Auteur Topic: Digikeijs DR4088RB CS  (gelezen 8936 keer)

Offline Aart

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 181
  • Waardering: 1
Digikeijs DR4088RB CS
« Gepost op: 2020-11-27, 13:36:14 »
Hallo,

Bijgevoegd het baanschema, nu wil ik testen of block 1 ook echt werkt. Maar dat wil niet lukken. ben ik verplicht om eerst de gehele baan in blokken te verdelen? En hoeveel blokken moet ik dan minimaal maken?
Bij de rode streepjes is de rails onderbroken.
De 2 gele streepjes zijn aangesloten op de Digikeijs DR4088RB CS, en deze met de R-bus aan de z21 start.
Het blauwe streepje is de stroom aansluiting vanaf de ringleiding.
De loc rijd wel maar zodra deze block 1 binnenkomt bij de eerste railsonderbreker stop hij, dat snap ik wel maar ik denk dat er iets niet goed gaat in de communicate. Ik gebruik Railroad&Co Brons.
Ik heb in block 1 aangegeven dat als de loc binnenkomt dat hij moet afremmen en ik heb een stopmelder ingegeven.
Als de loc in block 1 is zou  op het computerscherm het block moet omkleuren maar er gebeurt niets.

In het plaatje dat ik heb bijgevoegd van de 4088RB zitten nog 2 aansluitingen zie de witte pijlen, in de gebruiksaanwijzing staat er niets over beschreven waar ik wat mee kan. Heb ik deze nodig?

Gr,
Aart
Roco z21 start + router, Digikeijs DR4088RB-CS, Digikeijs, DR4018.
TC Gold 9

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Digikeijs DR4088RB CS
« Reactie #1 Gepost op: 2020-11-27, 14:01:15 »
Aart,

Niet schrikken maar mijn eerste indruk van je aansluitingen zijn niet goed, erger nog helemaal verkeerd, ik zit nu niet thuis maar zal proberen of ik vandaag nog een tekening voor je kan maken als ik thuis ben.
Andere die dit lezen mogen het ook doen,

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Digikeijs DR4088RB CS
« Reactie #2 Gepost op: 2020-11-27, 14:33:07 »
Aart,

kijk eens of je met de onderstaande tekening iets kunt.
De blauwe en rode vanaf de z21 maakt niet uit welke en hoe je deze aansluit als je het maar bij alle aansluitingen hetzelfde doet, bv de rode aan de niet onderbroken gedeelte van de rails en de blauwe aan de onderbroken gedeelte.

Ik weet niet hoe je de melders hebt ingedeeld maar als de lok niet remt of stop laat het weten met een afbeelding erbij.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2020-11-27, 14:36:19 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Digikeijs DR4088RB CS
« Reactie #3 Gepost op: 2020-11-27, 14:56:48 »
Aart,

ik zie net dat je met traincontroller bronz werk en daar heb je wel 2 melders per blok nodig en daarom heb ik het blok maar even opgedeeld in 2 melders en een tussen stuk,

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Aart

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 181
  • Waardering: 1
Re: Digikeijs DR4088RB CS
« Reactie #4 Gepost op: 2020-11-27, 14:59:51 »
Hoi Piet,

dank voor je reactie.

idd met 2 melders

Gr, Aart
Roco z21 start + router, Digikeijs DR4088RB-CS, Digikeijs, DR4018.
TC Gold 9

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Digikeijs DR4088RB CS
« Reactie #5 Gepost op: 2020-11-27, 15:14:27 »
aart,

indeling van de melders getekend is melder 1 maar aan de rechterkant vergelijkbaar met Eingang2 bij Anschluss

Als het nodig zou zijn kun je zelfs bij het middenstuk ook nog een melder plaatsen mar dan wel 3 aansluitingen per blok

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Aart

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 181
  • Waardering: 1
Re: Digikeijs DR4088RB CS
« Reactie #6 Gepost op: 2020-11-27, 15:42:22 »
Dank je voor het plaatje Piet.

Gr,
Aart
Roco z21 start + router, Digikeijs DR4088RB-CS, Digikeijs, DR4018.
TC Gold 9

Offline Aart

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 181
  • Waardering: 1
Re: Digikeijs DR4088RB CS
« Reactie #7 Gepost op: 2020-11-27, 18:41:18 »
Hoi Piet,

Alles aangeslotenvolgens jou schema, maar nu rijdt de loc gewoon door.
Ik zal vast iets verkeerd doen maar ik heb echt geen idee wat.

gr,
Aart
Roco z21 start + router, Digikeijs DR4088RB-CS, Digikeijs, DR4018.
TC Gold 9

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Digikeijs DR4088RB CS
« Reactie #8 Gepost op: 2020-11-27, 18:59:26 »
Aart,

Bij de onderste afbeelding heb je 2 x de 2 ingegeven maar dat moet melder 1 ( adres) zijn en alleen bij ingang moet 2 staan.
Het blijft gewoon dezelfde module ( de eerst 8 melders ) maar alleen de ingang veranderd, dus module 1 (adres) en ingang 2.

Even iets anders, voor het mooie verloop van het remmen zou je op een geel vlaggetje kunnen klikken en dan de remweg (schuifje) een beet naar het midden kunnen schuiven

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2020-11-27, 19:08:15 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Aart

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 181
  • Waardering: 1
Re: Digikeijs DR4088RB CS
« Reactie #9 Gepost op: 2020-11-27, 19:29:05 »
Hoi Piet,

Heb het veranderd, maar het brengt geen verandering. De loc blijft gewoon doorrijden. :-\
Het is toch nog moeilijker dan ik dacht, maar dat komt ook omdat het kwartje nog niet is gevallen bij mij ;D

gr,
Aart
Roco z21 start + router, Digikeijs DR4088RB-CS, Digikeijs, DR4018.
TC Gold 9

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Digikeijs DR4088RB CS
« Reactie #10 Gepost op: 2020-11-27, 19:40:51 »
Aart,

Heb je nieuwe of gebruikte melders (2e hands), alleen een nieuwe melder staat op adres 1 (eerst groep van 8 ) en op adres 2 (groep 2), als de lok door rijd dan is er wel stroom (spanning)
Nog iets, heb je wel ok gegeven na het veranderen of instellen.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Aart

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 181
  • Waardering: 1
Re: Digikeijs DR4088RB CS
« Reactie #11 Gepost op: 2020-11-27, 19:51:44 »
Hoi Piet,

Tot nog toe alles nieuw gekocht, en als ik iets verander klik ik altijd op ok.
Wel toppie dat je nog steeds wilt helpen ;)
Ik ga het anders doen Piet, ik ga een filmpje maken zoals ik het heb aangesloten, en ik film ook het computerscherm zodat je kan zien wat ik doe. Misschien en hopelijk is dat voor jou ook makkelijker.
De filmpjes zet ik op Youtube en dan plak ik hier wel een linkje.
Vandaag gaat het niet meer lukken ivm tijd. Je ziet het vanzelf wel hier verschijnen als ik het klaar heb. ;)

Gr,
Aart
Roco z21 start + router, Digikeijs DR4088RB-CS, Digikeijs, DR4018.
TC Gold 9

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Digikeijs DR4088RB CS
« Reactie #12 Gepost op: 2020-11-27, 19:57:22 »
Aart.

Komt goed en als helemaal niet lukt dan kunnen we het alijd nog via de telefoon doornemen, is bij iedereen nog gelukt

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Digikeijs DR4088RB CS
« Reactie #13 Gepost op: 2020-11-27, 20:30:37 »
Aart.

Ik heb nog even gekeken naar het bericht waar je banenplan in staat en daar zie ik maar 1 blok ingetekend. Is dit nu zoals je hebt getekend,  dus met 1 blok?
Dan is mijn vraag, hoe laat je de lok rijden, doe je dat met de multimaus of met de pc (traincontroller bronz). Als je dit met de multimaus doet dan is dat handmatig rijden en zal de lok niet stoppen, doe je dat met het programma traincontroller dan is het beter om minstens 2 blokken te hebben.
Ik denk dat je met de multimaus (handmatig rijd) als dat zo inschat maar ik kan het mis hebben.
Als het niet lukt dan stuur mij maar een privé mailtje met je telefoonnummer dan kunnen we dat ook oplossen.

Denk aan een ding, domme vragen bestaan niet je kunt niet alles weten maar wel leren.

Gr Piet

Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Aart

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 181
  • Waardering: 1
Re: Digikeijs DR4088RB CS
« Reactie #14 Gepost op: 2020-11-28, 15:46:21 »
Hoi Piet,

Ik heb inderdaad maar 1 blok gemaakt om het te kunnen testen en om te begrijpen hoe het werkt. Ik ga er dus gewoon nog een blok bij maken.
Nu kan ik rijden met de multimaus maar ook met de laptop en Railroad & Co.

Gr,
Aart
Roco z21 start + router, Digikeijs DR4088RB-CS, Digikeijs, DR4018.
TC Gold 9