Auteur Topic: Spookmeldingen  (gelezen 5284 keer)

Offline Haradigi

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 98
  • Waardering: 4
  • Meten (+ruiken en voelen, ) is weten
Re: Spookmeldingen
« Reactie #15 Gepost op: 2022-01-26, 00:33:12 »
Hi Allemaal,

Even eerst een opmerking:
Ondanks dat bij het rijden alles goed werkt zijn er toch steeds bezetmelders die dan onwillekeurig flikkeren. Ook als er niet gereden wordt.
Onze S88 coders (intern helaas maar 5 volt) zijn aangesloten, via een Digikeys (de eerste) met de Loconet ingang van een Intellibox.
Daarachter met UTP kabel (en verloopjes) alle andere S88 printen.
Zelf wijdt ik het aan verkeerd gelegde bedrading (veel in een kabelboom) en soms verkeerde "massa" via omwegen waardoor misschien een lus ontstaat (antenne werking).
Cees en ik gaan gewoon verder om kabels anders te leggen en de massa's te controleren.

groet
Harald
« Laatst bewerkt op: 2022-01-26, 00:35:45 door Haradigi »

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 788
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Spookmeldingen
« Reactie #16 Gepost op: 2022-01-26, 19:13:35 »
Harald,


Heb je een oscilloscoop tot je beschikking?
Je zou dan e.e.a. misschien kunnen tackelen. eventueel met een 10 pF aan massa hangen.




Gr,


Dirk
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline SAN

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 37
  • Waardering: 0
Re: Spookmeldingen
« Reactie #17 Gepost op: 2022-01-26, 20:11:05 »
Natuurlijk kan je met een ossciliscoop exact achterhalen waar het vandaan komt en een nieuwe invalshoek ontdekken blijft natuurlijk een uitdaging.

Een jaar of 15-20 geleden is daarover echter al heel veel op de verschillende fora geschreven.

De oplossingen zijn daar ook geboden. ik heb die oplossingen inmiddels op verschillende banen
toegepast gezien en op de eigen baan ook werkelijk nooit meer een instabiele bus met spookmeldingen gezien.

(ter indicatie, 20 x S88 en ca. 35 mrt. kabellengte)

Ik denk niet dat het de bedoeling is hier links naar andere fora en leveranciers te gaan noemen maar via PM natuurlijk wel beschikbaar.

San

Offline Haradigi

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 98
  • Waardering: 4
  • Meten (+ruiken en voelen, ) is weten
Re: Spookmeldingen
« Reactie #18 Gepost op: 2022-01-26, 21:17:54 »
Heb je een oscilloscoop tot je beschikking?

Hi Dirk,

Ja een scoop (20 mHz) heb ik.

groet
Harald