Auteur Topic: Weg wijs maken TC brons  (gelezen 5778 keer)

Offline K.Duivis

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 11
  • Waardering: 0
Weg wijs maken TC brons
« Gepost op: 2022-01-20, 11:03:30 »
Is er iemand die kennis, tijd en vooral zin heeft om mij door mijn problemen te helpen.
Heb al wat problemen opgelost met behulp van Rudy maar loop toch nog tegen wat dingen aan.
Als het telefonisch kan, dan graag.
En ja ik heb al de video van Rudy en handleidingen paraat, maar toch
Hopelijk komt er hulp.

Kees
HO  DR5000  DR4088LN-cs  DR4018 TC Brons

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Weg wijs maken TC brons
« Reactie #1 Gepost op: 2022-01-20, 18:06:26 »
Kees,
Als er wat instellingen zijn of andere dingen die wat probleempjes geven bij het gebruik van traincontroller kun je het beste d vragen eerst op dit forum stellen en kijken of het op te lossen is, in zo'n geval hebben daar andere gebruiker ook nog wat aan en als het dan nog niet lukt kun je altijd nog via de telefoon nog contact met elkaar zoeken, althans zo doe ik dat bij voorkeur.
Kennis en tijd wat minder is hier ruimschoots voldoende aanwezig volgens mij.
Groetjes Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline K.Duivis

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 11
  • Waardering: 0
Re: Weg wijs maken TC brons
« Reactie #2 Gepost op: 2022-01-20, 20:37:20 »
Piet, omdat ik het lastig vind  om de problemen onder woorden te brengen dacht ik als ik dat mondeling via telefoon kan doen dan graag.
Dan kan ik stapsgewijs uitleggen waar het niet goed gaat.
Of is het mogelijk om het geheel in een bestand te vatten zoals ik dat bij andere programma's  zag?

Kees
HO  DR5000  DR4088LN-cs  DR4018 TC Brons

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Weg wijs maken TC brons
« Reactie #3 Gepost op: 2022-01-20, 20:46:43 »
Hoi Kees,
Zeker kun je het in een bestandje vatten, maak niet zoveel uit hoe je het doet maar wat ik bedoelde is dat wanneer je het via het forum doet dat dan ook andere er van kunnen opsteken.
Maar zeker wil ik je wel ook via de telefoon helpen eventueel in combinatie met vragen via het forum zodat eventueel ook andere hun mening kunnen geven die tot een oplossing kunnen lijden, 2 of meer weten meer dan 1.
Groetjes

Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline K.Duivis

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 11
  • Waardering: 0
Re: Weg wijs maken TC brons
« Reactie #4 Gepost op: 2022-01-20, 22:38:01 »
OK Piet dan zal ik proberen de situatie uit te leggen, maar dat moet dan op de PC  (toetsenbord 😚)
Morgen vervolg
HO  DR5000  DR4088LN-cs  DR4018 TC Brons

Offline K.Duivis

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 11
  • Waardering: 0
Re: Weg wijs maken TC brons
« Reactie #5 Gepost op: 2022-01-21, 16:02:13 »
Eerste poging: DR5000 met DR4088ln-cs, de baan is opgedeeld in zes blokken, deze worden gezien door TC.
De loks die zijn toegewezen zijn ook zichtbaar. rijden ook via trainwindows.
Tot zover OK, maar nu het afremmen en stoppen in een blok en niet toegankelijk zijn bij bezet.
Een blok is verdeeld in twee secties met elk een bezetmelding, maar in 1 sectie een rem en stopmarker op de laatste sectie van het blok.
Maar de lok reageerd niet hierop.
Als dit is opgelost wil ik twee loks een wisselende route geven, weet niet hoe dit gaat.
Heb geprobeer met autotrain maar krijg het niet werkend
Vandaar mijn verzoek om hulp.
Voeg een bestandje toe van de baan
HO  DR5000  DR4088LN-cs  DR4018 TC Brons

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Weg wijs maken TC brons
« Reactie #6 Gepost op: 2022-01-21, 16:58:16 »
Kees,

Even een korte opmerking om te beginnen, in blok 1 heb je het blok in 2 gedeeltes gedeelte, prima maar in het rechter gedeelte heb je geen digitaal systeem ingegeven en niet het juiste adres dat erbij hoort.

ik kijk nog verder.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline K.Duivis

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 11
  • Waardering: 0
Re: Weg wijs maken TC brons
« Reactie #7 Gepost op: 2022-01-21, 17:33:53 »
verholpen :)  adres 3-2
« Laatst bewerkt op: 2022-01-21, 17:35:33 door K.Duivis »
HO  DR5000  DR4088LN-cs  DR4018 TC Brons

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Weg wijs maken TC brons
« Reactie #8 Gepost op: 2022-01-21, 22:20:09 »
Kees,
eerst iets over de blokken, een blok is ingedeeld in 2 segmenten die ieder een eigen melder hebben.
Als een lok een blok binnen komt rijden dan zal de melder worden geactiveerd (remmelder Geel) en zal de trein beginnen af te remmen en langzaam door rijden tot hij de remmelder in het 2e segment bereikt en dan stopt hij, omdat bij TC bronz het instellen nogal moeilijk is moet je een beetje schuifen met de Rampe (remweg) en ook dit is weer een beetje afhankelijk hoelang een blok is.
Ik stel voor om de melders in de alle blokken (behalve blok 11 en 12) te voorzien van melders van link en ook van rechts, je begint bij de kant waar je binnen komt met de remmelde (geel) en in het volgende segment de remmelder (rode driehoekje), de trein zal bij het binnekomen de remmelder activeren en al remmend doorrijden tot de stopmelder en deze activeren en stoppen, deze situatie is niet ideaal omdat zoals hier getekend de trein met de voorkant in het midden van het blok stoppen.
Indeling van de blokken heb ik bijgevoegd in een afbeelding Kees D2
Een betere oplossing is om de segmenten in een blok uit elkaar te schuiven (kleiner te maken) en er stuk rails tussen te laten die met dezelfde stroom wordt gevoed als de rails die geen blokken zijn, je hebt dan een blok dat bestaat uit 1 segment en dan een stukje gewone rails en weer een segment, hierbij rijdt een lok dan wel tot het einde van een blok, zie afbeelding Kees D3

overigens de Br151 doet het soms niet goed in een blok (rijd niet ver genoeg door) dat heeft niets met de blokken te maken maar waarschijnlijk dat de lok niet goed is ingeregeld op de minimale snelheid, niets van aantrekken komt later wel goed,
Kees ik neem nog wel contact met je op maar denk over dit verhaal maar even na

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2022-01-21, 22:21:41 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline K.Duivis

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 11
  • Waardering: 0
Re: Weg wijs maken TC brons
« Reactie #9 Gepost op: 2022-01-21, 23:25:46 »
Dank je Piet, huiswerk voor morgen.
Wordt weer slijpen en solderen, maar voor een goed doel.
Houden contact

Groet,
Kees
HO  DR5000  DR4088LN-cs  DR4018 TC Brons

Offline K.Duivis

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 11
  • Waardering: 0
Re: Weg wijs maken TC brons
« Reactie #10 Gepost op: 2022-01-28, 16:55:52 »
Piet, ik loop nog steeds tegen wat dingen aan
Het drag&drop gaat goed, behalve dat de loks niet op tijd stoppen.
Ze rijden het blok voorbij en stoppen dan, ook bij autotrain.
stuur even de huidige situatie mee.
Bijvoorbaat dank voor je geduld met mij :)
HO  DR5000  DR4088LN-cs  DR4018 TC Brons

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Weg wijs maken TC brons
« Reactie #11 Gepost op: 2022-01-28, 19:51:07 »
Kees,

in blok2 heb je een fout daar heb je eerst de stopmelder geplaats (van rechts maar link) maar je moet eerst een remmelder (geel) plaatsen en dan een stopmelder (rood)

Houw je wel rekening met de rijrichting, je hebt bij alle blokken maar melders geplaats in een rijrichting en als je dan de andere kant op rij dan stopt de lok niet op de juiste plaats

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2022-01-28, 19:53:15 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline K.Duivis

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 11
  • Waardering: 0
Re: Weg wijs maken TC brons
« Reactie #12 Gepost op: 2022-01-30, 18:19:56 »
fout herstelt, maar lok loopt nog steeds te ver door.
nu maar even alleen de hondekop actief.
de ramp tot minimum ingekort, maakt geen verschil.
misschien he je van de week tijd voor een korte college :D over de telefoon.

Kees
HO  DR5000  DR4088LN-cs  DR4018 TC Brons

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Weg wijs maken TC brons
« Reactie #13 Gepost op: 2022-01-30, 18:32:58 »
Hoi Kees, zal morgen even kijken of het lukt, heb je nog voorkeur voor tijd, laat het dan even weten . Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders