Auteur Topic: Z21 en randapparatuur  (gelezen 6041 keer)

Offline bart.diepenbroek

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 5
  • Waardering: 0
Z21 en randapparatuur
« Gepost op: 2021-01-14, 23:26:35 »
Beste ....,

Mijn Intellibox functioneert niet meer, daarom ben ik mij aan het oriënteren op een nieuwe centrale. Als besturingssoftware wil ik Koploper gebruiken en RocRail.

Mijn oog is gevallen op de Z21. Momenteel heb ik 19 DR4088CS, 18 DR4018 en 4 DR4024 gemonteerd er rijden er tussen de 15 tot 25 locomotieven. De DR's worden allemaal via losse voedingen gevoed en er zullen weer twee booster moeten worden geplaatst. Ik wil het LocoNet protocol gebruiken en zal dus nog 2 DR4088LN-CS hiervoor aan moeten schaffen.

Ik heb twee vragen:
1. Is de Roco Z21 sterkt genoeg om dit te aan te kunnen sturen / te kunnen handlen?
2. Functioneert het LocoNet protocol naar behoren?

Kloppen volgende feiten uit de handleiding? Geeft namelijk een indicatie van de processor en is dat dan gelijktijdig? Niet dat ik zoveel locs en wissels heb ;-)
- Steuert bis zu 9.999 DCC-Lokdecoder
- Steuert bis zu 2.048 DCC-Weichendecoder

Graag lees ik jullie ervaringen / bevindingen
Bart
« Laatst bewerkt op: 2021-01-14, 23:35:21 door bart.diepenbroek »

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 757
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Z21 en randapparatuur
« Reactie #1 Gepost op: 2021-01-15, 10:29:29 »
Beste Bart,




Een Z21 is een centrale, die max 3A bij 20V kan leveren. Dus daar zullen boosters moeten worden aangeschaft.
Neem je een Z21XL, dan heb je max 6A bij 20V tot je beschikking.
Als je al boosters hebt, een IB heeft ook zijn grenzen, dan moet je wel zorgen voor gelijke spanning bij de overgangen. Een Z21(XL) geeft je de mogelijkheid om de spanning aan te passen.
Even rekenen: je rijdt met zo'n 25 Loks, dus gemiddeld 25 x 400/500 mA = 10/12,5A.
De stuurlogica consumeert ook het nodige, dus...  ;) ,grootverbruik.


Misschien heb je hier iets aan.




Gr,


Dirk
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline bart.diepenbroek

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 5
  • Waardering: 0
Re: Z21 en randapparatuur
« Reactie #2 Gepost op: 2021-01-15, 12:45:13 »
Hoi Dirk,

Bedankt voor de vermogenstoelichting. Boosters komen er sowieso.

Blijven nog wel een vragen open m.b.t. LocoNet protocol en de vragen vanuit de handleiding.

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 757
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Z21 en randapparatuur
« Reactie #3 Gepost op: 2021-01-15, 13:32:13 »
Beste Bart,


Van het LN protocol heb ik weinig weet.
De Z21 ondersteunt deze naast de X-Bus ook LN.
Dit staat hierover in de nieuwe z(Z)21 flyer:

LocoNet
Unterstützt aktuell mehr als 21 unterschiedliche
und getestete Handregler, Rückmelder sowie
 
Schaltmodule von verschiedensten Herstellern.


LocoNet wort geleverd onder (betaalde) licentie. Dit houdt in, dat niet elke centrale dit protocol ondersteunt.
Ik denk, dat dit dan ook de reden is dat het alleen te vinden is op de Z21(XL), maar niet op de ROCO sub-z21 producten, zoals boosters e.d.
Aangezien je aardigst installeer base heb van DIGIKEYS, waarom dan geen DR5000? DIGIKEYS is wat meer gericht op LN.


Gr,


Dirk


PS, Misschien weet Piet Heinst wat meer van LN
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline bart.diepenbroek

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 5
  • Waardering: 0
Re: Z21 en randapparatuur
« Reactie #4 Gepost op: 2021-01-15, 18:54:17 »
Beste Dirk,

De Digikeijs DR5000 heb ik overwogen, maar ik kom op verschillende fora uitdagingen (problemen) tegen m.b.t LocoNet protocol en wel met meer dan zo'n tien bezetmelders erachter.

Vandaar dat ik nu aan het uitzoeken ben of de Roco Z21 wel goed functioneert bij een baan met behoorlijk wat bezetmelders en het LocoNet protocol.

Zijn er forumleden die problemen / uitdagingen hebben met de Roco Z21 (10820) en zo'n 20 bezetmeldder met het LocoNet protocol? Graag lees ik dat  ;)

Groetjes,
Bart
« Laatst bewerkt op: 2021-01-19, 16:08:19 door bart.diepenbroek »

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: Z21 en randapparatuur
« Reactie #5 Gepost op: 2021-01-20, 13:11:39 »
beste Bart,
ik gebruik al jaren de Z21 met de Loconet aansluitingen. Dat werkt prima. ook de randapparatuur van Digikeijs werken daar goed op. Ik gebruik de DR4088LN als terugmeldmodule. Inmiddels heb ik ook een aantal Boosters van Digikeijs aangeschaft en de adressen gewijzigd. Nu de baan nog opsplitsen dat wordt nog even een dingetje.
vrijwel alle producten met een Loconet aansluiting werken op de LN aansluiting van de Z21.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline bart.diepenbroek

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 5
  • Waardering: 0
Re: Z21 en randapparatuur
« Reactie #6 Gepost op: 2021-01-20, 13:27:51 »
Beste Arie,

Bedankt voor je reactie. Nog een paar vraagjes:
1. heb jij alles via de DR4088LN als bezetmelders of
2. een combinatie van DR4088LN en DR4088CS?

Ik heb namelijk alles DR4088CS en zal de voor de vertaalslag / aankoppeling op de Z21 de DR4088LC er tussen plaatsen.

Groetjes,
Bart

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: Z21 en randapparatuur
« Reactie #7 Gepost op: 2021-03-11, 21:00:08 »
sorry Bart,
ik ben al even niet op het forum geweest ivm prive problemen.  Ik heb alleen de 4088LN en geen combi.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline Bert Splinter

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 4
  • Waardering: 0
Re: Z21 en randapparatuur
« Reactie #8 Gepost op: 2021-04-03, 11:22:25 »
Goedemorgen forumleden,

Mijn naam is Bert Splinter en ik ben nieuw op dit forum.

Sinds 2 jaar ben ik bezig om een baan op zolder op te bouwen.

Ik heb deze week de Z21 aangeschaft. Voorheen gebruikte ik de DR5000. De terugmelders zijn van Digikeijs, de DR4088CS. In totaal heb er 12. Ik dacht, dat de DR4088RB CS de oplossing zou geven, maar die ondersteunt slechts 10 modules. Kan iemand mij tips geven, hoe ik dit op moet lossen? Op het aantal terugmelders wil ik liever niet bezuinigen.

Groet, Bert.

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 757
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Z21 en randapparatuur
« Reactie #9 Gepost op: 2021-04-03, 13:25:57 »
Welkom Bert,


Probeer dit boekje eens op de kop te tikken: €14,95

Hier krijg diverse tips mbt terugmeldingen/remmodules in combo met de Z21.


Gr,

Dirk
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Z21 en randapparatuur
« Reactie #10 Gepost op: 2021-04-04, 14:08:28 »
Hallo Bert,

jouw vraag kan ik ook niet zo met een paar woorden beantwoorden, ik weet wel dat er wel wat mogelijkheden zijn maar ken het gebruik van diverse terugmelders van diverse fabrikanten door elkaar ook zo niet goed omdat ik zelf alleen roco gebruik.

eerst een andere vraag om verwarring te voorkomen, Bedoel je met 10 modules de modules van digikeijs die bestaan uit 16 melders, dit zijn eigenlijk 2 modules in een en gebruiken ook 2 moduul adressen, dus in totaal 160 melders.
deze zijn vergelijkbaar met de terugmelders van Roco Z21 DETECTOR x16 Art. Nr.: 10819 dit zijn ook 2 modules in een.

nu een antwoordt (probeer ik) De Z21 kan volgens Roco maximaal 20 terugmeld modules van het type 10775 verwerken, dit zijn dus 160 melders en deze zijn compatibel met de melders van Digikeijs DR4088RB en daardoor ga ik er vanuit dat je met deze van digileijs ook maar 10 dubbele modules kunt aan sluiten (160 melders).
Bij het gebruik van de nieuwe terugmelder van Roco 10819 - Z21 DETECTOR x16 heb ik nergens kunnen vinden dat bij het gebruik van de ® Maintenance Tool voor de Z21 dat daar een beperking is van een maximaal aantal maar ook niet wat dan wel het maximale is, dus kor gezegd dit zou je moeten uitproberen, ik gebruik nog geen Z21 dus kan het ook niet uitproberen.

Een andere mogelijk om meer dan 20 terugmelders te gebruieken zou zij door er een tweede (goedkope) centrale erbij te gebruiken maar ik weet niet met welk programma op je Pc dat jij gebruikt en of deze de mogelijk heeft om meerdere centrales gelijktijdig te gebruiken, ik zelf gebruik Traincontroller en die kan wel tot 10 verschillende centrales gelijktijdig gebruiken.
Je gebruikt zo'n 2e centrale dan alleen voor de terugmelders, als voorbeeld, op de hoofdcentrale bestuur je de baan en ook je wissels (kan ook op de 2e centrale) en ook de eerste 20 modules van je terugmelder (160 melders) en op de 2e centrale sluit je dan alleen je volgende reeks 20 terugmeld modules (weer 160 melders) en dat kan eventueel ook nog bij een 3e centrale.

Misschien is het in jouw gebruikte programma ook wel mogelijk om per blok in je banenplan maar met 1 melder per blok te werken inplaats van 2 of soms 3 en dat scheelt weer heel veel meldpunten zodat je met minder melders meer blokken kunt bedienen.

Mogelijk een andere oplossing, heb je al gekeken of er met digikeijs een mogelijk is om de melders via loconet te laten lopen, De Z21 heeft ook een loconet aansluiting, mogelijk kunnen daar veel meer melders op worden aangesloten.

Laat maar eens weten of je aan deze info al iets hebt

ps. in het boekje dat Dirk aanbeveelt Roco 81396 - Digital für Einsteiger 2 €14,95 is ook nog een vervolg op met het nummer Roco 81393 deel 3 en daar staat ok nog veel in.

Gr Piet

« Laatst bewerkt op: 2021-04-04, 14:26:59 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Bert Splinter

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 4
  • Waardering: 0
Re: Z21 en randapparatuur
« Reactie #11 Gepost op: 2021-04-04, 21:10:04 »
Hallo Piet en Dirk,

Allereerst bedankt voor de boekentip!

Ik bedoel inderdaad de modules van Digikeijs. Één unit (module) heeft 16 aansluitingen. Ik heb nu 13 van die modules onder de baan. Dat is dus 13 x 16 = 208 adressen om terug te melden. Met de DR5000 was dat geen enkel probleem. Dit liep via de s88 bus. Maar de Z21 heeft deze bus niet. Ai, wat nu? Ik heb de DR4088RB aangeschaft, maar kwam er helaas te laat achter, dat deze maar 160 adressen ondersteunt. De Loconet-bus met de DR4088LN van Digikeijs ondersteunt tot 2048 adressen. Ondersteunt de Z21 wel meer dan 160 adressen voor de Loconet-bus? De R-bus gaar dus maar tot 120.

Ik maak gebruik van iTrain. Ik heb nu de Standaard versie. Met deze versie kun je geen gebruik maken van 2 interfaces. Met de Pro versie wel. Ik ga dus eerst maar eens upgraden. Als tweede centrale zou ik de DR5000 van Digikeijs kunnen gebruiken. Die heb ik tenslotte nog. Ik zal ook nog eens naar het aantal melders kijken, maar ik ben bang, dat ik daar niet veel winst ga behalen.

Mijn mogelijkheden tot nu toe zijn:

1. Uitvinden of de DR4088LN de oplossing biedt (is in bestelling) - misschien gebruik van meer melders
2. iTrain upgraden naar de Pro-versie, met de mogelijkheid om meer interfaces te gebruiken

Als ik er zo nog eens over nadenk, is de vraag dus eigenlijk, of de Z21 instaat is via de Loconet-bus meer dan 160 terugmelders aan te kunnen.

Met vriendelijke groet,

Bert

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Z21 en randapparatuur
« Reactie #12 Gepost op: 2021-04-04, 21:54:27 »
Bert,
Voorzover ik weet heeft de Z21 met loconet geen beperkingen en kan dus meer dat 160 melders aan.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Bert Splinter

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 4
  • Waardering: 0
Re: Z21 en randapparatuur
« Reactie #13 Gepost op: 2021-04-07, 20:26:14 »
Ha Piet.

Gisteren iTrain 5 Pro aangeschaft. Inderdaad met de mogelijkheid om 2 interfaces te gebruiken.
Vandaag de boel aangesloten en getest. Het werkt naar tevredenheid.

Alsnog bedankt voor de input en support.

Groet, Bert.