Auteur Topic: R4 en R5 bochtwissel Roco Geoline  (gelezen 15677 keer)

Offline Marco1008

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 15
  • Waardering: 0
R4 en R5 bochtwissel Roco Geoline
« Gepost op: 2010-09-12, 10:48:13 »
Beste mede modelspoorbouwers,

Mijn baanplan is zo goed als af, klaar om de bouw te starten.
Ik wil de dubbelsporige baanplan voorzien van R4 en R5 bochten met bochtwissels erin.
Mijn vraag is als ik voor de binnenbocht R4 rails leg en met flexrail de R5 bocht maak ... zijn de standaard bochtwissels R3/R4 dan nog wel toepasbaar?
Hoe kan ik dit realiseren/oplossen?

Marco.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re:R4 en R5 bochtwissel Roco Geoline
« Reactie #1 Gepost op: 2010-09-12, 12:18:21 »
Hallo Marco

Je kunt dit wel oplossen met flex rails en met de bocht R3/4 en daar bij een paar kleine passtukjes maken.
In het voorbeeld heb ik eerst een bocht van R4 gemaakt (binnenbocht) vervolgens de wissels eraan gelegd met een paar echte voor de juiste afstand, een bocht R 4 eruit en daarvoor in de plaats de bochtwissel R3/4 en dan blijven er een paar kleine openingen die je dan moet opvillen met een klein recht stukje of flex. De grote van die stukjes moet je even zelf bepalen door het uit te proberen hoe de bocht wissel erin  past Daarne de buiten bocht met flex en ertussen een bochtwissel R3/4.

Het gemakkelijkste is, om eerst het geheel even uit te leggen en te kijken hoe het past
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Marco1008

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 15
  • Waardering: 0
Re:R4 en R5 bochtwissel Roco Geoline
« Reactie #2 Gepost op: 2010-09-12, 12:38:55 »
Volgens mijn baanplan zou het er zo ongeveer komen uit te zien ...
De rechte stukken in de bochten wilde ik eruit halen en vervangen door R4/R5 bochten maar dit is toch ook niet verkeerd!?

Marco.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re:R4 en R5 bochtwissel Roco Geoline
« Reactie #3 Gepost op: 2010-09-12, 13:02:39 »
Hallo Marco

Je plan ziet er goed uit.

Maar ik heb wel wat vraagjes hierover, je wlit de rechte stukken vervangen door bochten R4/5. Roco heeft standaard geen R4/5 bochten voor geoline
de bochte die roco standaard heeft zijn R3/4 en deze kun je wel met een beetje aanpassingen gebruiken zoals in mijn voorbeeld.
De rechte stukken vervangen door bochten dat gaat normaal niet , als je deze eruithaald dan wordt je baan smaller en er zullen ook bochten uit moeten omdat een gedeelte van de bocht ook al in de bochtwissel zit
In je plan heb je gebruikt gemaakt van de binnenbocht R3 en de buitenbocht R4 en daar heb je dan ook de bochtwissels R3/4 in getekend, bij gebruik van een biutenbocht R5 zal de baan breder worden met 153 mm. Roco heeft voor de geoline geen R5 dus moet je deze met flex maken

 Vraagje, waarom heb je onderin en bij kantoor van die keine stukjes getekend na een wissel, hiervoor kun je een tegenbocht gebruiken (61128)

gr piet
« Laatst bewerkt op: 2010-09-12, 13:39:15 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Marco1008

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 15
  • Waardering: 0
Re:R4 en R5 bochtwissel Roco Geoline
« Reactie #4 Gepost op: 2010-09-12, 15:34:43 »
Hallo Piet,

Bedankt voor je visie en adviezen.
Ik heb mijn baanplan enigzins aangepast naar mijn zin, ik ben tevreden nu.
Ik heb een aantal wissels verwijderd (in de opstelsporen en containerterminal) om rust te brengen in het baanplan en om zo ruimte te maken voor langere treinsamenstellingen.
De grondwal tussen de containerterminal en station dient als viewblock.
Graag hoor ik van mijn mede Rocobouwers jullie meningen.

Marco.

« Laatst bewerkt op: 2010-09-12, 16:05:14 door Marco1008 »

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re:R4 en R5 bochtwissel Roco Geoline
« Reactie #5 Gepost op: 2010-09-12, 20:50:56 »
Marco,

Je plan ziet er best goed uit, maar nog een vraagje, waarom heb je bij het station het bovenste poor links en recht een klein stukje liggen, deze twee stukjes kun vervangen door een grote.

het lijkt mij ook dat er meerdere verschillen in de gbruikte lengte van de rails zitten omdat niet de goede rails simbolen zijn toegepast, vandaar mogelijk de extra kleine stukjes, kijk dat nog een goed na

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2010-09-12, 20:58:11 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Marco1008

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 15
  • Waardering: 0
Re:R4 en R5 bochtwissel Roco Geoline
« Reactie #6 Gepost op: 2010-09-12, 20:56:54 »
Hoi Piet,

Ik ben begonnen aan de bouw van mijn baanplan en heb inderdaad deze twee stukjes vervangen door een langere railstuk.

Marco.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re:R4 en R5 bochtwissel Roco Geoline
« Reactie #7 Gepost op: 2010-09-12, 21:05:25 »
het lijkt mij ook dat er meerdere verschillen in de gbruikte lengte van de rails zitten omdat niet de goede rails simbolen zijn toegepast, vandaar mogelijk de extra kleine stukjes, kijk dat nog een goed na
Ik denk aan de twee onderste sporen van het station daar heb je ook een lang stuk zitten en een kort stkje, dit kan anders als je do juiste lengte gebruik.


Gr piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders