Auteur Topic: Overzetten loks van Rode maus naar Zwarte Maus Z21  (gelezen 4634 keer)

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Overzetten loks van Rode maus naar Zwarte Maus Z21
« Gepost op: 2022-02-18, 13:51:39 »
Beste,

Ik heb met zenden en ontvangen de loks van mijn oude rode maus overgezet naar de nieuwe Z21 maus . Dat gingk op zich goed , alle loks stonden nu ook op de zwarte maus
Alleen gaat de lok die op de baan staat spontaan rijden en het maakt niet uit welke naam lok op de maus je kiest hij blijft rijden zelfs als je alle loks op pauze zet en de zwarte maus uitzet dan rijdt de lok nog steeds.  Ik heb toen de zwarte maus gereset en opnieuw aangemeld , alle loks waren verwijderd maar de trein blijft rijden alleen met de STOP knop staat hij stil .
Hierna z21 gereset en oude maus afgekoppeld en opnieuw cv 1 toegekend . Nu reageert hij weer op de pauze knop .
Ik denk dat er met de ontvang / zend procedure iets niet goed gaat 

Mvg Hans   
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Overzetten loks van Rode maus naar Zwarte Maus Z21
« Reactie #1 Gepost op: 2022-02-18, 14:21:56 »
Hans,
ik denk niet dat er iets met de ontvang / zend procedure iets niet goed gaat .
denk eerder dat de lok is geactiveerd om te rijden op een bepaald adres en dat de procedure (welke weet ik zo niet) is afgebroken zonder eerst de draaiknop op 0 te hebben gezet, De decoder in de lok blijft dan geactiveerd in die stand en dat je toen de  ontvang / zend procedure in gang hebt gezet en dat deze lok dan weer op de baan wordt gezet hij spontaan gaat rijden op een adres die op dat moment niet in je lok bibliotheek staat, dit denk ik.

Maar waarom steeds resetten, wees er voorzichtig mee en doe dit niet als het strik noodzakelijk is.
Als een lok spontaan gaat rijden zet dan de lokmaus in de adresmode op het juiste adres en stop dan de trein

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Re: Overzetten loks van Rode maus naar Zwarte Maus Z21
« Reactie #2 Gepost op: 2022-02-18, 15:30:20 »
Beste Piet ,  kan ik voor de zekerheid ook  het stroomkabeltje van de baan losmaken van de z21 voordat ik de zenden / ontvangen procedure ga uitvoeren .
Dan kan er in de lok niets aangepast worden veronderstel ik .

Mvg Hans   
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Overzetten loks van Rode maus naar Zwarte Maus Z21
« Reactie #3 Gepost op: 2022-02-18, 15:54:07 »
Hans,
dat kan,  maar voor het alleen overzetten van de gegevens van de ene lokmaus naar de andere lokmaus zou dat niet nodig hoeven te zijn, maar kwaad kan het niet en als je daarbij een beter gevoel heb zou ik het doen.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Re: Overzetten loks van Rode maus naar Zwarte Maus Z21
« Reactie #4 Gepost op: 2022-02-18, 17:57:48 »
Beste Piet , ik kreeg vanmiddag een gedeelte van de bestelde rails en wissels binnen . Nu bij het op maat maken volgens de methode die je adviseert ; de lijnen te gebruiken die onder de wissels lopen valt mij op dat er niet aan beide zijde evenveel af moet maw als de wissel 532 contra moet worden gelegd aan een andere 532 wissel  is  de lijn die je moet volgen met knippen aan de ene kant korter als aan de andere kant

Is mijn redenering juist

Mvg Hans 
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Overzetten loks van Rode maus naar Zwarte Maus Z21
« Reactie #5 Gepost op: 2022-02-18, 18:52:47 »
Hans,
Het kan zijn dat het aan beide zijden niet even lang zijn, is afhankelijk hoe de rails aan elkaar zit, je moet beginnen te knippen waar de beide zijkanten van de bedding bij elkaar komen (tussen de 2 beddingen) en als bv aan een wissel 2 rechte rails zitten dan kun je eventueel sjabloon A gebruiken en als er 1 rechte en een gebogen rails (bv een wissel) dan kun je sjabloon B gebruiken, deze is een beetje gebogen ,kijk maar een goed naar de gleuf die hier in zit en zo heb je dan ook bij gebogen wissels R4/5 dat daar wat er afgeknipt wordt ook een ronde lijn heeft en niet recht is.
Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Re: Overzetten loks van Rode maus naar Zwarte Maus Z21
« Reactie #6 Gepost op: 2022-02-18, 21:30:51 »
Beste Piet ,

Ik heb vast even naar grind gekeken   : kan ik dat er gewoon los tussen gooien tussen de wisselbeddingen of moet ik dit lijmen

Mvg Hans   
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Overzetten loks van Rode maus naar Zwarte Maus Z21
« Reactie #7 Gepost op: 2022-02-19, 09:37:02 »
Hans, kijk is goed maar daar ben je nog lang niet aan toe, dit doe je pas als je baan er helemaal technisch gereed is met alle eventueel digitale aansluitingen enz. Lijmen of los dat kan beide, ieder doet dat op zijn eigen manier, ik heb alleen gelijmd op plaatsen waar het makkelijk gaat schuiven op bv. Schuine vlakjes  gewoon uit proberen en eventueel met verdunde houtlijm (niet watervaste lijm moet nog loskunnen als het nodig is) lijmen. Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders