Auteur Topic: Alternatieve DCC centrale  (gelezen 7281 keer)

Offline WillemR

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 30
  • Waardering: 0
Alternatieve DCC centrale
« Gepost op: 2021-05-16, 19:33:28 »
Ik ben mijn zolder aan het verbouwen zodat ik in het najaar een baan kan gaan bouwen. In de tussentijd ben ik, wanneer ik niet op zolder bezig ben, me aan het oriënteren welke centrale ik wil gaan gebruiken. Inmiddels de Z21 en Digikeijs in huis en ze werken alletwee goed, natuurlijk niet tegelijk.

Ik wil wissels aansturen met een servomotor en dat lukt met beide centrales. Er is wel een Arduino voor nodig (DCCnext van Arcomora) en dan is het netjes aan te sturen. Maar..... ik ben nog niet overtuigd dat dit de systemen zijn waar ik verder mee wil.

Nu kwam ik op YouTube een heel leuk project tegen, Little Wicket Railway, en dat leek me heel erg simpel, ook omdat ik inmiddels door het ‘servo projectje’ enige ervaring heb met Arduino’s. Ik heb bij elkaar voor zo’n € 60,- aan elektronica besteld op AliExpress en ga me daar eens in verdiepen.

En waarom? Ten eerste omdat ik het leuk vind. Als je met Arduino’s werkt, dan heb je automatisch toegang tot de broncode en kan je dus het programma aanpassen, al moet je je daar ook niet al teveel van voorstellen. Ik heb het idee dat je veel meer vrijheid hebt ten opzichte van een kant en klare centrale.

Omdat het om een relatief lage ‘investering’ gaat, ga ik dit uitproberen. Vind ik het niks, dan kan ik een groot deel van de electronica gebruiken voor een automatische DIY sproei installatie voor de tuin. :)

P.s: ik zie net dat Gerard Wassink ook al een iets in die richting gedaan heeft.

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 782
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Alternatieve DCC centrale
« Reactie #1 Gepost op: 2021-05-16, 23:51:24 »
Willem,

Als ik het goed begrijp, bouw je zelf je eigen TC. Dus eigenlijk alles hardware wise.
Dat is op zich heel boeiend. Een Arduino die een bak met relais vervangt en een centrale (Z21/Digikeys DR5000), die e.e.a. bestuurt.
Ik ben benieuwd.

Gr,

Dirk
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline WillemR

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 30
  • Waardering: 0
Re: Alternatieve DCC centrale
« Reactie #2 Gepost op: 2021-05-28, 20:23:14 »
Inmiddels de meeste spullen binnen gekregen en eigenlijk zonder moeite aan de praat gekregen.
Wat heb ik tnt aan spullen in gebruik:

Arduino Uno R3,  €3,49 + €2.08 verzendkosten
L298P motorshield voor Arduino, €4,28 + € 3,59 verzendkosten
18 volt, 6 ampere voeding, €13,48 nul. verzendkosten.
E.e.a aan bedrading, Dupont stekkertjes en ander klein spul.

Software: ik heb de JMRI software gedownload en dat wijst eigenlijk zichzelf. Alles aangesloten volgens de video van Little Wicket Railway, een locomotief aangemeld en rijden maar. Zelfs de decoder uitlezen en programmeren kan hier mee.

Vooralsnog allemaal behoorlijk gebruiksvriendelijk. Het schijnt ook nog mogelijk te zijn om treinen te besturen via een tablet of telefoon, maar dat moet ik nog verder uitproberen.

Mijn conclusie tot nu toe: je kan voor heel weinig geld je eigen DCC centrale samenstellen en instellen ging me makkelijker af dan de z 21 start en de Digikeijs DR5000. Je hoeft niet te solderen of te programmeren, nou ja, een heel klein beetje misschien, maar dat wordt allemaal keurig beschreven.

Ik heb nog een Arduino ( nu een Mega) in bestelling met een sensor shield (een uitbreidingsbordje voor de mega) om van alles mee te kunnen schakelen, zoals servo’s voor mijn wisselprojectje.

Als je alle video’s bekijkt van Little Wicket Railway op YouTube, dan krijg je een goed beeld van wat er allemaal mogelijk is. Ik ben behoorlijk onder de indruk wat die kerel allemaal uitgezocht heeft en er nog een hele serie van gemaakt heeft. Een aanrader.....

Hij spreekt wel Engels, wel een vereiste dat je dat redelijk goed kunt verstaan.
« Laatst bewerkt op: 2021-05-28, 20:32:08 door WillemR »

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 782
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Alternatieve DCC centrale
« Reactie #3 Gepost op: 2021-05-29, 10:14:26 »
Willem,

De SPROGNano is gebouwd rond een Arduino Nano. Deze kun je via de DecoderPro van JMRI aansturen. Jouw hele verhaal klopt, met dien verstande, dat de kosten, die je hebt gemaakt een fractie zijn van die van de SprogNano 😉. Het uitlezen van je decor via de JMRI software doe ik al jaren en bevalt mij, mede omdat je een printje van de instellingen kunt maken.
Ik ga dat filmpje op jouw tube eens bekijken 👍.

Gr,

Dirk
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline WillemR

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 30
  • Waardering: 0
Re: Alternatieve DCC centrale
« Reactie #4 Gepost op: 2021-05-29, 20:00:08 »
Hoi Dirk,

Ik zag dat jij ook in die richting gegaan bent met spulletjes van Domburg Train Support. Eigenlijk ongeveer hetzelfde maar wat je al aangaf: een heel ander prijskaartje. Voordeel is dan wel dat je support kan krijgen en dat is met hetgeen ik beschrijf niet mogelijk.

Hieronder de link naar het filmpje wat ik bedoel.

https://youtu.be/qScLz-kq88k

Toevallig kreeg ik vandaag de ontbrekende spulletjes binnen om verder te experimenteren, zoals laserdetectie, infra rood detectie, current sensor enz. Ben benieuwd hoe het allemaal uitpakt.


Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re: Alternatieve DCC centrale
« Reactie #5 Gepost op: 2021-05-30, 18:28:41 »
Leuke link Willem  :)
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 782
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Alternatieve DCC centrale
« Reactie #6 Gepost op: 2021-05-31, 10:12:39 »
Ja, Willem, goede heldere uitleg in het filmpje.
Je behoeft geen soldeerwhiskid te wezen 🤓

Ben benieuwd naar je ervaringen.
Ik "leef" nog in twee werelden: de centrale 10761 met MM en Maus R2/3 en mijn progspoor met een SPROGII met JMRI/Decoderpro.

Gr,

Dirk

Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline WillemR

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 30
  • Waardering: 0
Re: Alternatieve DCC centrale
« Reactie #7 Gepost op: 2021-06-08, 16:09:34 »
Tot nu toe gaat het allemaal vlekkeloos en het is super simpel om aan de hand van alle video’s op YouTube alles in elkaar te knutselen en uit te proberen. Ik ben nog steeds geen ‘showstoppers’ tegen gekomen, maar  een potentiële zit er toch wel aan te komen : een booster! 


De Arduino met motorshield kan ongeveer 2A leveren. Een locomotief verbruikt al gauw 0,5 A, dus 4 loc’s tegelijk en dan zit je aan het maximum. Ik ben al aan het zoeken geweest, maar het merendeel van de resultaten valt toch in de categorie DIY. Ik ben best handig, maar de meeste van dit soort projecten gaat ver boven mijn pet. Dus..... waar haal ik een universele booster vandaan?




Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 782
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Alternatieve DCC centrale
« Reactie #8 Gepost op: 2021-06-08, 16:22:36 »
Willem,

Belangrijk is, dat de booster dezelfde spanning krijgt als je (Arduino) centrale, om vonkvorming bij de overgang te voorkomen. Die vonken kunnen je Arduino's leven aardig bekorten.
Verder lijkt mij de boosterkeuze niet moeilijk.De stroomsterkte lijkt mij een aandachtspunt. Zoals je aal aangeeft, consumeren loc's al gauw 400 - 500 mA. Komen er nog verlichte wagons bij, tel uit je "winst". Echter, vanuit diverse digitale leveranciers wordt aangedrongen op een stroomsterkte van circa 3 A. Dit is om brand en andere ongezonde situaties te voorkomen. Je hoort wel eens van 5 A bij 15 V, daar kun je mee puntlassen!

Gr,

Dirk
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline WillemR

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 30
  • Waardering: 0
Re: Alternatieve DCC centrale
« Reactie #9 Gepost op: 2021-06-10, 20:24:46 »
Soms zoek je gewoon naar het verkeerde, of wordt je in ieder geval op het verkeerde been gezet. Ik heb de gebruiksaanwijzing van de Digikeijs 5033 eens doorgenomen en wat blijkt: je kan hem gewoon aansluiten op de uitgang van het motorshield van de Arduino, dus de voeding van je track. Wel geïsoleerde baanvakken maken natuurlijk. Van andere leveranciers zal iets dergelijks dus ook wel mogelijk zijn. Er hangt wel een redelijk prijskaartje aan, maar het belangrijkste is dat het gewoon werkt.

En die 3A snap ik wel. Als je voelt hoe warm een weerstand voor een led wordt als je 18V voedt…… en zo’n led gebruikt maar 20 mA…. Als je veel hoger gaat zitten dan zitten je wielen ineens aan de rails vast😂

Offline WillemR

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 30
  • Waardering: 0
Re: Alternatieve DCC centrale
« Reactie #10 Gepost op: 2023-01-06, 08:32:09 »
Toch maar even een update plaatsen:
Ik heb alles aan de gang gekregen met de Arduino's. Alles leek goed te werken ...... totdat ik daadwerkelijk met treinen ging rijden. Sommige wissels, bestuurd door servo's en DCC next (van Arcomora), begonnen af en toe spontaan te bewegen. De oorzaak lag waarschijnlijk in de lengte van de kabels. Met de DCCnext kan je 12 servo's sturen en er zijn dus altijd wissels die niet vlakbij de decoder zitten, dus noodzakelijkerwijs moet je dan langere kabels gebruiken. Ik heb nog een poging gewaagd om met gevlochten kabel te werken. Dat gaf wel wat verbetering, maar niet voldoende naar mijn zin. Ik heb de servo's die problemen gaven dus aangesloten op een DR 4024 van Digikeijs en omdat deze maar 4 wissels kan bedienen vind je dus wel een strategisch juiste plaats om met kortere kabels te werken en daarmee was het probleem opgelost. Uiteindelijk alles vervangen door Digikeijs en daarmee een maand of twee proefgereden en geen enkel probleem meer gehad.

Ook bezetmelders van Arcomora (Okkie) heb ik weggedaan en vervangen door een Digikeijs DR4088LN-CS. Op de een of andere manier werkte de Loconet T poort van de Digikeijs DR 5000 ineens niet meer. Deze is onder garantie door Digikeijs gerepareerd en ook dit werkt allemaal feilloos.

De ABC remmodules heb ik zelf met 5 diodes in elkaar geknutseld op een experimenteerprintje en in serie gezet met de bezetmelders. Ondanks dat het afgeraden wordt door Digikeijs om het zo te doen, werkt het verder prima. De loc's stoppen netjes waar ik wil en de bezetmelder doet het ook prima.

Het besturen van seinen en verlichting ga ik wel doen met Arduino, ik heb tenslotte genoeg van die handel over van de mislukte proeven ;). Naar alle waarschijnlijkheid gaat dit wel werken, ben al redelijk gevorderd en ik zie geen rare dingen gebeuren.
Als software heb ik gekozen voor JMRI. Het is allemaal engels, maar gelukkig heb ik daar een enkele moeite mee. Stapje voor stapje leer ik er steeds dingen bij en dat is erg leuk om te doen.

Nog even terug naar Digikeijs: de geestelijke vader van het geheel (Karst Drenth) en Digikeijs hebben al een tijdje geleden besloten om ieder hun eigen pad te kiezen. Karst Drenth heeft inmiddels een nieuw bedrijf opgericht tw. Yet another Model Railroad Company oftewel YAMORC. Een van de eerste wapenfeiten was het uitbrengen van een 'Aftermarket upgrade' voor de DR5000. Er komt dan een nieuwe netwerk module in en nieuwe firmware in de DR5000. Het grote voordeel is dan dat alle protocollen ( LocoNet®, Z21®, DR Command®, XpressNet®) tegelijkertijd kunnen draaien. Voor mij betekent dit, dat ik eindelijk de Z21 app op mijn IPad in gebruik kan nemen en de layout van de track op de computer kan zien. Dat was me namelijk nog niet gelukt. Er zijn nog meer mogelijkheden, maar die ga ik pas ontdekken als ik die upgrade gedaan heb. Natuurlijk vervalt hierdoor de garantie van Digikeijs, maar dat is in maart 2023 toch al het geval want dan heb ik hem 2 jaar.
« Laatst bewerkt op: 2023-01-06, 08:40:39 door WillemR »