Auteur Topic: MultiMaus schakelt wissels fout  (gelezen 8581 keer)

Offline Mike Verheyden

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 5
  • Waardering: 0
MultiMaus schakelt wissels fout
« Gepost op: 2020-05-21, 21:05:04 »
Hallo,
Ik heb reeds 8 wissels van het type Roco Geo Line met bedding succesvol gedigitaliseerd met 61195 (spoel) en 61196 (decoder) mbv MultiMaus (rode). Vanaf nr 9 toont het schermpje vd MM rechtdoor en staat de wissel op afslaan en omgekeerd. Ik het de CV 8 al op 8 gezet en opnieuw geprogrammeerd en steeds hetzelfde probleem. Wanneer is CV 34 wil veranderen met de MM, lukt dat niet.
Alle aansluitingen zijn correct (zie foto).
Bestaat er een andere mogelijkheid om dit te corrigeren ?
Alvast bedankt,
Mike

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: MultiMaus schakelt wissels fout
« Reactie #1 Gepost op: 2020-05-21, 22:09:30 »
Mike,

Controleer nog eens of de decoder wel in de goede gaatjes zit van de wisselaandrijving (rode, zwarte, groene aansluiting) kan het niet goed zien maar het lijkt erop dat hij een gaatje verder naar het midden moet, nogmaals moeilijk te zien op de foto.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2020-05-21, 22:11:14 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Mike Verheyden

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 5
  • Waardering: 0
Re: MultiMaus schakelt wissels fout
« Reactie #2 Gepost op: 2020-05-22, 10:01:00 »
Piet,
Bedankt voor de feedback. Ik heb alle connecties nog eens extra nagekeken en ze zitten allemaal netjes op hun plaats.
Ze blijven hardnekkig het omgekeerde doen van wat ze zouden moeten doen.
De polariteit is ok.Getest op mijn baan in het loc.depot.
Mvg,
Mike

Online Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 757
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: MultiMaus schakelt wissels fout
« Reactie #3 Gepost op: 2020-05-22, 11:00:33 »
Goedemorgen Mike,


Vraagje: Heeft je MM misschien een te oude versie?
Dit kan invloed hebben op de F-toetsen.




Gr,


Dirk
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: MultiMaus schakelt wissels fout
« Reactie #4 Gepost op: 2020-05-22, 14:45:55 »
Mike,

Een belangrijk punt bij het programmeren is het volgend onderste gedeelte van het programmeren en als je te vroeg stopt dan gaat het niet goed dus wacht gewoon totdat het wissel vanzelf stopt en uit de programeer mode gaat, dit gaat na maximaal 30 x heen en weer

PROGRAMMEREN VAN DE MOGELIJKE CVS:
U moet alle loks van de rails verwijderen, anders nemen zij de te programmeren CV waarde
aan.
De programmerenig van de CV waarde gaat alsnog zoals omschreven is het handboek van
de multMAUS en Lokmaus 2/3.
Om de wisseldecoder te programmeren moet U de wisseldecoder in de programmeer mode
zetten zoals omschreven in de handleiding.
Belangrijk is dat de decoder na iedere programmeergang zich nog in de programmeermode
bevindt en deze met de (cyclus) schakeling dat aangeeft. Laat de rest van de schakeltijd
gewoon verstrijken of programmeer de CV 80 op 0 om de programmeer mode voortijdig te
verlaten.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Mike Verheyden

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 5
  • Waardering: 0
Re: MultiMaus schakelt wissels fout
« Reactie #5 Gepost op: 2020-05-22, 19:23:32 »
Bedankt voor de info.

@Dirk, de MM is +/- 5j oud.
@Piet, wat ik ook probeer, geen enkele CV wijziging wordt aangenomen.

Alle programmatie gebeurd op een afzonderlijk programmeerspoor.

« Laatst bewerkt op: 2020-05-22, 19:25:09 door Mike Verheyden »

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: MultiMaus schakelt wissels fout
« Reactie #6 Gepost op: 2020-05-22, 19:28:57 »
Mike,

ik ben even aan het proberen geweest of het veranderen met de multimaus lukt.

Wat heb ik gedaan?
Allereest een even diep in de kasten gezocht of ik daar nog een decoder voor de wisselaandrijving van de geoline wissel had liggen, en jawel helemaal achter nog een gevonden. Deze aangesloten op mijn baan (gebruik deze geoline normaal niet) en heb geprobeerd om het wisseladres in te stellen, geen probleem dat lukte zonder problemen maar om eventueel adres cv34 te programmeren, dit lukt mij niet (althans nog niet) nu gebruik ik de multmaus nooit om te programmeren dus ben daar dan ook niet zo bedreven in en zal daar de handleiding op na moeten slaan.
In mijn programma op de Pc (gebruik traincontroller Gold) was het geen enkel probleem om het links af of recht door in overeenstemming te brengen met de wisselstand en ook het display op de multimaus schakelde correct mee en dat alles ook weer omgekeerd.
Het probleem zal dan ook liggen in de manier waarop Cv34 op de multimaus wordt geprogrammeerd.


Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: MultiMaus schakelt wissels fout
« Reactie #7 Gepost op: 2020-05-22, 19:34:31 »
Mike,

In je allereerste bericht schrijf je dat je een startset hebt gekocht.
Kun je even aangeven wat daar allemaal bij zit, is dat bv een z21 (witte) of is dat nog een oude 1064 of een ander digitale versterker.
Dit kan makkelijker zijn om eventueel het probleem op te lossen, er zijn meerder mogelijkheden

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Mike Verheyden

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 5
  • Waardering: 0
Re: MultiMaus schakelt wissels fout
« Reactie #8 Gepost op: 2020-05-22, 20:57:06 »
Piet,
In die startset zat:

Voeding 10725
Digitale versterker10764
Rode multiMAUS

Mvg,
Mike
« Laatst bewerkt op: 2020-05-23, 11:42:39 door Mike Verheyden »

Online Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 757
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: MultiMaus schakelt wissels fout
« Reactie #9 Gepost op: 2020-05-24, 17:30:28 »
Mike,


In Modellbahn Digital deel 1 op blz 105/106 vond ik deze foto.
Hierin is de decoder anders geplaatst.
Misschien heb je hier iets aan.


Gr,


Dirk



Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: MultiMaus schakelt wissels fout
« Reactie #10 Gepost op: 2020-05-24, 17:54:01 »
Dirk,

Dat de decoder eruit ziet of kijk anders is geplaats komt omdat op de foto van Mike gebruik is gemaakt van een linksom afbuigen wissel en in modellban digitaal van een rechts afbuigen wissel, bij een van de twee zit hij op zijn kop tenopzichte van de ander.

Onder de kop handleiding en heb ik ook een handleiding van de decoder staan waaop de decoder ook zo is bevestigd.

Ik denk nog steeds dat er ergens iets aan de hand is met de manier van programmeren met de multimaus, tot nu toe lukt het bij mij ook niet met de multimaus om cv34 te wijzigen terwijl het progamma TC via de pc wel lukt.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2020-05-24, 17:56:07 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders