Auteur Topic: Wissels in Startset  (gelezen 9029 keer)

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Re: Wissels in Startset
« Reactie #15 Gepost op: 2022-02-15, 19:53:08 »
Beste Piet ,

Ik moet toch weer een beroep op je kennis doen .

Omdat ik vergeten was de multimaus aan te melden heb ik gisteren eerst de maus gereset en toen de aanmelding uitgevoerd.
Dit is goed gegaan.
Hierna heb ik de nieuwe lok op de baan gezet en wilde ik het lokadres eerst aanpassen zoals ik dit ook op de  rode maus deed nl  MENU + 1
Hij vrraagt dan eerst op een naam in te voeren en hierna kun je het CV nummer invoeren en dan weer 128 stappen en oke  om af te sluiten .
Dan zie je de naam van de nieuwe lok en dan zou je moeten kunnen rijden.
Maar ik krijgt met de draaiknop  de Multi maus niet van de pauze stand af . ( Hij reageert daar niet op )

Om nog  een extra controle uit te voeren heb ik de oude maus weer aangesloten en de naam gekozen van een oude lok  in de bibliotheek die  nog CV nr 03 had .
Ik kan dan met de oude maus rijden .

Mijn conclusie is dat het lokadres van de nieuwe lok niet gewijzigd is en nog steeds op 03 staat
Maar omdat ik geen andere loks op de baan heb zou je toch ook al moeten kunnen rijden met de nieuwe lok zonder wijziging van de CV waarde onder de naam LOK 1 die al in de nieuwe maus staat.

Ik kan natuurlijk weer de maus resetten maar ik weet niet of dat de oplossing geeft

Mvg Hans 
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Wissels in Startset
« Reactie #16 Gepost op: 2022-02-15, 20:15:08 »
Hans,

Er bestaan 2 manieren om met de multimaus te rijden,
1e het rijden met de multimaus in de methode waarbij je alleen met een adres rijdt, adresmode
2e net rijden met de multimaus in de bibliotheek mode, hierbij maak je gebruik van de loks die zijn opgeslagen in de bibliotheek in de multimaus.

hieronder een manier om een lok in de bibliotheek te zetten, hou er rekening mee dat wanneer je een lok in de bibliotheek hebt ingevoerd dat dan in de lok zelf niet het adres is veranderd, dit moet je nog exstra doen maar dat staat hieronder ook beschreven

Basis programmeren van een lok met de multimaus,

Bij het programmeren alleen de lok die je veranderen wilt op de rails zetten.


Alleen de lokadres veranderen doe je met menu + 1
zie bijna onderaan dit bericht

wisseling tussen rijden in de bibliotheekmodus en adresmodus, dit geschied door de shifttoets in te drukken gelijk met de lok/wisseltoets.


Je kunt de lok op twee manieren besturen,
1. met een lokadres, dus gewoon de multumaus op het juiste adres van de decoder zetten.
2. je kunt rijden met het ingevoerde in de bibliotheek, hieronder een beschrijving hoe je dat moet doen,

Er zij twee dingen die gedaan moeten worden, de lok (trein) moet een
plaatsje krijgen in de multimaus (geheugen, bibliotheek) en de decoder in de lok moet een adres krijgen, beide moeten gelijk zijn.
Zet alleen de lok die je wilt programen op de rails. haal de andere eraf
anders rijden ze allemaal op hetzelfde adres zoals nu op adres no 3, nummer 3 is meestal de standaard instelling van fabriek.

Ik werk zelf met de Duitse taal versie.

Eerst het plaatsje in de multmaus.

druk ongeveer 5 seconden op de knop menu,
er staat nu Lok.
druk op Ok,
er staat nu Neu,
druk op Ok,
er staat nu een streepje en voeg nu een naam in van de lok (bv TEE  max 5 cijfers of letters naar eigen keuze), op dezelfde wijze als bij de
telefoon
druk op OK,
er staat nu L 3 deze knipperd verander dit in het gewenste lokadres bv 8
of ander naar eigen keuze, als hier een foutmelding komt dan is dit
nummer al in gebruik, kies een ander
druk op OK
er staat nu F5 14 dit kun je zo laten of maak van die 14 een ander getal
met de pijltes toets die naast stop zit in bv 28 of 128 meestal 28.
druk op OK,
nu staat er de naam die je zelf aan de lok hebt gegeven (bv TEE).
multimaus is gereed

Nu het adres in de lokdecoder.
Lok die je wilt programmeren op de rails, alle andere loks eraf

druk op menu + 1
er staat nu,
W=3 verander dit in hetzelfde nummer als bij de multimaus bv 8
druk op OK

Het moet nu gereed zijn.

Je kunt dus nu met het lokadres rijden door gewoon de multimaus op het adres te zetten die je nu op bv 8 hebt gezet of via de multimaus bibliotheek op naam die je ingegeven hebt.

Als de verlichting niet juist werkt dan staat meestal de rijstappen in de decoder in de lok en in multimuis niet gelijk, zet deze beide op 14 stappen dan gaat het meestal goed.


Groetjes Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Re: Wissels in Startset
« Reactie #17 Gepost op: 2022-02-15, 21:04:01 »
Beste Piet.
Ik heb de door jouw beschreven procedure exact zo uitgevoerd dat deed ik ook zo met mijn  rode maus in het verleden. Eerst in de bibliotheek en daarna de Cv 1 aanpassing. In de regel hoor je dan een tik in de Lok
Maar dat hoorde ik nu niet
Het probleem is dat ik de Multimaus niet van de pauze stand afkrijg als ik aan de draaiknop draai
Mvg Hans
.
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Wissels in Startset
« Reactie #18 Gepost op: 2022-02-15, 21:13:47 »
Hans,
Hoe is het met de batterij in de maus, nog voldoende of zijn ze te zwak (leeg) of probeer anders de batterijen er uit te halen en na even wachten deze er weer in te zetten.

Gebruik bij voorkeur geen oplaadbare batterijen

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2022-02-15, 21:16:15 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Re: Wissels in Startset
« Reactie #19 Gepost op: 2022-02-15, 22:24:41 »
Beste Piet.
Dat had ik al gedaan ik zal ze er een nacht uitlaten
Wat ook vreemd is dat het met de telefoon ook niet werkt
De telefoon heeft verbinding gemaakt met de Z21
Dat gaf de App aan met een melding dat de configuratie goed was. Toen heb ik de nieuwe lok ingevoerd in de App
met lokadres 3 Dat had ik gecontroleerd met de oude rode maus. Dus ondanks toekennen nieuwe cv waarde blijft hij op adres 3 staan. Je zou dan verwachten dat je via de App kan rijden maar dat werkt dus ook niet
Alleen bij aansluiting rode maus rijdt de Lok
Kan ik misschien het Lokadres beter wijzigen met mijn oude rode maus en daarna alle lokadressen overzetten naar de nieuwe zwarte maus
Ik weet alleen hoe dit moet ik kan het niet in de gebruiksaanwijzing vinden
Mvg Hans
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Re: Wissels in Startset
« Reactie #20 Gepost op: 2022-02-16, 18:11:15 »
Beste Piet,


Beste Piet ,

Na info over het herstellen van de router  word ik verwezen naar de Roco site daar moet een  download staan :             Z21  ROUTER  Configuration  Guide

Ik heb gezocht op de Roco website maar ik kan hem niet vinden .

Mvg Hans
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Wissels in Startset
« Reactie #21 Gepost op: 2022-02-16, 18:35:20 »
Hans,

even kijken of het werkt,

klik op onderstaan
de link en dan kun je deze downloaden

https://www.z21.eu/media/Kwc_Basic_DownloadTag_Component/47-1652-960-downloadTag/default/48185e88/1581414503/router-konfiguration-neu.pdf

Hans wil je de z21 Witte niet meer met een hoofdletter Z schrijven maar met een kleine letter z, hierdoor komen veel andere in verwarring omdat er een wezenlijk verschil zit tussen deze 2 en krijg je antwoorden die niet kloppen

gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2022-02-16, 18:40:44 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Re: Wissels in Startset
« Reactie #22 Gepost op: 2022-02-16, 19:53:45 »
Beste Piet ,
Dat komt opdat het bij het boekje van de mause ook met een hoofdletter Z staat .
Ik wist niet dat het witte kastje met een kleine letter z moest worden vermeld

Aanvulling : Goed nieuws  ; Bij het resetten van de Router blijft de ontgrendeling in tact alleen de naam verandert Tplink  ipv z21
Maar ja ik ben er nog niet wnt het werkt nog steed niet.


Mvg Hans
« Laatst bewerkt op: 2022-02-16, 20:48:16 door Hansw »
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Wissels in Startset
« Reactie #23 Gepost op: 2022-02-16, 20:09:15 »
Hans,
Het kasje moet niet met een kleine z maar er zijn twee soorten van z,Z 21, de professionele uitvoering waar meer mogelijkheden zijn wordt met de hoofdletter Z geschreven en de beginners set waar minder op zit wordt met de kleine z geschreven  een beetje verwarrend maar Roco heeft dat nu eenmaal zo gedaan.
Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Wissels in Startset
« Reactie #24 Gepost op: 2022-02-16, 21:19:33 »
Hans,
Als je de mogelijkheid hebt dan zou je de router ook kunnen verbinden met je internetaansluiting (router van je provider) mogelijk help dat de verbinding te maken.
Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Re: Wissels in Startset
« Reactie #25 Gepost op: 2022-02-16, 23:20:38 »
Dat kan ik inderdaad proberen
Welke aansluiting moet ik dan gebruiken van de Tplink router
Mvg Hans
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Wissels in Startset
« Reactie #26 Gepost op: 2022-02-17, 09:03:54 »
Hans 
Achterop zitten aansluitingen waar er een aantal hetzelfde er uit zien en 1 die een ander kleurtje heeft (is de buitenste blauw dacht ik) en die moet werden verbonden met de router van je provider.
Als dat werk dan zal ook het middelste lampje na korte tijd groen worden.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Re: Wissels in Startset
« Reactie #27 Gepost op: 2022-02-17, 09:40:31 »
Beste Piet,

Maar daar is nu het witte kaste op aangesloten met de Lankabel.
Mvg Hans
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Wissels in Startset
« Reactie #28 Gepost op: 2022-02-17, 10:08:13 »
Hans,

ik weet niet hoe je het allemaal hebt aangesloten, wordt mij steeds onduidelijker maar dat kan gebeuren en zoeken verder naar de oplossing.
zie onderstaande foto.

Het zou wel eens zo kunnen zijn dat wanneer je alleen de kabel van je z21 in de juiste verbinding steekt dat het al werkt, de z21 in de LAN (blauw) uitgang werkt niet.


gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2022-02-17, 10:26:33 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 789
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Wissels in Startset
« Reactie #29 Gepost op: 2022-02-17, 14:14:04 »
Hans,

Eenstartset z21 heeft bij mijn weten een vrijgeschakelde netwerkpoort.
Als je een kabelverbinding met je router kunt realiseren, ben je in staat om m.b.v. je standaard wifi en een z/Z21 app e.e.a. te besturen.
Heb je een vrije pc netwerkpoort (dus een vrije pc), dan kun je de z21 hier aan koppelen en m.b.v. de maintenance tool (Roco tool, gratis downloaden van de z21.eu site) de z21 updaten.
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.