Auteur Topic: Gebruiksaanwijzing Roco App  (gelezen 4949 keer)

Offline Louk Lachnit

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 6
  • Waardering: 0
Gebruiksaanwijzing Roco App
« Gepost op: 2021-06-23, 15:35:16 »
Beste Forumleden,
Sinds een half jaar heb ik een witte Z21 die ik bestuur via een Roco App op mijn iPhone.
Ik ben uiterst ontevreden over deze Roco App, omdat het mij niet lukt bepaalde functies van decoders te programmeren en ik weet ook niet hoe ik bijvoorbeeld een decodermerk kan uitlezen, want op decoders zelf, staat niet of het een Uhlenbrock of een ESU of een TAMM is...
Het enige wat wel goed gaat is toekennen van het locadres (bij mij altijd 3 omdat ik geen baan heb) en het besturen van de locs. Het valt mij op dat er geen goede gebruiksaanwijzing is van de Roco App, waardoor ik er op het hele internet niet kan vinden hoe ik bijvoorbeeld een decoder kan uitlezen of het geluid harder of zachter kan zeten. Pfff...
Ben nu al maanden bezig om op gezette tijden mij daarin te verdiepen, maar tot nu toe zonder enig succes. HELLUP!!!!! ;-)
Is er iemand die mij kan en wil assisteren, of mij een Roco App gebruiksaanwijzing kan toesturen?
Alvast bedankt!
Hartelijke groet,
Louk Lachnit
« Laatst bewerkt op: 2021-06-26, 19:59:36 door Louk Lachnit »

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 757
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Gebruiksaanwijzing Roco App
« Reactie #1 Gepost op: 2021-06-23, 19:29:13 »
Louk,

Hier een tip:

Misschien is het boekje "Modellbahn Digital für Einsteiger 2" iets voor je. €14,95 bij je treinenleverancier (ROCO/Fleischmaan) of bij ROCO shop.
Dit is in feite een uitgebreide handleiding voor de z(Z)21.

Gr,

Dirk
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 757
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Gebruiksaanwijzing Roco App
« Reactie #2 Gepost op: 2021-06-23, 21:57:56 »
Louk,

Ook deze site kan je misschien op het juiste spoor zetten: http://martontheweb.nl/z21/introductie-z21.html

Gr,

Dirk
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline Louk Lachnit

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 6
  • Waardering: 0
Re: Gebruiksaanwijzing Roco App
« Reactie #3 Gepost op: 2021-06-26, 19:57:06 »
Beste Dirk,
dankjewel voor je sympathiek hulp.
Echter, de links die je stuurde hebben betrekking op de Z21 en de aansluitingen daarvan. Daar heb ik geen problemen mee.
Ik wil graag een gebruiksaanwijzing en toelichting voor het gebruik van de Roco-App op mijn iPhone.
Ik kan namelijk niet vinden hoe ik met die App decoders uit kan lezen of een soundmodule zachter of harder zetten, om maar wat te noemen.
Dus als jij of iemand anders mij kan helpen met een ROCO-APP-GEBRUIKSAANWIJZING, dan word ik heel blij!
Hartelijke groet, Louk
« Laatst bewerkt op: 2021-06-26, 20:00:01 door Louk Lachnit »

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 757
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Gebruiksaanwijzing Roco App
« Reactie #4 Gepost op: 2021-06-27, 12:28:43 »
Louk,

Misschien deze link; geeft de cv's aan, waar je oa geluid in kunt programmeren.
https://www.nmra.org/sites/default/files/standards/sandrp/pdf/s-9.2.2_decoder_cvs_2012.07.pdf

Gr,

Dirk
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline Louk Lachnit

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 6
  • Waardering: 0
Re: Gebruiksaanwijzing Roco App
« Reactie #5 Gepost op: 2021-06-28, 19:30:54 »
Beste Dirk, waar kan ik dat doen met mijn Roco App? MvG, Louk

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Gebruiksaanwijzing Roco App
« Reactie #6 Gepost op: 2021-06-28, 23:29:18 »
Dirk en/of andere

Mijn vraag is in hoeverre kun je met de app programmeren, ik denk dat je alleen maar de basis  cv kunt instellen zoals optrekken, afremmen, max snelheid en nog een paar maar dat je met de cv voor bv geluid dit met andere middelen moet doen (multimaus of een geschikt programma).
Voor de cv voor bv geluid moet je de info voor de decoder raadplegen voor welke cv je nodig hebt (voor geluid is dat bij de meeste decoder ergens in de buurt van cv 50).
Ik gebruik de App niet maar heb dit ook niet kunnen vinden in de summiere handleiding

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Louk Lachnit

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 6
  • Waardering: 0
Re: Gebruiksaanwijzing Roco App
« Reactie #7 Gepost op: 2021-06-29, 07:03:40 »
Dankjewel Piet, wat een tegenvaller is dat. Wat een sof ook dat ik maanden bezig ben geweest om er   dus achter te komen dat het niet kan... MvG, Louk

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Gebruiksaanwijzing Roco App
« Reactie #8 Gepost op: 2021-06-29, 09:52:09 »
Louk,

Als je gebruik maakt van de App dan heb je ook de Z21 en dan is het mogelijk om CV te programmeren via de Maintenance tool van de Z21.
Kijk maar eens op blz 48 van de tool en daar staat hoe je CV programmeert met de tool.
Dit lijkt mij een stuk makkelijker dan wanneer het mogelijk zou zijn met de App.

Heb verder geen ervaring met de App, wel dat er 2 versie zijn een oude en een nieuwere versie, dit is afhankelijk van welke smartphone je gebruikt met welke versie van Bv Android.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 757
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Gebruiksaanwijzing Roco App
« Reactie #9 Gepost op: 2021-06-29, 13:29:56 »
Louk/Piet,


Als bijlage een paar kopieën uit deel 2 Einsteiger... van Roco.
Hierin is het verschil te zien tussen de oude- en nieuwe app en de eigenschappen.


Gr,


Dirk
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Gebruiksaanwijzing Roco App
« Reactie #10 Gepost op: 2021-06-29, 13:50:13 »
Louk,  Dirk

Als ik zo lees in de beschrijving van de nieuwe App dan moet het mogelijk zijn om alle CV in te stellen.
De decoders moeten dan wel RailCom geschikt zijn en dat zijn niet alle oudere decoders

Bij gebruik van een tablet of smartphone zijn er wel verschillen in de uitvoering van de app.

Kijk ook eens op onderstaande link,

https://www.bing.com/videos/search?q=z21+cv-programmierung&view=detail&mid=302D59624C3D55BF16AB302D59624C3D55BF16AB&FORM=VIRE


Moet mij maar eens wat meer verdiepen in de materie.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2021-06-29, 15:10:59 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Louk Lachnit

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 6
  • Waardering: 0
Re: Gebruiksaanwijzing Roco App
« Reactie #11 Gepost op: 2021-06-30, 08:19:55 »
Beste Piet en Dirk,
hartelijk dank voor de informatie!
Ik ga mij er andermaal in verdiepen en als het niet lukt probeer ik wel ergens een losse multimaus te kopen.
Groetjes, Louk
« Laatst bewerkt op: 2021-07-01, 15:08:35 door Louk Lachnit »

Offline Hellstech

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 39
  • Waardering: 0
Re: Gebruiksaanwijzing Roco App
« Reactie #12 Gepost op: 2021-07-05, 19:03:54 »
Beste Louk,

Met de app kun je juist heel goed en snel de CV's programmeren en uitlezen (ook van geluid), heb je ook geen Railcom voor nodig.
Gewoon uitproberen, als je inderdaad maar de handleiding van de betreffende decoder bij de hand hebt.

Succes,
Mike
Roco-geoline, z21Start, Multimaus, Roco 10764/10775/10777/10787, 10779 Remgenerator, Roco BR01/BR101/2x BR181.2/BR185.2/NS1605, Lima BR103/4xBR152, Viessmann 5206 bezetmelder, Qdecoder Z1-16+, LDT GBM-8