Auteur Topic: Treinen rijden soms de verkeerde kant op  (gelezen 4454 keer)

Offline Ceess

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 39
  • Waardering: 2
Treinen rijden soms de verkeerde kant op
« Gepost op: 2021-02-01, 15:23:59 »
Het komt soms voor, met name als een trein een tijdje in een schaduwstation heeft gestaan, dat TC de richting van de loc "kwijt" is en de loc aldus de verkeerde kant oprijdt!
Heeft iemand dat al eens eerder aan de hand gehad?
Met Vriendelijke Groet, Cees  ;)

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Treinen rijden soms de verkeerde kant op
« Reactie #1 Gepost op: 2021-02-01, 19:55:01 »
ceess,

Heb je de lok wel zo de baan staan dat deze overeen komt met het symbool op je multimaus, richtingen kun je om wisselen (zie handleiding multimaus)


Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline ArjanBosman

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 10
  • Waardering: 0
Re: Treinen rijden soms de verkeerde kant op
« Reactie #2 Gepost op: 2021-02-01, 21:39:28 »
Ik heb dit ook wel eens.
Mijn vermoeden is dat de rijrichting van de loc niet overeenkomt met de rijrichting die TC als laatste richting heeft geregistreerd. Dit kan bij mij gebeuren wanneer ik met mijn centrale (bij mij de CS3) de richting verander en dat niet in TC doe.

Greetz, Arjan

Offline Jan S

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 193
  • Waardering: 7
Re: Treinen rijden soms de verkeerde kant op
« Reactie #3 Gepost op: 2021-02-01, 23:25:16 »
Hoi Cees,

Ik moet Arjan gelijk geven.
Wanneer je een zugfahrt van A naar B gaat, en B is het doelcontact, dan staat de loc op de rechterkant van de blokvenster. Van B naar A terug staat die links in A in het blokvenster. Hierin moet je opletten dat een zugfahrt altijd de loc richting aangeeft. Ga je vanuit die positie een zugfahrt omgekeerd rijrichting rijden, dat gaat het goed, en dat is de bedoeling.

Nou komt het.
Heb je een A naar B zugfahrt gereden en de loc staat rechts in het blokvenster, en draait aan je IB centrale handmatig naar links, dan verdwijnt die richting van die loc in die B blokvenster, met gevolg van dien ziet TC niet meer die oorspronkelijke richting en kan dan niet die zugfahrt van B naar A zien en rijden.

TC werkt heel consequent en die kijkt wat de correcte richting het laatst is geweest en daar onthoudt TC eraan.

Probeer het maar eens.

Groetjes,

Jan S
TC Gold 9.0 B2, Trainprogrammer, Animator. WDP 2018.2C. H0 2 spoor, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule. LoDi-Rektor, LoDi-s88 Commander, LoDi-Shift Commander.

Offline Ceess

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 39
  • Waardering: 2
Re: Treinen rijden soms de verkeerde kant op
« Reactie #4 Gepost op: 2021-02-03, 21:44:33 »
Hallo

@Piet,
we gebruiken geen multimaus maar een IB, maar ik begrijp wat je bedoeld

@Arjan
Bedankt zal hier extra opletten.

Het gebeurd bv als de trein tijdens een route het schaduwstation binnenrijdt en bij doorrijden dan achteruit vertrekt, ipv vooruit door te rijden!
Dat is hetgeen wat wij niet begrijpen. Het is niet bij elke trein dat dit gebeurd.

MvG Cees
« Laatst bewerkt op: 2021-02-03, 21:47:52 door Ceess »
Met Vriendelijke Groet, Cees  ;)

Offline Jan S

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 193
  • Waardering: 7
Re: Treinen rijden soms de verkeerde kant op
« Reactie #5 Gepost op: 2021-02-04, 10:52:14 »
Hallo Cees,

Ik heb het vermoeden dat je een route hebt geselecteerd die de rijrichting omkeerd.
Je weet dat TC, 1 route, twee richtingen kan bewerken. Als op die blok waar de loc van rijrichting veranderd, maak daar een nieuwe route aan die dwingend de juiste richting gaat en niet variable twee richtingen.

Groetjes,

Jan S
TC Gold 9.0 B2, Trainprogrammer, Animator. WDP 2018.2C. H0 2 spoor, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule. LoDi-Rektor, LoDi-s88 Commander, LoDi-Shift Commander.

Offline Dontrein

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 6
  • Waardering: 0
Re: Treinen rijden soms de verkeerde kant op
« Reactie #6 Gepost op: 2022-01-29, 20:19:05 »
Beste Cees,

Toevallig vandaag ook voor gehad. De trein rijdt al tijden een bepaalde route. Een loc met stuurrijtuig. Deze rijdt zijn route naar een kopstation vertrekt weer en rijdt een route door verschillende schaduwstations. Vandaag vertrekt deze in de andere richting, terwijl het stuurrijtuig met rode sluitverlichting wordt geduwd. De loc heeft zijn rijrichting gekeerd, zonder bewerking in Train Controller door mij. Ik heb in de decoder van de loc opnieuw de rijrichting moeten veranderen.

Heel vreemd, ik denk dat hier geen verklaring voor is.

Met een andere trein een ander probleem. Deze rijdt zijn route eveneens gedeeltelijk geduwd, maar bij stilstand verandert de sluitseinen in drie witte lichten. Als hij verder rijdt worden deze weer rood. En zodra deze weer tot stilstand komt wederom wit. Zolang de trein de goede kant op blijft rijden gaan we maar akkoord. Ik zie het als een passagierende machinist die bij stilstand met de schakelaars zit te klooien. ;D

Mvg,

Barry