Auteur Topic: 2,2 Kohm weerstand wagons bezetmelding  (gelezen 2541 keer)

Offline Aart

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 170
  • Waardering: 1
2,2 Kohm weerstand wagons bezetmelding
« Gepost op: 2021-12-04, 08:40:56 »
Hallo,

Kan ik ongestraft 2,2 Kohm weerstandjes tussen de wielen van de wagons hangen zodat TC 9 ziet dat een blok bezet is.
Het werkt wel maar ik wil het even zeker weten zodat ik geen problemen ga krijgen.
Ik heb namelijk niet zoveel verstand van electronica. :-\

gr, Aart
Roco z21 start + router, Digikeijs DR4088RB-CS, Digikeijs, DR4018.
TC Gold 9

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: 2,2 Kohm weerstand wagons bezetmelding
« Reactie #1 Gepost op: 2021-12-04, 12:12:50 »
goede morgen Aart,

Ik gebruik ook weerstanden tussen de wielen van mijn goederen wagons.
De weerstand van 2,2 Kohm vind ik een beetje weinig, er loopt dan nog een behoorlijk stroompje over de weerstand, het is immers hoe minder weerstand hoe meer stroom er loopt.
Ik gebruik weerstanden va 10 Kohm en dat gaat prima, zelf heb ik vastgesteld dat wanneer ik weerstanden gebruik van meer als 15 Kohm dat het soms te veel is en er te weinig stroom loopt om de bezetmelder nog in werking te stellen maar mogelijk kan dat soms ook nog een beetje afhankelijk zijn welke melders je gebruikt.
begin hoog en als het niet werkt kun je altijd nog een beetje zakken met de waarde.
Let er wel op dat de wielen die geïsoleerd zitten op de as deze ook om en om zitten anders werkt het niet.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Aart

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 170
  • Waardering: 1
Re: 2,2 Kohm weerstand wagons bezetmelding
« Reactie #2 Gepost op: 2021-12-04, 16:04:40 »
Dank je voor je reactie Piet,

Ga ik volgende week ff een paar verschillende weerstandjes halen om het uit te proberen.
Ik gebruik de Digikeijs DR4088RB

Gr,
Aart

« Laatst bewerkt op: 2021-12-04, 16:06:11 door Aart »
Roco z21 start + router, Digikeijs DR4088RB-CS, Digikeijs, DR4018.
TC Gold 9