Auteur Topic: Andere loc werkt niet  (gelezen 7189 keer)

Offline Aart

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 181
  • Waardering: 1
Andere loc werkt niet
« Gepost op: 2020-12-12, 14:42:34 »
Hallo,

ik heb de z21 + router, mijn loc gaat als de brandweer. Ben nog een beginner dus ik heb nog maar 1 loc.
Heel toevallig is mijn broer ook met treintjes bezig en daar heb ik een aantal locs "te leen" gekregen. Maar de locs van mijn broer doen het niet op mijn baan, ook niet op het programmeer spoor.
Als ik het adres van een loc verander hoor ik wel wat tikken in de loc, en hij geeft een klein hikje. En dat was het dan, niets nada niet rijden.
Ik weet dat mijn broer Koploper gebruikt en de centrale van digikeijs heeft.

Ben nu bezig met 3 verschillende locs, geen één doet het.

Help help, wie wil mij helpen.

Gr,
Aart

P.S. ben nog een beginneling
Roco z21 start + router, Digikeijs DR4088RB-CS, Digikeijs, DR4018.
TC Gold 9

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Andere loc werkt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2020-12-12, 14:56:32 »
Aart,
om een beginneling het even moeilijk te maken, kijk eens of de lok en de multimaus beide op hetzelfde aantal rijstappen staan.
zie eventueel blz 22 3.4 snelheids stappen, bijna altijd loop een trein op 14 rijstappen en dat is een goede stand om mee te beginnen en als je wat beter daarin thuis bent kun je dat altijd nog verfijnen.

ik heb dat ook wel eens als ik en andere lok aan het uitproberen ben en dan zet hem op 14 rijstappen en dan gaat het bijna altijd goed

Het andere probleem met het rijden in de blokken kan ik hier niet reproduceren en ik zal je nog wel even bellen dit weekend

Gr Piet



« Laatst bewerkt op: 2020-12-12, 14:58:22 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Aart

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 181
  • Waardering: 1
Re: Andere loc werkt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2020-12-12, 15:39:27 »
Dank je voor je reactie Piet,

Ga ik natuurlijk gelijk uitproberen, u hoort nog van mij ;D

Gr,
Aart
Roco z21 start + router, Digikeijs DR4088RB-CS, Digikeijs, DR4018.
TC Gold 9

Offline Aart

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 181
  • Waardering: 1
Re: Andere loc werkt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2020-12-12, 17:18:15 »
Hallo,

Eens ff flink aan het klooien geweest, maar kom er niet uit.
3 locs van mijn broer te leen gekregen, 2 doen het er.
de derde loc wil niet rijden.

Nu wil ik de fahrstufen veranderen met de multimaus, maar het wil niet lukken.

Op de multimaus klik ik op "shift + menu"
Instellingen + ok
Met de pijltjestoets naar fahrstufen en ok
Nu krijg ik de tekst "Nur Am Master"
Geen idee wat ik hier mee moet.

Wie wil mij helpen

gr,
Aart

Onderstaande heb ik natuurlijk wel eerst gedaan.

druk ongeveer 5 seconden op de knop menu,
er staat nu Lok.
druk op Ok,
er staat nu Neu,
druk op Ok,
er staat nu een streepje en voeg nu een naam in van de lok (bv TEE  max 5 cijfers of letters naar eigen keuze), op dezelfde wijze als bij de
telefoon
druk op OK,
er staat nu L 3 deze knipperd verander dit in het gewenste lokadres bv 8
of ander naar eigen keuze, als hier een foutmelding komt dan is dit
nummer al in gebruik, kies een ander
druk op OK
er staat nu F5 14 dit kun je zo laten of maak van die 14 een ander getal
met de pijltes toets die naast stop zit in bv 28 of 128 meestal 28.
druk op OK,
nu staat er de naam die je zelf aan de lok hebt gegeven (bv TEE).
multimaus is gereed

Nu het adres in de lokdecoder.
Lok die je wilt programmeren op de rails, alle andere loks eraf

druk op menu + 1
er staat nu,
W=3 verander dit in hetzelfde nummer als bij de multimaus bv 8
druk op OK
« Laatst bewerkt op: 2020-12-12, 18:34:59 door Aart »
Roco z21 start + router, Digikeijs DR4088RB-CS, Digikeijs, DR4018.
TC Gold 9

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Andere loc werkt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2020-12-13, 09:54:19 »
Aart,

De term ;Nur am Master; heb ik nog nooit gezien op de multimaus maar als ik daar iets mag vanaf leiden dan zou ik zeggen kijk een naar hetvolgende, alleen voor de meester zou kunnen betekenen dat je meerdere apparaten gelijktijdig aan de z21 heb verbonden die elkaar tijden het programeren in de weg zitten of je gebruik niet de juiste.
Is er meer als 1 multimaus aangesloten en of samen met de app op je tablet of smartphone die gelijktijdig is verbonden, er kan natuurlijk maar 1 de baas zijn maar nogmaals de term heb ik nog nooit gezien maar onmogelijk acht ik het ook niet,

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Aart

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 181
  • Waardering: 1
Re: Andere loc werkt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2020-12-13, 10:35:34 »
Hoi Piet,

Dank je voor je reactie,

Heb ik weer.

Er is maar 1 multimaus aangesloten, want ik heb er maar 1
De stekker van de z21 in het stopcontact.
De router staat uit
Tablet is dus niet verbonden
Laptop is dus ook niet verbonden
En er staat maar 1 loc op de rails / programmeerrails

Wie het weet mag het zeggen
ik kan proberen om de multimaus te resetten, en de z21 ook maar een reset geven.
Ik loop het risico dat ik dan alles kwijt ben maar dat moet dan maar.

Of er moet iemand zijn die een andere oplossing weet.

Gr,
Aart
Roco z21 start + router, Digikeijs DR4088RB-CS, Digikeijs, DR4018.
TC Gold 9

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Andere loc werkt niet
« Reactie #6 Gepost op: 2020-12-13, 14:53:19 »
Aart, 
Inmiddels heb ik begrepen dat je met TC Bronz werkt en dan in de demo versie en dat je eerst wat meer wilt uitproberen met het nadeel dat hij iedere 15 minuten stopt en je weer opnieuw moet opstart voordat je overgaat tot een eventuele koop.
Een andere optie is dat je voorlopig eerst eens Rocomotion 5,9 eens op je pc instaleer en hiermee kun je onbeperkt zonder tijdslimiet ervaring opdoen en ook de hele baan besturen.
Dit programma is vergelijkbaar (is ook van Freiwalt) met bronz en is geheel gratis, als je later wilt overstappen dan neemt traincontroller het banenplan met instellingen zo over.
 Kun je downloaden vanaf de site van Roco.
Kijk maar een of dat iets is, overigens Traincontroller Zilver en Gold kun je ook downloaden en in de demo versie uitproberen.
Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2020-12-13, 14:55:24 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Aart

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 181
  • Waardering: 1
Re: Andere loc werkt niet
« Reactie #7 Gepost op: 2020-12-18, 17:15:57 »
Hallo daar ben ik weer,

Na een paar dagen prutsen is het gelukt om de Loc toch aan de gang te krijgen.
Ik heb met de z21 App de decoder kunnen resetten, maar de loc maakt een vreemd geluid. (zie filmpie)
Zoals hij nu rijdt is hij op z'n best, beter en mooier krijg ik hem niet ingesteld.
Het geluid lijkt op slippende tandwieltjes, maar als de snelheid hoog genoeg is (± 4 kmh ) dan hoor je niets meer.
 
Is er een deskundige hier op het forum die mij kan vertellen wat er aan die loc mankeert ?

https://www.youtube.com/watch?v=ubGv3lJXGKA&ab_channel=OpaAart

Gr,
Aart
Roco z21 start + router, Digikeijs DR4088RB-CS, Digikeijs, DR4018.
TC Gold 9

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Andere loc werkt niet
« Reactie #8 Gepost op: 2020-12-18, 21:04:31 »
Hoi Aart,

Ik heb even naar het filmpje gekeken. Kan niet exact zeggen wat dat kan zijn. Maar dit is niet het geluid (dat wel een gevolg is van het euvel), mij lijkt er meer iets met de aandrijving of stroomopname van de loc aan de hand..... Dit is in elk geval een storing.

Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Andere loc werkt niet
« Reactie #9 Gepost op: 2020-12-18, 22:23:15 »
Hoi Aart,

Ik heb een lok die ongeveer hetzelfde geluid maakt en ook met horten en stoten loopt.
Ben zojuist even naar boven geweest en de lok open gemaakt. Conclusie bij mij zit de motor er een beetje gedraaid in en daardoor komt de cardan aandrijving een beetje in de knel te zitten, heb de motor er recht in gedraaid zodat de cardan aandrijving weer recht voor de as zit en probleem is opgelost en rijd weer als vanouds.
Wil niet zeggen dat dat bij jouw ook zo is maar als je de kap eraf haald is het wel te zien en hoe het bij mij komt dat de motor een beetje gedraaid zat weet ik ook niet.
Maar het geluid komt wel overeen en ik dan ook dat het zwaar lopen van de overbrenging cardan de lok ook niet heel langzaam wil rijden en dan staat te brommen tot er meer stroom wordt gegeven en springt hij ineens weg.
Zo denk ik dat het gaat.
Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2020-12-18, 22:25:06 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Aart

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 181
  • Waardering: 1
Re: Andere loc werkt niet
« Reactie #10 Gepost op: 2020-12-19, 06:28:55 »
Martijn en Piet,

Dank voor jullie reactie.

Ik ga even met mijn broer in overleg, want het is zijn Loc.
Als ik de loc open mag maken van mijn broer en het probleem is opgelost dan meld ik mij weer.

Gr,
Aart
Roco z21 start + router, Digikeijs DR4088RB-CS, Digikeijs, DR4018.
TC Gold 9

Offline Aart

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 181
  • Waardering: 1
Re: Andere loc werkt niet
« Reactie #11 Gepost op: 2020-12-19, 16:47:07 »
Hallo,

Ik mocht de loc openmaken van mijn broer ;)
De loc opengemaakt cardanassen losgekoppeld en alleen het electromotortje tussen mijn vingers, loc op de baan en dan vooruit en achter bedienen, zodra het motortje gaat draaien voel je duidelijk een flinke trilling door het motortje gaan. Maar als ik het toerental verhoog is de trilling weg. Zodra ik de multimaus op stop draai komt er nog een scheut stroom door het motortje. Dus op stop, toerental motortje verhoogt en daarna pas stil. Het ligt denk ik aan het printje van de aansturing van het motortje. De (ESU) decoder losgekoppeld maar nu doet ie het natuurlijk niet meer. Morgen neemt mijn broer een analoge trafo mee.

Aan de mechanische aandrijving is niets bijzonder te zien, ziet er goed uit volgens mij.

Gr,
Aart
Roco z21 start + router, Digikeijs DR4088RB-CS, Digikeijs, DR4018.
TC Gold 9

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Andere loc werkt niet
« Reactie #12 Gepost op: 2020-12-19, 20:29:33 »
Aart,
Ik weet niet welke motor er nij jouw lok er inzit maar als het een motor met vliegwiel is dan zou het zo maar kunnen dat er speling op de as met het vliegwiel en zou best wel een trillingen kunnen veroorzaken en dat komt dan meestal naar voren bij het vermeerderen van de snelheid en het sterk afremmen.
Moeilijk te zeggen maar wel iets om naar te kijken
Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Aart

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 181
  • Waardering: 1
Re: Andere loc werkt niet
« Reactie #13 Gepost op: 2020-12-20, 10:04:53 »
Goedemorgen,

Nee Piet geen vliegwiel op dit motortje.

Roco z21 start + router, Digikeijs DR4088RB-CS, Digikeijs, DR4018.
TC Gold 9

Offline Aart

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 181
  • Waardering: 1
Re: Andere loc werkt niet
« Reactie #14 Gepost op: 2020-12-20, 15:27:17 »
Hallo,

Loc zonder decoder op een analoog baantje geprobeerd, doet niets.
Loc met decoder aangesloten en ja hoor daar gaat ie, maar nu doet ie het goed.
Heb van mijn broer begrepen dat dit origineel een analoge loc is maar omgebouwd naar digitaal.
Nu weet ik het niet meer, ik bewaar deze loc en misschien komt er nog een keer iemand langs met de gouden tip.

gr,
Aart
Roco z21 start + router, Digikeijs DR4088RB-CS, Digikeijs, DR4018.
TC Gold 9