Auteur Topic: Aansluiting verlichtiing  (gelezen 4254 keer)

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 490
  • Waardering: 0
Aansluiting verlichtiing
« Gepost op: 2022-04-06, 08:40:53 »
Beste, ik heb op een oude treintrafo verlichting aangesloten, lantaarns van 3 volt.Op de trafo zit een draaiknop waarmee ik de sterkte van de verlichting kan regelen.Dit werkte tot gisteren . Ik denk dat de trafo stuk is . Hoe kan ik nu de verlichting  op een andere manier aansluiten ,kan dit op de z21 en wat heb je dan nodig.
Mvg Hans
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 757
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Aansluiting verlichtiing
« Reactie #1 Gepost op: 2022-04-06, 22:43:57 »
Beste Hans,

Lampjes aansluiten op de z21 is een "dure" oplossing, want de z21 levert digitale stroom en spanning.
De lampjes van 3 V zullen een bepaalde stroomvragen, misschien 50 mA. Heb je 10 lampjes, dan "kost" dat 500 mA en dat is wat een digitale loc bijvoorbeeld vraagt.
Heeft die oude trafo geen 14 V wisselspanning en werkt die? Gebruik die. plaats 5 dezelfde lampjes in serie (achter elkaar) en sluit die op de 14 V.
En anders op een beurs een oude werkende trafo (bijvoorbeeld een beltrafo) kopen.
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 490
  • Waardering: 0
Re: Aansluiting verlichtiingoo
« Reactie #2 Gepost op: 2022-04-07, 08:52:35 »
Beste Dirk,
Ik zie ook artikelen van Vliessman voor verlichting
Welke artikelen heb ik hier van nodig
Mvg Hans


Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 757
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Aansluiting verlichtiing
« Reactie #3 Gepost op: 2022-04-09, 14:43:22 »
Beste Hans,


Viessman is een goede leverancier van vele (digitale/analoge) producten. Wel prijzig.
De verlichting is  16 V. Soms led's met een voorschakel weerstand, soms van die miniatuurlampjes.
Als je deze op 12V aansluit, zijn de lampjes een lang leven beschoren. ;)


De oude producten zijn vaak nog gloeilampjes, terwijl de nieuwe uitgevoerd worden met led's. Dit is vaak ook het prijsverschil.



Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.