Auteur Topic: Decoder uitlezen  (gelezen 8577 keer)

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Decoder uitlezen
« Gepost op: 2022-02-20, 13:09:38 »
Beste , ik heb een Trix lok met een MFX  decoder die ik met de z21 App  wil uitlezen maar krijg een melding dat alleen Zimo decoder wordt ondersteund
Is er een mogelijkheid iets aan te passen in de App z21 zodat ik de gegevens kan uitlezen

Mvg Hans
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Decoder uitlezen
« Reactie #1 Gepost op: 2022-02-20, 14:00:36 »
Hans.

Nu weet ik niet welke app je gebruikt omdat er verschil zit in de app de je op de smartphone gebruikt en de app die op een tablet wordt gebruik en ook nog verschil tussen Android en Appel, ik gebruik af en toe de app van mijn Android smartphone.
voorover mij bekent is kun je met de app (zowel op de smartphone als de tablet) alleen de decoders uitlezen van zimo, dit komt mede doordat de ontwikkeling van de z/Z21 door Roco in samenwerking is gedaan met Zimo.

Wat je wel kunt proberen om je Pc met de Router te verbinden en natuurlijk ook contact mee maken maar dat moet gemakkelijk zijn, gaat bijna vanzelf als je de juiste wifi selecteert.
Download de Z/Z21 Maintenance Tool van de Roco site en maak daar verbinding mee met de z21 en kijk wat je dan allemaal kunt uitlezen en instellen, ik weet niet wat er met de z21 allemaal mogelijk is omdat ik de Z21 gebruik maar het zullen wel minder mogelijkheden zijn bij de z21 als bij de Z21.
gewoon proberen er kan niks mis gaan.

onderstaande link is van de handleiding van de z/Z21 Maintenance Tool, is van deZ21 maar er zit ook een stukje van de z21 op.

https://www.z21.eu/media/Kwc_Basic_DownloadTag_Component/116-8882-7408-downloadTag/default/d16bb577/1628684651/z21-maintenance.pdf

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2022-02-20, 14:28:37 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Re: Decoder uitlezen
« Reactie #2 Gepost op: 2022-02-20, 14:54:43 »
Beste Piet,

Dank voor  info  , maar ik laat het maar zo , zoveel handelingen uit te voeren voor een Lok en geen garantie dat het dan wel werkt met de kans dat de boel weer vastloopt als je iets verkeerd ingeeft
Dat is het niet waard en bedien ik hem wel gewoon met de maus ipv telefoon of tablet .
Ik dacht dat je dit eenvoudig handmatig kon instellen op de App . Is het wel mogelijk om hem bij railvoertuigen in te voeren en daarna handmatig de functies toe te kennen of werkt dit ook niet om dat hij de decoder Mfx niet herkend .
Ik heb trouwens een Roco lok die hij ook niet vindt in de database railvoertuigen want je kan alleen op artikelnummer zoeken en niet de naam van de lok de :  BR 86  artkelnr 73029

Mvg Hans   
Aanvulling : ik zie nu ineens dat hij bij het uitlezen toch een aantal functies heeft ingevuld in de App maar als je er opdrukt doet deze niets
Ik zag ook nog  een optie Motorola ( naast DCC staan ) maar daar kun je niet voorkiezen als je op de toets drukt

Wat ik ook niet helemaal begrijp is dat hij als je hem met de maus bestuurt wel de functies goed doet met de toetsen F01 tm 28  Deze info haalt hij toch ook uit de MFX decoder
« Laatst bewerkt op: 2022-02-20, 15:34:47 door Hansw »
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Re: Decoder uitlezen
« Reactie #3 Gepost op: 2022-02-20, 18:15:10 »
Ik weet niet hoe het kan maar de Trix lok reageert nu ineens op de ingelezen functies

Het blijft soms een raadsel

Dat betekent dat de App ook  loks met een andere soort decoder accepteert

Mvg Hans
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Decoder uitlezen
« Reactie #4 Gepost op: 2022-02-20, 18:36:20 »
Hans,
Even een korte reactie, de app kan met alle decoders die Dcc ondersteunen dus ook die van trix, de app haalt niets uit de decoder om de F toetsen te bedienen maar stuurt alleen maar opdrachten naar de decoder en dat is wat anders dan dat de app de decoder uitlezen kan. Twee verschillende dingen
Gr Piet

« Laatst bewerkt op: 2022-02-20, 18:41:32 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Re: Decoder uitlezen
« Reactie #5 Gepost op: 2022-02-20, 19:48:57 »
Beste Piet , ik begrijp het nog niet helemaal   , ik twijfel niet aan jou kennis maar ik vindt het toch verwarrend hoe de App werkt:

Ik had eerst een apart  railvoertuig aangemaakt voor de TRIX en daarna de Trix lok ,die op een programmeer spoor staat, met de optie : rijgedrag uitlezen  ( ik dacht dat hij deze info uit de decoder in de lok haalt ) uitgelezen . De lok staat dan een tijdje te ratelen en rijdt een klein stukje heen en weer . Hierna ging ik weer na railvoertuigen en koos de TRiX lok op het scherm en zag dat er toen een aantal functies werden afgebeeld . Eerst werkte dit niet als  ik bv op Fluit drukte etc   Maar bij een tweede poging ( eind middag ) deden de functies het ineens  wel.
Ik had  alleen de router en z21 uitgezet in die tussentijd  . Nu is mijn vraag waar haalt j deze App dan de info vandaan als de App niet daad werkelijk de decoder uitleest 
Wat ik ook vreemd vindt : ik kan zowel met de maus en de App rijden met de lok  maar krijg toch de melding op de App bij het Trix voertuig : Loknummer niet gevonden  alhoewel hij op het programmeerspoor staat en overal op reageert

Mvg Hans
 
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Decoder uitlezen
« Reactie #6 Gepost op: 2022-02-20, 20:49:59 »
Hans,
Dit kan kloppen maar dat doet hij dan alleen voor zijn decoders andere moeten handmatig worden bijgewerkt, de lok ratelt dan inderdaad, ik zie dat ik achterloopt met mijn app dus deze eerst maar eens bijwerken de komende dagen.
Nog even een vraagje, je schrijft dat je de lok op een programmeer spoor hebt staan maar op de z21 (witte) zit toch geen programmeerspoor aansluiting of heb ik het mis.
Hans welke smartphone of raclette gebruik jij , een Android of van appel, er verschil tussen, ook tussen smartphone en tablet zit nog verschil, ik zelf gebruik de app bijna niet en als ik die gebruik dan is het opde smartphone, dus degene met de minste mogelijkheden verder doe ik bijna alles met traincontroller op de pc, rij dus computer gestuurd
Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2022-02-20, 21:01:40 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Re: Decoder uitlezen
« Reactie #7 Gepost op: 2022-02-20, 21:52:13 »
Beste Piet ,

ik heb tijdelijk een apart stukje rechte rail gelegd met het stukje halve rechte met het stekkertje ( tijdelijk uit de baan verwijderd totdat aan alle loks een Cv1 is toegekend ).
Ik kan toch nog niet op de hoofdbaan rijden want ik moet nog een bestelling binnenkrijgen van wissels en bochten .
Ik heb de App op mijn Huawei P9  van 2019 gezet met Android . Omdat ik de bediening van de functies ( 28 ) erg lastig vindt op de maus met de combinatie met de Shift knop gaat mijn voorkeur uit naar de telefoon omdat je daar ook kan zien wat de functie is en op de maus moet je er dan een lijstje bij gebruiken van de 28 functies
Ik weet niet of je functies zelf kan toevoegen op de App voor een lok daar ben ik nog niet uit.
En nog even de vraag in mijn eerder bericht :  Wat ik ook vreemd vindt : ik kan zowel met de maus en de App rijden met de TRIX  lok  maar krijg toch de melding op de App bij het Trix voertuig : Loknummer niet gevonden  alhoewel hij op het programmeerspoor staat en overal op reageert


Mvg Hans
 
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Decoder uitlezen
« Reactie #8 Gepost op: 2022-02-20, 22:16:00 »
Hans,
Je kunt zelf functies toevoegen, ga naar railvoertuig, dan naar de lok (afbeelding)waar je de functies wilt toevoegen en klik daarop en dan kom je bij basisregels en klik dan boven op FXX en klik dan op een leeg vakje onder C1 en dan kom je bij functieconfiguratie kijk dan of het vakje schakelaar oplicht bij knop type en dan kun het Functie nummer ingeven 1 tot 28, F0 wordt over hetalgemeen voor licht gebruik en ook kun je door op symbool te klikken de afbeelding ingeven, probeer maar eens .
Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Re: Decoder uitlezen
« Reactie #9 Gepost op: 2022-02-21, 12:01:18 »
Bedankt Piet , ik ga het uitproberen 
Waar ik nog wel benieuwd na  ben is dat je schreef dat je jouw baan met de computer bedient , maar waar heb je dan de z21 apparatuur voor nodig .
En heb je nog voorkeur voor een bepaald thema  stoomloks , dieselloks of elektrische loks
Ik ben persoonlijk meer gecharmeerd van stoomloks en met name de S2/6 en S3/6  . Vandaar ik ook de Trix S3/6 had gekocht omdat Roco deze toen niet in zijn assortiment had Nu zag ik de folder van 2022  dat ze hem weer uitbrengen dit jaar , maar nu heb ik de Trix al van 2019
Waar het water ook mijn mond uitloopt is een Brawa lok die pas eind dit jaar komt als het goed is  dat is de S2/6   artikelnummer 70014   maar die is niet goedkoop
Maar ja je moet altijd nog ergens naar uit kunnen kijken en zoals je al aangaf eerst de baan opbouwen
Mvg Hans 
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Decoder uitlezen
« Reactie #10 Gepost op: 2022-02-21, 12:32:54 »
Hans,

citaat van hans:
Waar ik nog wel benieuwd na  ben is dat je schreef dat je jouw baan met de computer bedient , maar waar heb je dan de z21 apparatuur voor nodig .

even in het kort, je centrale, in dit geval de Z21 is je centrale en die geef alles wat je hem verteld door aan de loks, wissels, terugmelders enz op je baan en dat vertellen doe je door opdrachten te geven met je multimaus, smartphone en wat er allemaal nog meer mogelijkheden zijn, de Pc is er ook zo een daar programmeer je al die mogelijkheden mee en de Pc (het programma dat je hebt staan opde pc die je baan bediend) houdt ook alles bij bv. waar je treinen op de baan rijden, hoe de wissels staan of ze niet op een verkeerde rijweg rijden en die corrigeerd dat allemaal en nog heel veel andere dingen, vergelijkbaar met de NS die ook alles via de computer in de besturingkamer doet, een beetje te veel om dat allemaal in korte samenvatting te geven.

Ik heb niet speciaal een voorkeur voor wat ik op de baan hebt rijden, rij wat ik mooi vind en wel wat minder elektrisch omdat ik geen bovenleiding hebt.
Ja de S3/5 is een mooie lok, zoek nog steeds de blauwe S3/6 van Roco, ik heb deze maar is gevallen en helemaal aan kleine stukjes en nieuwe onderdelen zijn niet meer voorhanden bij Roco, heb ik ook al wel ongeveer 20 jaar, duur grapje.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Re: Decoder uitlezen
« Reactie #11 Gepost op: 2022-02-21, 17:31:43 »
Aanvuling : Onderstaand probleem is inmiddels  opgelost . Ik weet niet wat ik de 1e keer verkeerd heb gedaan maar toen kreeg ik alleen een overzicht van de symbolen zonder tekst.
Nu krijg ik wel een overzicht met een tekst bij de symbolen
Mvg Hans

Beste Piet , dat is niet leuk vooral zo, n mooi model
Ik zag wel op de website van Wentink in Arnhem dat ze bij de 2e hands er een hebben gehad . Ik had daar ook de Trix S2/6 van 2018  gezien maar daar vragen ze nog 359 euro voor en ik vond de kleur paars een beetje vreemd . Na lang googelen kon ik tegen een hoge korting ( vitrine model ) de TRiX van 2019 nog aanschaffen ( 22403 ) .Ik vindt het persoonlijk een van de  mooiste stoomloks
De 1e methode die ik heb toegepast om de functies toe te voegen werkt niet als je een lok uit de database hebt ingelezen ; je kan dan niets toevoegen aan de reeds vermelde functies
Met de door jou geadviseerde methode werkt het wel alleen heb ik wat problemen met selecteren van de Roco symbolen waar je uit kan kiezen
Bij de specificatie van de TRIX lok worden 30 functies vermeld die echter in het Duits staan ( ik ben niet zo goed in Duitse technische termen ) .
De symbolen die Roco gebruikt zijn mij ook niet allemaal duidelijk voor welke functie die dient en bij de functies van de Trix moeten worden geselekteerd
Ik kan ook geen lijstje vinden van de betekenis van de Roco symbolen
Is er misschien ergens documentatie waar de symbolen van de functies  worden toegelicht
Op zich kan ik de Trix lok ook met de maus bedienen maar dit vindt ik ook niet zo gebruiksvriendelijk vooral met de combinatie van de Shift knop
Mvg Hans     
   
« Laatst bewerkt op: 2022-02-21, 20:14:23 door Hansw »
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Decoder uitlezen
« Reactie #12 Gepost op: 2022-02-21, 20:15:09 »
Hans,

citaat:
De 1e methode die ik heb toegepast om de functies toe te voegen werkt niet als je een lok uit de database hebt ingelezen ; je kan dan niets toevoegen aan de reeds vermelde functies,

Hans ik heb het even uitgeprobeerd maar het is geen enkel probleem om bij een bestaande lok uit de database en of meerdere functie (symbolen) toe te voegen, er kunnen in de app maximaal 36 per lok worden toegewezen dat zijn er 12 onder CI en 12 onder CII en 12 onder CIII.

betekenis van de Roco symbolen,
ik denk dat het wel duidelijk is, het bijschrift is in het Nederlands en ik neem aan dat dat bij jouw ook in het Nederlands is , heb een afbeelding van een aantal symbolen bijgevoegd in totaal staan er in de app 93 symbolen, als je iets anders bedoeld dan hoor ik het wel.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Re: Decoder uitlezen
« Reactie #13 Gepost op: 2022-02-21, 21:58:11 »
Beste Piet ,

Dit overzicht kreeg ik bij de tweede poging ook met Nederlandse tekst  dus de symbolen zijn nu duidelijk . Bij de eerste maal kreeg ik alleen een overzicht in de App zonder deze tekst er bij
Dus alleen een weergave van de symbolen .Hoe dat kwam kan ik niet meer achterhalen waarschijnlijk heb ik te lang gedrukt op een leeg veld bij C1
Nu tikt ik even op het lege veld bij C1 en krijg ik een vervolgscherm ( dat kreeg ik de 1e keer niet ) en daar kies ik dan voor symbool en krijg ze te zien met de tekst erbij
Het is een kwestie  van gewenning om met de mogelijkheden van de App om te gaan.  Af en toe krijg ik een tegenstrijdige melding : Ik had met de App op de telefoon de Trix uitgeprobeerd met rijden en dat ging goed en de App uitgeschakeld .  Omdat ik de Trix als backup ook nog in de zwarte maus wilde invoeren  op de gebruikelijke manier : invoeren in de bibliotheek en daarna CV 1 toekennen met adres gaf hij bij de optie CV1 een melding dat de Trix lok al in gebruik was en kon ik geen Cv1 nummer invoeren.
Mvg Hans           
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Re: Decoder uitlezen
« Reactie #14 Gepost op: 2022-02-23, 19:22:01 »
Beste Piet , ik heb toch nog even een vraag over de werking van de App

Ik heb een Lok een CV1= 35   waarde toegekend ; maar als ik bij railvoertuigen kijk staat hij met nummer 3  vermeld
Kijk ik bij de gegevens van deze lok  dan staat  er  adres locomotief 3 
Dat is toch niet het werkelijke decoderadres in de lok want daar heb ik 35 ingevoerd .
Ik vind dit erg verwarrend

Bij de oude rode maus voerde ik de lok eerst in de bibliotheek in met het zelfde nummer dat ik daarna in CV1  invoerde ; dus in bibliotheek bv 20  en bij CV1  ( met Menu + 1 ) ook 20
Als ik ging rijden selecteerde ik de lok op naam en niet op een of ander volgnummer .

Mvg Hans
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails