Auteur Topic: Hoe alle betreffende wissels schakelen voordat een route start.  (gelezen 3306 keer)

Offline Ceess

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 39
  • Waardering: 2
Hallo allen,
Normaal voordat een route daadwerkelijk wordt gestart worden de wissels, die nog niet goed staan omgeschakeld.
Ik zou graag instellen dat voordat een route start alle wissels geschakeld worden. Ongeacht of ze al goed staan of niet.
De vraag is echter hoe doe ik dat? Ik krijg dat niet gevonden.

Alvast bedankt.
Met Vriendelijke Groet, Cees  ;)

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Hoe alle betreffende wissels schakelen voordat een route start.
« Reactie #1 Gepost op: 2021-02-01, 19:51:48 »
Ceess,

Je vraag om alle wissel te worden geschakeld voordat een route wordt gestart, Het antwoordt hierop is dat het ook wordt gedaan.
Alle wissels die in een route zitten worden geschakeld, ook die al in de juiste stand staan alleen dat zie of hoor je niet omdat al goed staan maar Tc schakeld deze wel, ze krijgen een signaal om te schakelen maar er is niks te schakelen bij de wissels die al goed staan.

Zet er maar eens een wissel dat goed staat met de hand verkeerd voor dat de route wordt gestart dan blijft deze in de software wel goed staan maar op de baan staat hij dan verkeert en je zult zien dat ook dat wissel dat op de baan verkeert staat maar in de software goed zal worden geschakeld zodra de route wordt gestart.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Haradigi

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 98
  • Waardering: 4
  • Meten (+ruiken en voelen, ) is weten
Re: Hoe alle betreffende wissels schakelen voordat een route start.
« Reactie #2 Gepost op: 2021-02-02, 11:44:40 »
Niet gerealiseerd maar eigenlijk logisch zal eens opletten.

groet
Harald

Offline Ceess

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 39
  • Waardering: 2
Re: Hoe alle betreffende wissels schakelen voordat een route start.
« Reactie #3 Gepost op: 2021-02-03, 21:47:18 »
Piet,

bedankt voor je reactie. Dat wist ik uiteraard wel. ;D
De vraag is dus niet goed geformuleerd.
Natuurlijk worden alle wissels geschakeld of ze al goed staan of niet. Want er is een route gedefinieerd.
Hier is de praktijk echter wat weerbarstiger.
Op onregelmatige basis en ook niet altijd bij dezelfde wissels doet zich het probleem voor dat er een wissel niet schakelt.

MvG Cees
Met Vriendelijke Groet, Cees  ;)

Offline Jan S

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 193
  • Waardering: 7
Re: Hoe alle betreffende wissels schakelen voordat een route start.
« Reactie #4 Gepost op: 2021-02-03, 22:40:52 »
Hoi Cees,

Vanuit gaande dat de wissels allemaal goed werken denk ik dat je in een zugfahrt (route) De lengte van de treinstel moet opgeven.
Dat gebeurt wanneer een trein binnen een blok volledig binnen zit dat de laatste wissel weer omschakelen.
Anderom, wanneer een route als actief wordt gemaakt, dan schakelen alle wissels die in die route wordt aangegeven, omgezet.

Als een route actief wordt gemaakt en een onregelmatige wissel omzetting, dat kan het zijn om twee reden.

Als een route heel lang is, dan kun je het zien dat TC in die route gaat opdelen bijv. in tweeën de route gaat afwerken. Dan zie je het eerste stuk dat de wissels omschakelen, en bij de route vervolging zie je de rest van de wissels omschakelen.

Tweede reden.
Tijdens die route gaan de wissels vrij snel stuk voor stuk schakelen en dat de stroom verbruik voor de rest van de wissels tekort aan stroom voeding heeft om om te schakelen. Ik denk dat Harald het kan meten of er een stroom verval plaatsvindt.

Meten is weten. ;D

Groetjes,

Jan S
TC Gold 9.0 B2, Trainprogrammer, Animator. WDP 2018.2C. H0 2 spoor, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule. LoDi-Rektor, LoDi-s88 Commander, LoDi-Shift Commander.

Offline Haradigi

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 98
  • Waardering: 4
  • Meten (+ruiken en voelen, ) is weten
Re: Hoe alle betreffende wissels schakelen voordat een route start.
« Reactie #5 Gepost op: 2021-02-03, 23:00:42 »
Zeker weten
We zullen de volgende keer maar eens gaan kijken wat voor voeding er gemonteerd is en dan meten.

groet
Harald

Offline Ceess

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 39
  • Waardering: 2
Re: Hoe alle betreffende wissels schakelen voordat een route start.
« Reactie #6 Gepost op: 2021-02-03, 23:01:52 »
Jan,
bedankt voor je reactie.
Van alle treinstellen is de lengte opgemeten en ingevoerd in TC.
Een "lange" route bij ons bestaat uit verschillende deelroutes.
Geschakeld wordt er per deelroute en die zijn vrij kort.
Maar het meten van de stroom nemen we mee. Misschien is er een booster nodig.
Met Vriendelijke Groet, Cees  ;)

Offline Jan S

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 193
  • Waardering: 7
Re: Hoe alle betreffende wissels schakelen voordat een route start.
« Reactie #7 Gepost op: 2021-02-03, 23:13:48 »
Hallo Cees en Harald,

Dan zijn de eerste twee parameters goed.
Ook heeft Piet met zijn aanwijzing correct weergegeven.

Kijk dan goed of de voeding voor de wissels niet te kort komt. Doe de metingen tijdens een route die afgelegd wordt. Van begin tot het einde.

Succes.

Groetjes,

Jan S
« Laatst bewerkt op: 2021-02-03, 23:18:09 door Jan S »
TC Gold 9.0 B2, Trainprogrammer, Animator. WDP 2018.2C. H0 2 spoor, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule. LoDi-Rektor, LoDi-s88 Commander, LoDi-Shift Commander.

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 757
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Hoe alle betreffende wissels schakelen voordat een route start.
« Reactie #8 Gepost op: 2021-02-04, 09:03:47 »
Goedemorgen allen,




Vuistregel is, dat een Roco wissel zo'n 400 mA (analoog) en 500 mA digitaal opneemt.
Dus hier zo'n 400 mA p/w.
Een aparte voeding van een (gepensioneerde) treintrafo zou eventueel voldoende zijn; dus geen (dure) booster met alle eigen splitsingen.




Gr,


Dirk

Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 757
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Hoe alle betreffende wissels schakelen voordat een route start.
« Reactie #9 Gepost op: 2021-02-04, 09:17:08 »
Ter aanvulling:


Omdat een reeks wissels schakelen even een stroomstoot vraagt, kan een CDU een oplossing zijn.
Op het WWW zijn hiervan voorbeelden te vinden, maar ik heb hier een link naar de site van Klaas Zondervan geplaatst.
Misschien heb je hier iets aan. Dus heb je een oude treintrafo o.i.d. nog liggen en die kan bijv. <1 A leveren, dan kun je die in de CDU situatie goed gebruiken.


https://people.zeelandnet.nl/zondervan/bonte%20verzameling.html#04


Gr,


Dirk
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.