Auteur Topic: Keerlus  (gelezen 9595 keer)

Offline Aart

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 181
  • Waardering: 1
Keerlus
« Gepost op: 2021-07-01, 11:53:10 »
Hallo,

Ik wil een keerlus in mijn treinbaan maken, kan ik dat met dit apparaat oplossen? https://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/doku.php?id=nl:ksm-sg
Ik kom op internet verschillende oplossingen tegen maar deze is denk ik wel een leuke om het kortsluitingsprobleem op te lossen.
Ik gebruik de z21 start, de bezetmelders van de blokken en het schakelen van de wissels doe ik met digikeijs. En ik gebruik traincontroller 9 gold
Heb ik voor dit apparaat een losse treintrafo nodig of kan ik de stroom vanaf de z21 start halen?

Wie van de deskundige kan en wil mij een goed advies geven.

Gr,
Aart
Roco z21 start + router, Digikeijs DR4088RB-CS, Digikeijs, DR4018.
TC Gold 9

Offline Waalspoor

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 88
  • Waardering: 0
Re: Keerlus
« Reactie #1 Gepost op: 2021-07-03, 12:25:04 »
Hallo Aart,

Volgens de beschrijving heb je een aparte wisselstroomvoeding nodig. Je kan de z21 dus niet gebruiken voor de voeding van deze keerlusmodule.
Dat kan wel als je de keerlusmodule van Roco of Digikeijs gebruikt. Bij mij gaf de Digikeijs problemen bij een bepaalde loc, daarom ben ik toen overgestapt op de keerlusmodule van Roco. Die werkt perfect. Maar deze twee hebben geen bezetmelding, reden voor mij om over te stappen op de KeerPlus3 van DTS toen ik ging automatiseren met Rocrail. Deze KeerPlus3 schakelt perfect om en heeft drie ingebouwde bezetmeldcontacten en is ook nog eens de goedkoopste van alledrie. Je kan de Dcc-voeding van de rails gebruiken en hebt dus geen externe voeding nodig. Voor mij de ideale oplossing.

Groeten en veel succes,
Bas
Groeten,
Bas

Z21, Sprog3, Rocrail,
NS III, IV

Offline Aart

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 181
  • Waardering: 1
Re: Keerlus
« Reactie #2 Gepost op: 2021-07-04, 06:00:11 »
Hoi Bas,

Dank je voor je reactie, had nog nooit van dit merk gehoord.
Ik ben namelijk op zoek naar een keerlusmodule die niet gebaseerd is op kortsluitdetectie. Kortsluiting kan volgens mij nooit goed zijn.
Ik ga verder op onderzoek uit.

Gr,
Aart

Roco z21 start + router, Digikeijs DR4088RB-CS, Digikeijs, DR4018.
TC Gold 9

Offline Waalspoor

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 88
  • Waardering: 0
Re: Keerlus
« Reactie #3 Gepost op: 2021-07-04, 11:25:13 »
Hallo Aart,

De keerlusmodules van Roco (10797) en Digikeijs (DR5013) kunnen zowel via kortsluitdetectie als via sensorsecties werken. Zo had ik ze ook in gebruik. De kortsluiting duurt zo kort dat de beveiliging van de z21 het niet eens in de gaten heeft. Dat is wel heel fijn dat je met Roco-spullen goed beschermd bent tegen kortsluiting. Ook de uitgangen van de switch decoder (10836) zijn beveiligd tegen kortsluiting. (Helaas weet ik uit ondervinding dat de schakeldecoder DR4018 van Digikeijs geen kortsluitbeveiliging heeft, maar dat is een heel ander verhaal en valt niet onder dit topic.)

De Digikeijs keerlusmodule kan je gebruiken met sensorsecties en aansluiten op een bezetmelder.
De Roco keerlusmodule in de modus zonder kortsluitdetectie gebruikt twee spanningsloze secties, één voor en één na de keerlussectie, maar kun je niet aansluiten op een bezetmelder.
De KeerPlus3 van DTS werkt alleen met voorschakelsecties, zonder kortsluiting. Deze secties kan je bovendien via drie ingebouwde relais gebruiken voor de bezetmelding.

En dan zijn nog veel meer op de markt, zoals die waar jij dit topic mee startte, maar daar hebben anderen vast wel ervaring mee.

Groeten,
Bas.
Groeten,
Bas

Z21, Sprog3, Rocrail,
NS III, IV

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Keerlus
« Reactie #4 Gepost op: 2021-07-04, 13:19:28 »
Bas,

citaat van Bas,
De Roco keerlusmodule in de modus zonder kortsluitdetectie gebruikt twee spanningsloze secties, één voor en één na de keerlussectie, maar kun je niet aansluiten op een bezetmelder.

Ik heb dit nog niet uitgeprobeerd maar ik ben er nog niet zo zeker van dat je hierbij geen bezetmelder kunt aansluiten. bij digitaal en niet analoog.
Als je de P of N uit van de 10797 via de bezetmelder laat lopen dan moet het volgens mij kunnen, het keerlus gedeelte is geheel gescheiden van de overige aansluitingen en als dan de spanning via de bezetmelder loopt dan moet er een stroomloop worden gedetecteerd als er een verbruiker in de keerlus is.
Vergelijkbaar heb ik bij mij draaischijf en zodra deze 180 graden draait dan loopt de stroom ook anders en loopt de detectie ook via de bezetmelder en werkt uitstekend.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2021-07-04, 13:24:51 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Waalspoor

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 88
  • Waardering: 0
Re: Keerlus
« Reactie #5 Gepost op: 2021-07-04, 14:12:32 »
Hoi Piet,
Wat je schrijft klinkt logisch, maar in de gebruiksaanwijzing van de Multi loop 10797 wordt er met geen woord gerept over bezetmelding, vandaar mijn aanname dat dit niet kan. Maar het is het proberen waard.
Groeten,
Bas.
Groeten,
Bas

Z21, Sprog3, Rocrail,
NS III, IV

Offline Aart

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 181
  • Waardering: 1
Re: Keerlus
« Reactie #6 Gepost op: 2021-07-05, 18:16:48 »
Heren,

Bedankt voor jullie reactie ;D

Ik ga er nog over nadenken wat ik moet kopen.

gr,
Aart
Roco z21 start + router, Digikeijs DR4088RB-CS, Digikeijs, DR4018.
TC Gold 9

Offline Waalspoor

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 88
  • Waardering: 0
Re: Keerlus
« Reactie #7 Gepost op: 2021-07-06, 10:40:53 »
Als je de P of N uit van de 10797 via de bezetmelder laat lopen dan moet het volgens mij kunnen, het keerlus gedeelte is geheel gescheiden van de overige aansluitingen en als dan de spanning via de bezetmelder loopt dan moet er een stroomloop worden gedetecteerd als er een verbruiker in de keerlus is.

Ik heb hier nog even over nagedacht. Het lijkt me inderdaad mogelijk om op deze manier een bezetmelder aan te sluiten, maar je kan deze bezetmelder dan alleen voor de keerlussectie gebruiken en er geen andere secties op aansluiten. De keerlusmodule wisselt immers de P en N uitgangen om. Je zou dan nog een omschakelrelais moeten monteren om kortsluiting via de bezetmelder te voorkomen.

Dus ofwel een aparte bezetmeldermodule uitsluitend bestemd voor de keerlussectie, wat een dure oplossing is. Ofwel een omschakelrelais opnemen in het schema. Dat maakt het er ook niet eenvoudiger op.
Dan toch maar een kant-en-klare oplossing à la DTS kiezen, die heeft de bezetmeldrelais al ingebouwd.

Of zit ik er helemaal naast?

Groeten,
Bas.
Groeten,
Bas

Z21, Sprog3, Rocrail,
NS III, IV

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Keerlus
« Reactie #8 Gepost op: 2021-07-06, 10:52:26 »
Bas,

Je hebt gelijk als je zegt dat je deze op een aparte melder moet aansluiten, ik had dat ook gezien maar ik denk nog of er een oplossing  als je de melder tussen de P en/of N van de ingang zet daardoor heb je geen last van het ompolen van de stroom.

Ander oplossing is om een losse detector tussen P en/of N uit te zetten, deze kun je zelf heel gemakkelijk maken op een stukje printplaat, dit had ik zelf ook gedaan met mijn bezetmelding bij de draaischijf maar inmiddels ook zo gedaan zoals bij P/N ingang.
De kosten van een losse print zijn nog geen Euro.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Waalspoor

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 88
  • Waardering: 0
Re: Keerlus
« Reactie #9 Gepost op: 2021-07-06, 11:01:11 »
Dan moet Aart de soldeerbout alvast maar aanzetten  :)

Groeten,
Bas.
Groeten,
Bas

Z21, Sprog3, Rocrail,
NS III, IV

Offline Aart

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 181
  • Waardering: 1
Re: Keerlus
« Reactie #10 Gepost op: 2021-07-07, 18:34:22 »
Hallo,

De soldeerbout heb ik wel even aangehad. ;D
Heb gekozen voor de Keerplus 3, is inmiddels aangesloten en werkt zoals het hoort denk ik.
Alleen nog ff kijken met de bezetmelders, maar dat komt nog. Ben allang blij dat ik het aan de gang heb gekregen ;D

Gr,
Aart
Roco z21 start + router, Digikeijs DR4088RB-CS, Digikeijs, DR4018.
TC Gold 9

Offline Waalspoor

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 88
  • Waardering: 0
Re: Keerlus
« Reactie #11 Gepost op: 2021-07-07, 18:55:47 »
Hoi Aart,
Ik denk dat je een goede keuze hebt gemaakt.
Wat de bezetmelding betreft, voor mijn Roco bezetmelders (10819) was de met de KeerPlus3 geleverde weerstand van 10 kohm te groot. Maar met 2,2 kohm werkt de bezetmelding via de 10819 en de Digikeijs DR4088RB-CS perfect.
Veel succes,
Bas.
Groeten,
Bas

Z21, Sprog3, Rocrail,
NS III, IV

Offline Aart

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 181
  • Waardering: 1
Re: Keerlus
« Reactie #12 Gepost op: 2021-07-13, 17:53:30 »
Heren,

Heb nu een stuk van de nieuwe baan aan de gang, ben even aan het stoeien geweest met een terugmelding van de keerplus 3. Trein gaat zonder problemen door de keerlus, maar geen terugmelding op het scherm. Heb het volgens tekening van de keerplus 3 aangesloten en heb de 10K Ohm weerstand gebruikt maar geen reactie. Heb het ook geprobeerd zonder weerstand. Ook geen reactie.

Heb de ballen verstand van dit soort elektronica, wie kan en wil mij helpen. Het zou namelijk wel leuk zijn als er een terugmelding op het scherm verschijnt. Als het niet lukt ga ik er niet wakker van liggen ;D

Groetjes,
Aart
Roco z21 start + router, Digikeijs DR4088RB-CS, Digikeijs, DR4018.
TC Gold 9

Offline Waalspoor

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 88
  • Waardering: 0
Re: Keerlus
« Reactie #13 Gepost op: 2021-07-13, 20:20:41 »
Hallo Aart,
Zoals ik al schreef, werkte bij mij de bezetmelding ook niet met de 10 kohm weerstand, maar wel met een weerstand van 2,2 kohm.
Wat bedoel je met "zonder weerstand"? Helemaal geen verbinding tussen DCC A (of DCC B) en de ingang van het 4-polige relaisblokje aan de overkant van de KeerPlus3, of een rechtstreekse verbinding (draad) tussen deze punten?
In het eerste geval komt er zeker geen bezetmelding omdat er geen signaal wordt doorgegeven en in het tweede geval loop je het risico dat de bezetmelder een kortsluiting constateert tussen DCC A en DCC B.
Maar met 2,2 kohm zal het wel werken.

Groeten,
Bas.
Groeten,
Bas

Z21, Sprog3, Rocrail,
NS III, IV

Offline Aart

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 181
  • Waardering: 1
Re: Keerlus
« Reactie #14 Gepost op: 2021-07-14, 06:45:46 »
Hoi Bas,

Met "zonder weerstand" bedoel ik dat er niets is aangesloten.

Dus als ik het goed begrijp en ik verander de waarde van de weerstand naar 2,2K Ohm en ik sluit het aan volgens bijgevoegd schema zou het moeten werken? Begrijp ik dit goed Bas?

Gr,
Aart
« Laatst bewerkt op: 2021-07-14, 06:47:19 door Aart »
Roco z21 start + router, Digikeijs DR4088RB-CS, Digikeijs, DR4018.
TC Gold 9