Auteur Topic: seinen digitaal bedienen z21 app  (gelezen 4783 keer)

Offline edward

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 5
  • Waardering: 0
seinen digitaal bedienen z21 app
« Gepost op: 2020-12-09, 19:59:29 »
Bestie forumleden,

Ik ben allen’s aan net voorbereiden om in de kerstvakantie mijn baan uit te leggen en een aantal zaken te testen, voordat ik echt begin aan het maken van de modelbaan. Ik werk met de z21 app en de witte z21 Start. Ik wil alles digitaal bedienen. Bij de wissels is dat (vooralsnog) duidelijk, bij de seinen nog niet helemaal. Het bedienen van de seinen is mij (wederom vooralsnog) duidelijk, maar hoe zorg ik ervoor dat een trein ook daadwerkelijk stopt als het sein op rood staat. Moet ik daarvoor in de z21 app een bezetmelder in mijn seinpost aangeven en dan bijvoorbeeld een z21 detector kastje zoals van Roco aansluiten om het te laten werken? Of gaat het anders? En als deze veronderstelling klopt, moet ik dan de bezetmelder en de seinpaal hetzelfde adres geven? Ik hoor het graag !

Groet, Edward

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 790
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: seinen digitaal bedienen z21 app
« Reactie #1 Gepost op: 2020-12-10, 10:36:55 »

Beste Edward,


Deel 2 van deze reeks* behandeld jouw vraag.
Ik kan 'm je aanbevelen. Te koop bij de ROCO-dealer voor € 14,95.

*
   
  Modellbahn Digital für Einsteiger 1[/font]
 [/t]  9005033813956
   GUF Verlag
   ROCO/Fleischmann bets.# 81395
   Digitale info/programmeren MM
   
  Modellbahn Digital für Einsteiger 3
 [/t]  9005033813932
   GUF Verlag
   ROCO/Fleischmann bets.# 81393
   Digitale info/programmeren TC
   
  Modellbahn Digital für Einsteiger 2
 [/t]  9005033813963
   GUF Verlag
   ROCO/Fleischmann bets.# 81396
   Digitale info/programmeren z/Z21
   



Gr,


Dirk

Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: seinen digitaal bedienen z21 app
« Reactie #2 Gepost op: 2020-12-10, 14:13:35 »
Edward,

Even een korte reactie op je vraag,
Allereerst het gebruik van seinen staat geheel los van het stoppen van een trein, een sein is alleen maar om het geheel wat mooier te maken en realistischer.
Het stoppen van een trein gebeurt altijd naar aanleiding van een opdracht, dit kan handmatig zijn door jezelf of door een programma dat op je pc staat en is gekoppeld aan de z21, de app op je tablet is eigenlijk niets meer als een veredelde handregelaar.
Als je met bezetmelders werkt dan zijn die gekoppeld aan de blokken die in programma staan op je pc en hebben een overeenkomstig adres en seinen kunnen daaraan gekoppeld zijn maar niet nodig.
Een lok die een bepaalde route volgt zal op een moment een blok binnen rijden waar hij dan de opdracht krijgt om bv aan het eind van het blok te stoppen en het programma zal dan ook zorgen dat de lok stopt en eventueel staat dan ook het sein dat je geplaatst hebt aan het eind van het blok ook op rood staat.
Melders en seinen hebben over het algemeen een ander adres, melders hebben meestal een nummer met een ingang nummer en seinen worden meestal aangestuurd met wissel adressen.

Laat maar eens horen of het iets duidelijker wordt 

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2020-12-10, 15:11:47 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline edward

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 5
  • Waardering: 0
Re: seinen digitaal bedienen z21 app
« Reactie #3 Gepost op: 2020-12-10, 22:19:13 »
Beste Dirk en Piet,

Ik lees me redelijk stuk om het digitaal rijden te doorgronden. Goede tip Dirk om mij te verdiepen in de boekwerken van Roco over de Z21 en zal zeker deel 2 intensief bekijken.

In zijn algemeenheid valt mij op dat er relatief weinig info is te vinden over de Z21 app. Het is allemaal oppervlakkig en vluchtig. Fijn als de Roco boeken meer inzicht bieden. Ik realiseer me dat het niets meer of minder is dan een veredelde handbediening. Maar voor het begin is dat voldoende, het geeft mij op zijn minst meer tijd en ervaring om desgewenst doordacht een software pakket aan te schaffen. Met drie treintjes, 15 elektrische wissels en vooralsnog een baan in 14 vakken (14 stoppunten) wil ik voor nu graag bedienen met de app. Ik weet dat de seinpalen niets meer dan sier is. Maar je hoopt wel dat met 1 druk op de knop in de app de seinpaal op rood gaat en de trein stopt. Met de optie van de bezetmelder in de app zou dat mogelijk moeten zijn, maar hoe zorg ik er dan voor dat de seinpaal synchroon reageert? En als ik dan nog een rijrichting aangeef waarbij treinen.elkaar kruisen, dan moet ik neem ik aan op de app manueel ingrijpen en de bezetmelder activeren, toch? Tenslotte zie ik dat in de app voor de bezetmelder maar een beperkt aantal opties voor een terugmelder. Ik zou zeggen 1x 16 kanaals Roco of vergis ik mij? Of moet ik echt eerst maar eens mij verdiepen in de Roco boekwerken?

Offline edward

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 5
  • Waardering: 0
Re: seinen digitaal bedienen z21 app
« Reactie #4 Gepost op: 2020-12-10, 22:20:05 »
Groet, Edward

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: seinen digitaal bedienen z21 app
« Reactie #5 Gepost op: 2020-12-10, 22:59:14 »
Edward,

Met een druk op de app het sein op rood zetten dat lukt nog wel (jij geeft handmatig daarvoor een opdracht) maar de app kan zelfstandig geen opdrachten geven en daardoor zal de trein niet stoppen.
Een bezetmelder heeft ook rem en stopmelders die voor het stoppen nodig zijn en die heb je wel in het programma op je pc waar de app mee samenwerkt.
Ik ken de nieuwe app niet goed omdat ik  op mijn oude smartphone alleen maar de oude app heb en daar zit geen bezetmelder in.
Wat mogelijk een optie is om via de z21 en de app via een pc de baan besturen. Je kunt heel makkelijk het programma Rocomotion 5,9 samen met de z21 en de app gebruiken, het programma Rocomotion is geheel gratis en kun je downloaden van de site van Roco en als je later wat meer wilt dan kun je makkelijk overstappen naar trein controller die dan het banenplan met alle instellingen probleemloos overneemt, een Nederlandse handleiding van Rocomotion kun je hier op het Forum vinden onder handleidingen.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline edward

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 5
  • Waardering: 0
Re: seinen digitaal bedienen z21 app
« Reactie #6 Gepost op: 2020-12-10, 23:27:58 »
Beste Piet,

Hartelijk dank. Ik denk dat dit voor mij nu een heel interessante optie is! ik ga mij erin verdiepen !!

Groet, Edward