Auteur Topic: Baanblokken  (gelezen 3270 keer)

Offline Aart

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 170
  • Waardering: 1
Baanblokken
« Gepost op: 2020-11-25, 10:28:00 »
Een vraagje voor de deskundige hier,

Ben bezig met het indelen van de baan in blokken, op internet wat voorbeelden gevonden maar de ene persoon verdeeld een blok in 2 stukken en een ander doet het in 3. Omdat ik een beginneling ben snap ik het niet.
Wie kan mij eens uitleggen in jip en janneke taal waarom de ene persoon de blokken in 2 stukken verdeeld en de andere persoon doet het in 3 stukken.

P.S.
Ik heb sinds 2 weken een startset van Roco gekocht met de z21 en een router, de trein rijdt inmiddels en de wissels werken ook electrisch. Op de laptop heb ik railroad &Co bronze en alles werkt nu.

Roco z21 start + router, Digikeijs DR4088RB-CS, Digikeijs, DR4018.
TC Gold 9

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Baanblokken
« Reactie #1 Gepost op: 2020-11-25, 12:10:03 »
Aart.

Om het nog moeilijker te maken, er zijn ook gebruikers die een blok niet in 2 of 3 gedeeltes opdelen maar helemaal niet opdelen, dus gewoon een geheel laten.
uitleg,
Bij het gebruik van traincontroller Bronz kun je een rem of stopmelder alleen plaatsen aan het begin van het gedeelt van het opgedeelde blok, dus een remmelder gaat in werking gelijk als de trein het blok binnen komt en daarnaast wil je natuurlijk dat de trein een stuk verder stopt in het blok, dan maak je bijna aan het eind van een blok weer een sectie en daar plaats je de stopmelder en zal de trein stoppen, dan heb je dus minimaal 3 secties nodig.
sommige laten tussen deze 2 secties nog een stuk open en dan krijg je 3 secties, dit is makkelijk als e de blokken (secties in 2 r rijrichtingen wit gebruiken.
Bij gebruik van traincontroller Zilver of Gold kun je de rem en bezetmelder (verschuiven) een opdracht geven dat ze niet gelijk moeten inschakelen als de trein het blok binnen rijd, daardoor kun je hier de opdracht geven (bv als je blok 100 cm lang is) dat de remmelder pas na 10 cm en de stopmelder na 90 cm wordt geactiveerd en daardoor kun je met 1 melder per blok volstaan en hoef je het blok niet op te delen in secties en dat geld voor rijden in beide richtingen.
Het gebruik van een geheel blok heeft als voordeel dat je minder terugmelder nodig hebt en dat scheelt in de portemonnee.

Kijk maar eens of je al wat hebt aan deze info en laat het anders weten als er nog vragen zijn

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Aart

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 170
  • Waardering: 1
Re: Baanblokken
« Reactie #2 Gepost op: 2020-11-25, 14:25:44 »
Bedankt voor de reactie,

Ik denk dat ik het snap ;D

Zie plaatje.
Roco z21 start + router, Digikeijs DR4088RB-CS, Digikeijs, DR4018.
TC Gold 9

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Baanblokken
« Reactie #3 Gepost op: 2020-11-25, 14:53:30 »
Aart

Nog een voorbeeld bij een blok van 1 meter als je met 1 melder per blok werkt, gaat niet bij bronz

De snelheid van remmen is afhankelijk van de instellingen van je lok

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2020-11-25, 14:56:30 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Aart

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 170
  • Waardering: 1
Re: Baanblokken
« Reactie #4 Gepost op: 2020-11-25, 15:14:24 »
Dank je Piet voor je reactie en het plaatje, omdat ik Bronze heb ga ik voor 2 melders. Mooie bezigheids therapie ;D
Roco z21 start + router, Digikeijs DR4088RB-CS, Digikeijs, DR4018.
TC Gold 9