Auteur Topic: Sluiting na vervanging MultiZentrale Pro door Z21 zwart  (gelezen 5598 keer)

Offline faroco

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 30
  • Waardering: 0
Sluiting na vervanging MultiZentrale Pro door Z21 zwart
« Gepost op: 2022-02-25, 21:10:58 »
Geacht forum,

Mijn baan bestaat uit twee delen. De bovenbaan. Deze wordt van spanning voorzien door de Multizentrale Pro. En een onderbaan. Deze onderbaan wordt van spanning voorzien door een booster Roco 10765. De booster was verbonden met de booster ingang op de Multizentrale Pro.
Dit heeft altijd goed gewerkt.

Nu heb ik de Multizentrale Pro vervangen door de Z21 zwart.
De Z21verzorgt nu de spanning op de bovenbaan.
De Multizentrale Pro is als loconet slave aangesloten op de L-bus van de Z21 (via de uitgang EXT van de Multizentrale Pro).
De booster 10765 is via de Booster In aansluiting verbonden met de B-Bus van de Z21 zwart.

Alles is volgens mij dus conform de handleiding aangesloten.

Maar..., als de trein nu de scheiding passeert tussen bovenbaan en onderbaan, ontstaat er kortsluiting.

Is er iemand die dit ook heeft meegemaakt?
Wat doe ik fout?

Bij voorbaat dank voor jullie reacties.

Frans

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Sluiting na vervanging MultiZentrale Pro door Z21 zwart
« Reactie #1 Gepost op: 2022-02-26, 06:33:03 »
Frans,
Mijn eerste indruk is dat de uitgang (rails aansluitinh) Z21 en de 10765 niet in fase zijn.
Draai bij de 10765 het stekkertje dat de baan van stoom voorziet eens om zodat ( plus en min ) worden gewisseld.
Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn dat het spanningverschil tussen de Z21 en de 10765 te groot is maar dat verwacht ik niet, dit kun je op de Z21 bijstellen.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline faroco

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 30
  • Waardering: 0
Re: Sluiting na vervanging MultiZentrale Pro door Z21 zwart
« Reactie #2 Gepost op: 2022-02-26, 09:53:04 »
Beste Piet,

Hartelijk dank voor jouw reactie.

Inderdaad moet het stekkertje van de booster omgedraaid worden zodat de plus en min weer matchen.

Problem solved.

Bedankt voor het meedenken.

Offline faroco

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 30
  • Waardering: 0
Re: Sluiting na vervanging MultiZentrale Pro door Z21 zwart
« Reactie #3 Gepost op: 2022-03-01, 16:16:55 »
Beste Piet,

Helaas lijkt het nog niet allemaal vlekkeloos te lopen.

Daar waar de trein van de bovenbaan naar de onderbaan rijdt, gaat het prima zonder problemen.
Maar daar waar de trein van de onderbaan weer naar de bovenbaan gaat geeft de Z21 weer kortsluiting aan.
Het is niet een kortsluiting in de zin van + aangesloten op -.

Het vreemde is pok dat de ene trein wel doorrijdt, maar de andere niet.
Ik heb bijvoorbeeld twee DE1 's van Artitec. De een rijdt gewoon door, da andere stopt op de scheiding van de onderbaan en bovenbaan.
Het andere scheidingspunt levert geen problemen op.

Heeft dit probleem te maken met het spanningsverschil tussen de booster 10765 en de Z21?
Wat is dan de spanning van de 10765?
De Z21 staat volgens het maintenance programma op 18000 mvolt.

Groet Frans


Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Sluiting na vervanging MultiZentrale Pro door Z21 zwart
« Reactie #4 Gepost op: 2022-03-01, 19:07:58 »
Frans,
Probeer een om de railspanning in stapjes op je Z21 via de maintenance tool op je PC te veranderen in een wat lagere spanning of mogelijk ook in een hogere spanning, even uitproberen of dat help zodat deze nagenoeg gelijk wordt aan de spanning op de 10765.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline faroco

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 30
  • Waardering: 0
Re: Sluiting na vervanging MultiZentrale Pro door Z21 zwart
« Reactie #5 Gepost op: 2022-03-01, 21:10:22 »
Beste Piet,

Hartelijk dank voor uw reactie.

Ik heb via de maintenance tool op de PC de railspanning op de Z21 in stapjes verlaagd tot 12000 mV en daarna in stapjes verhoogd tot 24000 mV.

Dit heeft allemaal geen resultaat gehad.

De booster is aangesloten op de ROCO transformator 10725.
Het maximum van de 10725 transformator is 16000 mV, maar als je de railspanning in de Z21 ook op 16000 mV blijft het probleem bestaan.

Daarna heb ik, om alles uit te sluiten, de Z21 ontkoppelt en de MultiZentrale Pro weer aangesloten en daaraan de booster 10765 weer gekoppeld.
En zie, geen enkel probleem.
Alle treinen rijden als een zonnetje.

Dus iets in de combinatie Z21 en de booster zorgt voor het probleem.

Overigens heeft de MultiZentrale Pro ook met de 10725 transformator gewerkt.

