Auteur Topic: Wissels in Startset  (gelezen 9013 keer)

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Wissels in Startset
« Gepost op: 2022-02-12, 19:19:47 »
Beste ,
Ik heb een Z21 startset gekocht waarin twee wissels zitten en een aparte bestelling gedaan voor uitbreiding van de rails
Nu valt mij op dat als je de Wissels apart besteld er op de afbeelding een apart afstandstukje wordt vermeld met de naam D8
Bij de inhoud van het startpakket zitten deze er niet bij wel een vrij lang smal rubbertje dat op een bijgevoegde afbeelding die in de doos zit wordt gebruikt in combinatie met R10
Voor plaatsing moet je een papieren mal gebruiken
Ik heb geen idee wat het nut hiervan is en krijg ik problemen met het plaatsen van de twee wissels uit het startpakket nu het onderdeel D8 ontbreekt 

Mvg Hans   
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Wissels in Startset
« Reactie #1 Gepost op: 2022-02-12, 20:15:45 »
Hans,

Normaal heb je bij een startset waarbij in de meeste gevallen een eenvoudig banenplan wordt gemaaakt geen afstandstukjes nodig, deze heb je dan wel weer nodig als je bv. met kruiswissels ga werken waar je de ene baan recht en de andere schuin gaat leggen en doordat deze gelijk zijn van lengte heb je een compensatie nodig en daar heb je dan die korte stukjes voor nodig.
ik heb een bijlage met het rails systeem bijgevoegd en daar kun je het een en ander eens bekijken, als het niet lukt kun je rustig nog verder vragen,
 klik maar op de onderstaande pdf bestand

gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2022-02-12, 21:47:20 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Re: Wissels in Startset
« Reactie #2 Gepost op: 2022-02-13, 10:44:12 »
Beste Piet,
Dank voor het schema
Maar dat lange stuk rubber wat in de startset zit is mij nog niet helemaal duidelijk wat het nut is
Op de bijgevoegde tekening wordt dit op de wissel geschoven na eerst met de papieren mal het aftesnijden en er staat ook bij een R10
Als ik het nu goed begrijp hoef ik dit niet toe te passen want ik sluit een gewone rechte rail aan op de wissel
Mvg Hans
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Wissels in Startset
« Reactie #3 Gepost op: 2022-02-13, 11:25:21 »
Hans, dit stuk rubbr kun je gebruiken om de wissels die je schuin hebt bijgesneden en deze later weer wilt gebruiken te repareren, doe er een paar afbeeldingen bij, kijk maareens of je hier wat aan hebt

eventueel op de foto klikken om te vergroten

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Re: Wissels in Startset
« Reactie #4 Gepost op: 2022-02-13, 13:28:56 »
Beste Piet ,
Dank voor de foto 

Ik heb nu een baan gelegd met een wissel nu sluit de rechte rail aan de bovenkant niet aan op de wissel omdat het rubber van  de rechte rail in de weg zit .Kan ik nu niet gewoon van de rechte rail aan de bovenkant  een stukje rubber verwijderen ipv de wissel aan te passen  . Ik heb een foto meegestuurd op de tweede aansluiting van wissel ( bocht ) wil ik dezelfde wissel maar dan omgekeerd aansluiten omdat daar dan een tweede baan komt. https://myalbum.com/album/XoapVBHZznAHFR

Mvg Hans
Ps Op alle wissels wil ik alleen maar een rachte rail of een andere wissel aasluiten . Er worden geen andere  rails  op aangesloten
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Wissels in Startset
« Reactie #5 Gepost op: 2022-02-13, 14:33:40 »
Hans,
in jouw geval hoef je niets van het wissel af te halen, in mijn voorbeeld is van het linker wissel ook niets afgehaald wel heb ik van de onderste rechte rail aan de boven kant schuin bijgesneden en bij de bovenste wissel rechts ook bijgesneden aan de onderkant en in elkaar geschoven, dit is zomaar een voorbeeld, zie bijgevoegde foto.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Re: Wissels in Startset
« Reactie #6 Gepost op: 2022-02-13, 16:11:58 »
Beste Piet , Het is mij nog niet geheel duidelijk en omdat ik erg onhandig ben en niet het risico wil lopen dat ik de boel verpruts heb ik voor de zekerheid toch nog wat foto, s bijgevoegd hoe ik nu de wissel heb leggen en ik heb een railschema meegestuurd die iemand voor mij gemaakt heeft en ik voorlopig zo wil leggen .

Als ik niet de wissels hoef af te snijden en alleen de rechte moet ik dan ook een mal gebruiken dat door Roco is bijgevoegd
Toch een beetje vreemd als leek ga je ervan uit dat je met een startset zo kan rijden en niet nog een aantal handelingen moet verrichten ; ze vermelden dat ook niet op hun site
Klinkt misschien een beetje overdreven maar voor mij is dit een hekelpunt en er nu geen plezier meer in om verder te gaan met de baan . Ik denk zelfs als ik dat van tevoren had geweten de set niet had aangeschaft .
Mvg Hans

P.s  Misschien is er iemand die in Apeldoorn woont en hier ervaring mee heeft en mij hiermee  op weg kan helpen. 
Aanvulling : Ik heb op een foto per abuis de wissel andersom gelegd


https://myalbum.com/album/XoapVBHZznAHFR
« Laatst bewerkt op: 2022-02-13, 16:15:29 door Hansw »
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Wissels in Startset
« Reactie #7 Gepost op: 2022-02-13, 16:25:08 »
Hans kun je even aangeven welke startset dat je hebt gekocht, voorzover ik weet zijn de wissels die in een startset zit al voorbewerkt en hoef je niets meer aan te doen.
Als het helemaal niet lukt dan wil ik best een keertje naar Apeldoorn komen om wat uitleg te geven, zover is dat nu ook weer niet en kom op gezette tijden wel eens bij Benting aan de loseweg.
Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Re: Wissels in Startset
« Reactie #8 Gepost op: 2022-02-13, 17:04:26 »
Beste Piet , de startset is de 51313  Er zitten twee wissels in een linker en een rechter
De andere rails heb ik nog niet in huis die heb ik besteld bij AnW Modelbouw
Mvg Hans

P.S Mocht ik er toch uitkomen waarmee kan ik dan het beste een stukje bedding verwijderen met een schaar of met een mesje

Mvg Hans 
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Wissels in Startset
« Reactie #9 Gepost op: 2022-02-13, 17:33:55 »
Hans, ik doe dit meestal met een schaar en maak geen gebruik van de de mal van roco maar gebruik de lijnen aan de onderzijde van de bedding, wel opletten welke je nodig hebt.
aan de onderzijde van de bedding staan lijntjes in de bedding en daar moet je dan lang knippen of snijden, ik heb die bij de foto met rode lijntjes aangegeven, er staan er meerdere voor verschillende aansluitingen dus even goed bekijken welke je nodig hebt,

Hans, Als je wilt kun je mij via mail je telefoonnummer geven zodat ik eventueel wat makkelijker contact met je kan opnemen of eventueel je adres, wel via mail, dit hoeft niet openbaar te worden
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Re: Wissels in Startset
« Reactie #10 Gepost op: 2022-02-13, 19:28:09 »
Beste Piet ,

Dat is wel iets duidelijker : Is de bovenste en onderste foto  respectievelijk de 533  en 532 wissel . Gebruik je dezelfde lijn voor beide 532 en beide 533 wissels ( die tegengesteld in elkaar geklikt moeten worden bij de overgang naar de andere baan . Misschien wil je  voor extra controle aangeven welk Roco gedeelte op het sjabloon voor de wissels is en welk voor de rechte Als ik het dan zeker weet kan ik na de eerste keer  jouw methode gebruiken  ( zonder sjabloon ).
Ik nog twee foto,s biigevoegd  van de wisselovergang naar de andere baan . Mijn vraag is nu moet ik de wissel bijsnijden of het rechte stuk   
Ik zie nu dat je in de 3 foto,s bovenaan je eerdere post dat je  zowel de rechte als de wissel hebt bijgesneden wordt het nog complexer . ik dacht dat of de rechte of de wissel bijsnijden voldoende was Ik vindt het toch een erg ingewikkeld systeem .   De Geoline is wat dat betreft veel gebruiksvriendelijker naar mijn mening 
https://myalbum.com/album/XoapVBHZznAHFR
« Laatst bewerkt op: 2022-02-13, 21:03:09 door Hansw »
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Re: Wissels in Startset
« Reactie #11 Gepost op: 2022-02-13, 23:21:39 »
Beste Piet,
Mij vorig bericht was een beetje negatief
Ik zat er een beetje doorheen
Het is me nu een stuk duidelijker
Nog een vraagje bij gebruik sjabloon wordt aanbevolen een mm meer te knippen geldt dat ook als ik op de lijn op de onderkant knip
Mvg Hans
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Wissels in Startset
« Reactie #12 Gepost op: 2022-02-14, 13:23:07 »
Hans,
 ik knip gewoon op het lijntje en als het dan nodig is dan kan ik er altijd nog met een goede scherpe schaar een milimeter afknippen en als het iets te veel is en er is een kleine opening dan werk ik dat later wel weg als de rails op de baan vast ligt door de spleet op tevullen met de ballast die er tussen komt of wat ik ook wel eens doe de spleet opvullen met een heel dun streepje grijze siliconenkit en dan zie je er niets meer van.

Kan mij voorstellen dat het zeker in het begin soms wat te veel wordt als het niet lukt. keulen en Aken zijn ook niet op een dag gebouwd.
Ik wil je niet bang maken maar als met de baan aan het opbouwen bent en alles wil digitaliseren dan lukt het ook niet in een keer, ook mij niet, maar ja een hobby kost tijd en jammer genoeg ook geld.

Vraag gewoon als je het niet weet, er zijn geen domme vragen, soms wel domme antwoorden maar dat hoort er ook bij
Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Re: Wissels in Startset
« Reactie #13 Gepost op: 2022-02-14, 18:14:35 »
Beste Piet , Ik heb nu de wissels en wat rechte stukken aangepast en op zich geen slecht resultaat . Ik kon nu 1 baan leggen want de overige rails en wissel heb ik nog niet
Ik heb de startset van Roco  de Z21  uitvoering . Ik heb een simpele baan uitgelegd  ( rondje ) . en alles aangesloten zoals op de info stond 
Omdat ik het niet voor elkaar kreeg de trein rijdend te krijgen ( ik kom bij de nieuwe zwarte multimaus niet in het CV menu , volgens de gebruiksaanwiizing is dat OK + Shift )
Ook andere functies werken niet goed met Ok zou de maus kunnen uitzetten maar dat werkt ook niet .
Ik heb toen mijn oude maus van de Geoline  aangesloten op de extra aansluiting die op de Z21 zit en een trein er opgezet die al een CV nummer had maar dit gaf ook geen resultaat de trein rijdt niet .
Ik heb ook nog de nieuwe trein uitgetest op mijn oude baan en daar rijdt hij wel Wat ik vreemd vindt is dat ik alleen het antennesymbool zie op de nieuwe maus dat volgens de handleiding slecht signaal betekent al hoewel alles bij elkaar staat
Als ik het goed begrijp heb je voor de Z21 uitvoering toch geen code nodig die je moet ingeven of is dit onjuist
Kan het zijn dat op de extra twee wissels waar  de volgende baan op moet worden aangesloten de stroomkring verbreken en ik deze moet vervangen met rechte zodat een ronde cirkel krijg

Mvg Hans     
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Wissels in Startset
« Reactie #14 Gepost op: 2022-02-14, 18:32:10 »
Hans,

heb eerst een vraagje, je schrijft dat je de startset 51313 heb aangeschaft en je schrijft over de Z21 en daar klopt iets niet.

Volgens mij met dat de z21 witte uitvoering zijn (witte uitvoering schrijf je met een kleine z en de zwarte dure uitvoering wordt met de Z aangeduid, hoofdletter Z).

Hans ik stuur je even een iMail.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders