Auteur Topic: Trein laten stoppen voor een sein  (gelezen 6203 keer)

Offline WillemR

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 30
  • Waardering: 0
Trein laten stoppen voor een sein
« Gepost op: 2021-08-21, 22:26:34 »
Ik heb een test schaduwstation gemaakt met een paar wissels die bediend worden door servo’s en een Arduino. De wissels worden automatisch goed gezet door laserdetectie die ziet of er een trein op een vak staat. Dit werkt, dus een trein rijdt nooit een vak in waar al een trein staat en kiest automatisch een leeg spoor. E.e.a werkt volledig buiten mijn centrale om, in dit geval een DR5000.

Maar als hij een vak in rijdt, hoe krijg ik hem dan tot stilstand bij een sein? Kan natuurlijk een relais door een IR sensor laten schakelen en daar de stroom mee uitschakelen in het betreffende baanvak. Maar dan stopt de trein niet zo netjes.

Is er een andere mogelijkheid om dit wat beter te laten verlopen? Ik lees iets over een remmodule, maar blijkbaar werkt dit alleen bij Marklin.

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 757
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Trein laten stoppen voor een sein
« Reactie #1 Gepost op: 2021-08-22, 11:30:09 »
Willem goedemorgen,

Even voor mijn beeldvorming: je gebruikt niet de Lenz ABCtjes (decoders) en de Arduino is niets anders dan een soort parkeerwachter, die je de vrije parkeerplaatsen aanwijst.
In "Modellbahn Digital für Einsteiger 2" wordt vanaf blz 77 jouw (specifieke" vraag behandeld. Werk je met Lenz ABC, dan wordt er verwezen naar BM23 van Lenz (remmodules) en anders naar Roco 10019.
Als je dit boekje niet bezit, is het misschien zinvol eens te bekijken bij je lokleverancier. Er staat nog vééél meer in 😉

Gr,

Dirk
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline Waalspoor

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 83
  • Waardering: 0
Re: Trein laten stoppen voor een sein
« Reactie #2 Gepost op: 2021-08-22, 11:48:32 »
Goedemorgen Willem,
Uit je verhaal begrijp ik dat je wel van elektronisch knutselen (laserdetectors, arduino) houdt. Dit kun je nog een niveau hoger tillen door over te schakelen op een computerprogramma om je DR5000 aan te sturen. Daarmee kan je je seinprobleem ook perfect oplossen.
Er zijn diverse programma's, zowel gratis (JMRI, Rocrail e.d) als koop (Itrain, Traincontroller e.d.).Welke je voorkeur heeft is persoonlijk en hangt natuurlijk ook af van je situatie.
Veel succes.
Groeten,
Bas

Z21, Sprog3, Rocrail,
NS III, IV

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 757
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Trein laten stoppen voor een sein
« Reactie #3 Gepost op: 2021-08-22, 11:57:29 »
Willem, ter aanvulling.
In dat tweede deeltje wordt ook een schakeling besproken met een Hall-generator als bezet melder. Deze is simpel en (echt Hollands) goedkoop!
Wat Waalspoor ook al aangeeft, er zijn SW-pakketten met de nodige mogelijkheden. JMRI (gratis) kan i.c.m. (goedkope) bezetmelders leuke sturingen maken.

Gr,

Dirk
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline WillemR

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 30
  • Waardering: 0
Re: Trein laten stoppen voor een sein
« Reactie #4 Gepost op: 2021-08-22, 23:15:16 »
@ Dirk: inderdaad doet die Arduino niks anders dan parkeerplaatsen aanwijzen ;) Ik zal dat boekje eens aanschaffen. Hetgeen uit een Hall sensor komt, zal niet veel verschillen met wat er uit een laser detector komt. Maakt eigenlijk niks uit welk principe er gebruikt wordt, zolang je maar iets met het signaal kunt. Ik vind een laser trouwens wel heel betrouwbaar en dat vind ik wel prettig voor een schaduwstation, maar dat even terzijde.

@ Waalspoor: Inderdaad hou ik er wel van om te knutselen met electronica. Ik heb in mijn werkzame leven veel met meet en regel techniek te maken gehad, echter in hoofdzaak aan de gebruikerskant. Wel enorm veel opgestoken als er storingen waren en dus veel in de praktijk geleerd. Veel er van kan ik daadwerkelijk gebruiken bij het bedenken van oplossingen, maar soms moet je even op weg geholpen worden. JMRI ben ik op dit moment aan het doorgronden en zoekende hoe ze het daar oplossen. Ik denk dat daar wel iets in zit wat mijn 'probleem' oplost.

Offline Waalspoor

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 83
  • Waardering: 0
Re: Trein laten stoppen voor een sein
« Reactie #5 Gepost op: 2021-08-23, 10:59:13 »
Goedemorgen Willem,
Ik heb JMRI ook op mijn pc staan, maar gebruik alleen Decoder pro ervan voor het programmeren en back-uppen van de instellingen van mijn locdecoders.
Het besturen van mijn locs en lay-out doe ik met Rocrail omdat ik dat makkelijker te "doorgronden" vind dan Panel pro.
Groeten,
Bas

Z21, Sprog3, Rocrail,
NS III, IV

Offline WillemR

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 30
  • Waardering: 0
Re: Trein laten stoppen voor een sein
« Reactie #6 Gepost op: 2021-12-05, 22:31:37 »
Ik ben een tijdje bezig geweest om uit te zoeken hoe je e.e.a. aan elkaar kan koppelen. Inmiddels is het gelukt om JMRI op de PC draadloos te laten praten met de DR5000 en throttles via de iPad ook draadloos te bedienen. Werkt tnt perfect. Om alles via JMRI te laten lopen, heb ik een Arduino mega met een sensor shield erop, die via USB bereikbaar is door JMRI. Dus bezetmelders, seinbesturing en dergelijke zijn dus uit te lezen door JMRI. Het begint wat te worden en nu ben ik voorzichtig aan het bouwen gegaan van het schaduwstation.

Voor het stoppen van treinen wil ik gebruik maken van het ABC protocol van Lenz. De ESU lokpilot 5 ondersteunt dit protocol via CV 27. Nu zag ik bij AliExpress deze module.  Lijkt vrij simpel te configureren. Iemand ervaring met zoiets?

« Laatst bewerkt op: 2021-12-06, 08:32:45 door WillemR »

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 757
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Trein laten stoppen voor een sein
« Reactie #7 Gepost op: 2021-12-06, 10:08:43 »
Goedemorgen Willem,


Lijkt mij een (zeer aantrekkelijke) uitbreiding voor Lenz's ABC. Kortom 't is een abc-tje  ;D






Gr,
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline WillemR

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 30
  • Waardering: 0
Re: Trein laten stoppen voor een sein
« Reactie #8 Gepost op: 2021-12-06, 12:48:27 »
Ja Dirk, voor de prijs hoef je het inderdaad niet te laten. Ik zal er eerst eentje bestellen om mee te experimenteren. Ik laat wel weten hoe en of het werkt.

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 757
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Trein laten stoppen voor een sein
« Reactie #9 Gepost op: 2021-12-06, 14:46:03 »


                         👍
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline WillemR

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 30
  • Waardering: 0
Re: Trein laten stoppen voor een sein
« Reactie #10 Gepost op: 2021-12-19, 16:25:08 »
Het is net leren lopen  ;)

De ABC print is nog niet binnen, maar wel dient zich het volgende probleem aan. Voor het automatisch remmen moet je een geisoleerd vak hebben, dat gaat wel werken denk ik met die print.

Ik voorzie het volgende probleem:

Zolang een sein op rood staat, mag een trein niet vertrekken en dat gebeurt ook niet door de ABC print, die geschakeld wordt door het sein. Het baanvak moet wel gekenmerkt worden als 'bezet', want je wil niet dat er een andere trein dat baanvak inrijdt waar de eerder genoemde trein staat te wachten.
Kan je een bezetmelder ook gewoon aan dat vak hangen of bijten die twee dingen elkaar dan? Of moet je dat vak in tweeen delen op de een of andere manier. Hoe pak ik dit aan?

Offline Hellstech

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 39
  • Waardering: 0
Re: Trein laten stoppen voor een sein
« Reactie #11 Gepost op: 2022-01-05, 13:04:17 »
Beste Willem,

Ik heb vorige week een test gedaan met 2 ABC-modules van Lais via AliExpress. En dat werkt prima, getest met een ESU Lopi5 en daarmee ook laten pendelen. Dit werkt heel goed natuurlijk na wel wat CV- waarden ingeregeld te hebben. En daarna ook nog met een Lopi4, die geen pendelfunctie heeft. Je kunt volgens mij ook gewoon een bezetmelder in het stuk remgedeelte inbouwen.

Groet,
Mike
Roco-geoline, z21Start, Multimaus, Roco 10764/10775/10777/10787, 10779 Remgenerator, Roco BR01/BR101/2x BR181.2/BR185.2/NS1605, Lima BR103/4xBR152, Viessmann 5206 bezetmelder, Qdecoder Z1-16+, LDT GBM-8

Offline WillemR

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 30
  • Waardering: 0
Re: Trein laten stoppen voor een sein
« Reactie #12 Gepost op: 2022-01-10, 13:00:48 »
Hoi Mike,

Dank voor je toelichting, ik vermoedde al dat het gewoon kon om zowel ABC als bezetmelding op dezelfde draadjes aan te sluiten. Helaas heb ik de ABC van Lais nog niet binnen, maar hij kan er ieder ogenblik zijn. Ik gebruik ook de ESU lokpilot 5 dcc, dus dat is alvast geregeld.

Ik zag trouwens dat de Lokpilot 5 basic dit ook allemaal kan, maar wel ruim €10 goedkoper is. Ik heb er daar een paar van besteld om wat loc’s die nog niet omgebouwd zijn van een decoder te voorzien.