Misschien heeft u nog een idee.

Ik kan u morgen screenshots sturen van de instellingen in de Maintenance tool.
Misschien dat daar een oplossing ligt.

met vriendelijke groet,

Frans



Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Sluiting na vervanging MultiZentrale Pro door Z21 zwart
« Reactie #6 Gepost op: 2022-03-01, 21:25:02 »
Frans,
Nog iets wat mij te binnenschoot, staat de kortsluitbeveiliging van de Z21 en die van de 10765 in de maintanance tool nog op de normaal stand of staat die mogelijk op snel. Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline faroco

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 30
  • Waardering: 0
Re: Sluiting na vervanging MultiZentrale Pro door Z21 zwart
« Reactie #7 Gepost op: 2022-03-02, 09:45:02 »
Beste Piet,

De kortsluitbeveiliging van de Z21 en de 10765 staan beide op Normaal.

Ik zal vandaag weer een nieuwe poging wagen om de railspanning van de Z21 af te stemmen op de 10675.
Het zou toch mogelijk moeten zijn.

Met vriendelijke groet,

Frans

Offline faroco

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 30
  • Waardering: 0
Re: Sluiting na vervanging MultiZentrale Pro door Z21 zwart
« Reactie #8 Gepost op: 2022-03-02, 12:37:22 »
Beste Piet,

Ik heb nogmaals geprobeerd om de railspanning van de Z21 stapsgewijs (met stapjes van 500 mV) af te stemmen op de 10675.

Dit heb ik gedaan vanaf het minimum van 12000 mV tot en met het maximum 24000 mV.

Helaas heeft dit niet geholpen.

Ik stuur hierbij wat screenshots.

Misschien is daar iets uit te halen.

De eerste bijlage is de Status van de Z21.
De tweede is een screenshot van de Instellingen.
En de derde is een screenshot (helaas niet scherp, maar wel leesbaar) van de Loconet instellingen. Op deze bus is mijn MultiZentrale Pro als slave aangesloten.

Hopelijk vindt u nog een aanwijzing.

Anders blijven er twee opties open: De 10675 vervangen door de Z21 booster 10806 met daarbij een regelbare voeding.
Of terug naar de MultiZentrale Pro.
Helaas kan ik dan niet meer gebruik maken van Traincontroller, want de USB aansluiting met de MultiZentrale Pro is uiterst instabiel en stopt om de haverklap.
Daarom heb ik de Z21 aangeschaft.

Met vriendelijke groet,
Frans

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Sluiting na vervanging MultiZentrale Pro door Z21 zwart
« Reactie #9 Gepost op: 2022-03-03, 13:50:18 »
Frans,

ik zie geen instellingen die afwijken van hetgeen ik ook heb, ik werkte voorheen ook met de Multcentrale Pro en sinds ongeveer 3 maanden nu met de Z21 en de 10765 als booster en heb geen problemen.
Wat ik niet heb en dat is dat ik de Multimaus Pro als slave heb ingezet (misschien later maar nu nog geen plannen), de vraag die hier op volgt is dan, wat gebeurt er als je de Multimaus Pro los koppelt en nog een vraag, Heb je de multimaus Pro voorzien van een update (laatste versie) die nodig is om de Multimaus pro te gebruiken als je deze gebruik voor loco net.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline faroco

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 30
  • Waardering: 0
Re: Sluiting na vervanging MultiZentrale Pro door Z21 zwart
« Reactie #10 Gepost op: 2022-03-03, 19:05:12 »
Beste Piet,

Hartelijk dank voor uw reactie en het meedenken.

Ik heb de MultiZentrale Pro als slave geïnstalleerd om met de Multimaus Pro te kunnen blijven werken.
Als ik de MultiZentrale loskoppel, dan blijft het resultaat hetzelfde.

Maar ik heb de boosdoener gevonden.
Dat is de 10725 transformator.
Deze transformator levert 16V wisselstroom.
En dat gaat niet samen met de Z21.
De Z21 accepteert alleen voedingen die gelijkstroom leveren.
Ik heb de 10725 daarom vervangen door de 10851.
Dat is dezelfde voeding als degene die bij de Z21 wordt geleverd.
En zie, de treinen rijden weer zoals het hoort.

N.B. Omdat de MultiZentrale Pro en de booster 10675 beide met een 10725 werken, dus beide met 16 V wisselstroom als uitgang, waren er voorheen geen problemen.
Maar de combinatie Z21 met een gelijkstroom voeding (10851) en een booster met een wisselstroomvoeding (10725) werkt niet.

Nogmaals bedankt voor het meedenken.

Groeten,

Frans

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Sluiting na vervanging MultiZentrale Pro door Z21 zwart
« Reactie #11 Gepost op: 2022-03-03, 19:19:06 »
Frans,
Fijn, opgelost.
Ja ik gebruik wel de trafo die bij de Z21 hoort, staat ook in de handleiding als ik mij goed herinnerd.
Maar alles kan ook niet altijd in een keer perfect zijn.
Veel plezier verder.
Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders