Auteur Topic: Wissels zowel analoog als digitaal schakelen  (gelezen 4644 keer)

Offline faroco

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 30
  • Waardering: 0
Wissels zowel analoog als digitaal schakelen
« Gepost op: 2021-03-27, 17:38:28 »
Beste mensen,

Voor het aansturen van mijn treinen en wissels gebruik ik naast de Multimaus Pro ook Traincontroller.
Van een klein gedeelte van de baan, worden de wissels nog analoog aangestuurd. Dit speciaal voor de kleinkinderen. Zij kunnen nog niet overweg met Traincontroller, maar kunnen wel knopjes drukken. En dat doen ze maar al te graag (en goed).
Nu wil ik dit stukje baan ook opnemen in Traincontroller.
Dat houdt in dat ik de wissels moet aansluiten op een decoder en het adres van deze decoder moet opnemen in Traincontroller.

Mijn vraag is of dit zo maar kan?

Kan ik én een analoge aansluiting én een digitale aansluiting gelijktijdig gebruiken?
Of moet ik, als ik digitaal wil rijden, het stukje "analoge circuit" uitschakelen, omdat er anders sluiting ontstaat.
En wordt dus óf analoog óf digitaal rijden?

Ook dan moet ik waarschijnlijk de nodige scheidingen aanbrengen tussen het analoge en het digitale gedeelte.

Heeft iemand een idee?

Met vriendelijke groet,

Frans



Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 757
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Wissels zowel analoog als digitaal schakelen
« Reactie #1 Gepost op: 2021-03-27, 18:25:12 »
Frans,

Als je de wisseldecoder(s) voedt met een spanning anders dan de digitale, kun je parallel aan de wisselschakelcontacten een schakelaar doen.
Dus per wissel heb je een common aansluiting en vanaf de decoder gaan twee draden naar de wisselspoel. Op de schroefcontacten plaats je dus een schakelaar. Neem bijv. een wisselschakelaar enkelpolig met een middenrustcontact.
Is dit wat je bedoelt?

Gr,

Dirk
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline faroco

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 30
  • Waardering: 0
Re: Wissels zowel analoog als digitaal schakelen
« Reactie #2 Gepost op: 2021-03-27, 19:14:40 »
Hallo Dirk,

Hartelijk dank voor uw snelle reactie.

Het lijkt mij een mogelijkheid.
De wissels worden niet digitaal gevoed, maar zijn aangesloten op een eigen trafo.
Dus dit zou een oplossing kunnen zijn.
Ik ga het uitproberen.

Mvrg.

Frans

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Wissels zowel analoog als digitaal schakelen
« Reactie #3 Gepost op: 2021-03-27, 20:12:50 »
Frans,

Twee mogelijkheden om het aan te sluiten,
bij de eerste tekening is het aangesloten op het digitale systeem en kun je het gedeelte ook opnemen in traincontroller en dan kun je de wissels bedienen met de drukknopjes maar ook met je mulrimaus pro en ook met traincontroller, de twee diode hoef je maar een keer te gebruiken al je er meerdere op de decoder aansluit.
tekening twee is met een trafo die wisselstroom afgeeft en dan heb je een gelijkrichter nodig bv. 4 diode, de wisselschakelaar gebruiken gelijkstroom.

Je kunt zelfs het gedeelte dat je analoog hebt van de baan zo laten en deze met digitale wisseld aansturen zodat je deze later kunt ombouwen naar digitaal zonder iets aan de wissel te hoeven veranderen want die zijn dan al voorbereid bij de eerste tekening. je hoeft dan alleen maar het analoge gedeelte af te koppelen en opnieuw te verbinden met het digitale gedeelte

Kijk maar eens of je hier wat mee kunt

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2021-03-27, 20:20:37 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Wissels zowel analoog als digitaal schakelen
« Reactie #4 Gepost op: 2021-03-27, 20:26:51 »
Frans,

Je zou het ook eens kunnen uitproberen met 2x 9 volt batterij

gr piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline faroco

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 30
  • Waardering: 0
Re: Wissels zowel analoog als digitaal schakelen
« Reactie #5 Gepost op: 2021-03-28, 13:45:42 »
Beste Piet,

Hartelijk dank voor deze duidelijke tekeningen.
Hier kom ik wel uit

Ik denk dat voor mij de tweede tekening relevant is, want al de wissels zijn (via de ringleiding) aangesloten op een eigen trafo.
In mijn geval de Fleischmann 6755.

Nogmaals dank voor het vele werk en de tijd die in deze tekeningen hebt gestopt.

Mvgr,

Frans