Auteur Topic: Geluid omschakelen wissels  (gelezen 5491 keer)

Offline Ton Buffing

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 4
  • Waardering: 1
Geluid omschakelen wissels
« Gepost op: 2021-04-15, 14:39:49 »
Ik ben pas recent het pad van digitaliseren aan het bewandelen. Om te testen heb ik een wissel aansturing gekocht met ingebouwd decoder. Bij een andere wissel heb ik een eenvoudige electrische aansturing gekocht en gebeurt de aansturing via een Digikeys 4018.
Nu blijkt de het omschakelen met de decoder aanzienlijk meer geluid te maken dan dia via de Digikeys.

Hebben anderen soortgelijke ervaringen?

Groet,
Ton

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Geluid omschakelen wissels
« Reactie #1 Gepost op: 2021-04-15, 19:50:38 »
Ton,
Je geeft niet aan welke aandrijvingen het zijn maar ik ga er even vanuit dat de wissels van Roco zijn en dan de geoline met decoder die je in de wisselaandrijving prikt.
Het verschil in geluid tussen de wisselaandrijving met decoder en die wordt aangedreven door digikeijs kan worden veroorzaakt door het verschil in spanning (stroom) bij de decoder heb je de spanning die op de rails staat en die van digikeijs heeft de spanning van een externe trafo (denk ik maar weet niet hoe jij het hebt aangesloten), als de spanning op de decoder hoger is dan die van digikeijs dan zal de spoel in de wisselaandrijving ook met een grotere kracht omgaan en dus meer geluid.
Je kunt het eens uit proberen of het verschil maakt als je de stroom aansturing eens omwisselen door de wisselaandrijving te laten zitten in de wissels en de decoder en de digikeijs aansluiting te wisselen en dan horen of het verschil maakt.
Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders