Auteur Topic: Baanplan in z21 app  (gelezen 3759 keer)

Offline Honk.vanMuiswinkel

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 13
  • Waardering: 0
Baanplan in z21 app
« Gepost op: 2021-12-11, 17:10:55 »
Hallo,
Ik ben eindelijk begonnen met digitaliseren van mijn baan (n-spoor). Ik heb allereerst een oefen-ovaal  gemaakt met twee wissels en stukje omleiding-spoor. Op mijn I-pad heb ik de z21 app en heb het baanplan ingevoerd. Als ik de z21 aanzet en de router natuurlijk ook, kan ik op mijn tablet de wissels omzetten en ook kiezen tussen twee routers waarmee dus de wissels allebei in de goede stand gezet worden. Nu heb ik ook een layout gemaakt van een deel van de echte baan. Hierin heb ik twee eenvoudige kruisingen. Helaas kan ik alleen kruisingwissels kiezen (enkel of dubbel). Bij de definitie van de routes wordt alles wel in de goede stand gezet (in de app, niet in het echt, zover ben ik nog niet). Wat gaat er gebeuren als ik de boel ga aansluiten. De kruiswissels die de app verwacht zijn er in het echt niet. De door de app verzonnen adressen bestaan dus niet.
Komt dit iemand bekend voor?
« Laatst bewerkt op: 2021-12-11, 17:19:44 door Honk.vanMuiswinkel »

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.244
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Baanplan in z21 app
« Reactie #1 Gepost op: 2021-12-11, 18:22:46 »
Honk, ik zelf heb dit nog niet meegemaakt omdat ik geen kruisingen gebruik, maar eerst maar eens een vraagje, welke rails gebruik je en geef ook even aan welke kruisingen met eventueel artikel nummer dan kan ik eens kijken of er iets is op te lossen.
Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Honk.vanMuiswinkel

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 13
  • Waardering: 0
Re: Baanplan in z21 app
« Reactie #2 Gepost op: 2021-12-12, 16:42:30 »
HalloPiet,
Bijgaande foto toont de situatie.
Kruising is van minitrix nr 14973.
Groeten
Honk

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.244
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Baanplan in z21 app
« Reactie #3 Gepost op: 2021-12-13, 10:02:08 »
Honk,

Ben even aan het stoeien geweest met de app en heb een andere manier gevonden dan die met de kruiswissel, ik heb gebruik gemaakt van 4x een links afbuigend wissel daarvan heb ik de twee bovenste een adres gegeven (beide hetzelfde) en de twee onderste ook een adres gegeven (ook beide hetzelfde), dus op een uitgang van de wisseldecoder zit een wissel en een niet bestaand (aangesloten) wissel.
Alle wissels hebben dus de zelfde instellingen betreffende de 1 en 0 maar twee aan twee verschillend adres.
Als je dan op een van de wissels klikt dan gaat ook de andere om (bv de onderste 2) en zo ook de bovenste.

In de baan blijft gewoon de kruising liggen, alleen in da app zijn het 4 wissels.

Ik heb dit op mijn baan uitgeprobeerd en dat werkt prima, op mijn Pc en op de multimaus, bedraad en ook de wifimaus en ook bij de routcontroller, alles doet het in beide richtingen dus ik zie geen problemen
 
kijk maar eens of je hier iets mee kunt.

Gr Piet
zie bijlage

 
« Laatst bewerkt op: 2021-12-13, 10:13:29 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Honk.vanMuiswinkel

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 13
  • Waardering: 0
Re: Baanplan in z21 app
« Reactie #4 Gepost op: 2021-12-13, 11:19:09 »
Hallo Piet,
Bedankt voor dit idee. Ik ga het proberen. Vooral dat idee om twee wissels hetzelfde adres te geven, was nieuw voor me. (Zoals zoveel zaken in dit digitale gebeuren).
Groeten,
Honk

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.244
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Baanplan in z21 app
« Reactie #5 Gepost op: 2021-12-13, 11:26:59 »
Honk 
Ik heb zelfs het uitgeprobeerd met door alle 4 de wissels (2 echte en 2 fictive zodat er maar 2 op de 1 decoderop uitgang aangesloten zijn)een adres te zette en dat werkte ook maar prima maar ik weet niet hoeveel stroom de digikeijs decoders kunnen hebben vandaar 1 echte en een fictieve per aansluiting.
Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Honk.vanMuiswinkel

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 13
  • Waardering: 0
Re: Baanplan in z21 app
« Reactie #6 Gepost op: 2022-01-24, 12:48:46 »
Hallo Piet,

Na van alles uitproberen op mijn oefenbaantje, ben ik nu begonnen de boel te installeren op de grote(ere) baan.  In de app had ik de fictieve wissels het zelfde adres gegeven als bestaande wissels, maar nu stootte ik toch mijn neus, want de echte wissels werden nu twee maal omgezet. Vervolgens heb ik de wissels die een kruising verbeelden een fictief adres gegeven (51 t/m 54). Zoveel wissels krijg ik toch nooit. Nu werkt het fijn, zowel in de app als op de baan. Nogmaals bedankt voor die wissel-tip.
Groeten,
Honk van Muiswinkel

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.244
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Baanplan in z21 app
« Reactie #7 Gepost op: 2022-01-24, 20:18:14 »
Honk,
Fijn dat het werk en aldoende wordt een mens steeds wijzer,
Succes verder.
Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders