Auteur Topic: loc komt helling niet op  (gelezen 7013 keer)

Offline benkesseler

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 47
  • Waardering: 0
loc komt helling niet op
« Gepost op: 2022-08-20, 19:17:44 »
Hallo spoorvrienden,
Hier weer een vraag over een loc. Ik ben in het bezit van een roco  HO 1800. Weliswaar een oudje van 9 jaar maar wel digitaal. Heeft altijd goed gereden. Nu heb ik een andere baan aangelegd met daarin een helling. Nu doet het vreemde geval zich voor dat als de loc de helling opgaat (met twee personenwagens) hij wel duwend naar boven komt maar niet trekkend. Zelfs solo komt hij niet boven. Je hoort het asje dan ook echt doorslippen. Ik dacht dat het misschien de slipbandjes waren dus deze vervangen (goede nummer!!). Maar dit bracht geen verbetering. Heb ook de baan schoongemaakt met het rubber maar ook dit hielp niet. Toen dacht ik laat ik de asjes van het draaistel (waarvan dus eentje met de slipbandjes) eens omwisselen. Maar ook dit gaf niet het gewenste effect. Het vreemde is dat mijn andere treinstel en locs wel zonder problemen de helling nemen. Op mijn vorige baan (waar ook een helling in zat had ik totaal geen problemen. En hier was de stijging zelfs hoger (max eindhoogte 10 cm). Heeft iemand dit ook wel eens meegemaakt en weet hier een oplossing voor. Nog even als laatste info, de helling is 165 cm lang en heeft een eindhoogte van 8 cm. Heb deze speciaal laten maken bij een schuimrubber bedrijf die de stijging heel mooi heeft laten verlopen. Stabiel en geluiddempend. Kreeg er zelfs twee voor omdat het uit een blok schuim werd gehaald. En dat voor € 10,--. Beter dan de opritten van NOCH danwel zelf gemaakt van mdf. Misschien een tip (gratis). Alvast dank voor jullie input.


Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 402
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: loc komt helling niet op
« Reactie #1 Gepost op: 2022-08-21, 08:22:46 »
Hallo Ben,
Ik heb er ook 1 treinstel tussen zitten die de helling alleen in de duwrichting neemt. Ik ben er nog niet achter wat de oorzaak is. Ik heb een klimspiraal met een stijgingspercentage van 22 mm per meter. Als ik het goed heb is de norm niet meer dan 25 mm per meter stijgen. Wat niet wil zeggen dat een wat steilere en niet al te lange helling niet goed werkt. Een baan bouwen is altijd compromis sluiten. Voor de motor van de trein is 25mm pm wel beter.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline benkesseler

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 47
  • Waardering: 0
Re: loc komt helling niet op
« Reactie #2 Gepost op: 2022-08-21, 18:28:59 »
Hoi Arie,
Bedankt voor je reactie. De ene kant goed te lezen dat ik niet de enige ben de ander kant jammer dat ook jij hiermee problemen ondervindt. En ja je hebt gelijk dat de stijging behoorlijk is maar ik heb maar beperkte ruimte (244x122) Weliswaar op zolder maar moet deze ook delen met mijn vrouw die schildert, werkt met pooring (gieten van verf en deze op diverse manieren bewerken) en speksteen bewerken. Voorheen had ik meer ruimte maar ja ook zij heeft recht op haar hobby's nietwaar. Ik zal eens contact opnemen met de winkel waar ik altijd mijn spullen haal en kijken of hij iets voor mij ( en ook voor jou) kan betekenen. Ik hou je op de hoogte en geniet van je (onze) hobby. Met spoorse groet Ben.

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 790
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: loc komt helling niet op
« Reactie #3 Gepost op: 2022-08-22, 11:46:00 »
Beste Ben,


Je geeft aan, dat je vrouw met speksteen aan de gang is.
Ik weet uit ervaring, dat dat gladde stof afgeeft. Check dus even je rails, of er soms vette stof opzit.
Even een vuistregel: elke meter stijging is 1,5 - 2 % verhoging (wordt toegepast in de werkelijkheid), dus jouw 1,68 levert 2,5 - 3,5 cm stijghoogte op (afgerond). Er wordt wel aangegeven, dat modelsporen 4 - 5 % aan kunnen, maar je ziet, dat gaat slecht. Neem je 3 % dan kun je 5 cm halen mits je de trein niet te zwarr belast.
Dat de loc met duwen wel rijdt kan in de positie van het motorstel zitten (voor of achter). Bij duwen "drukken" de wagons de lok enigszins neer op het motorstel waardoor de grip wordt verhoogd.
Wil toch de hoogte overbruggen zou je een zigzag stijgspoor kunnen bouwen
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 790
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: loc komt helling niet op
« Reactie #4 Gepost op: 2022-08-22, 13:59:06 »
Ben,




Even een kopietje uit de brochure "Roco, Spiel mit mir!":





Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline benkesseler

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 47
  • Waardering: 0
Re: loc komt helling niet op
« Reactie #5 Gepost op: 2022-08-23, 19:00:56 »
Hallo Dirk,
Ik heb de baanstijging opnieuw aangepast, nu in de lengte 2.20 m met 8 cm als einde. Langer kan echt niet ivm de ruimte zoals al eerder aangegeven. Nu komt de loc plus de twee wagens (waarvan een stuurstand) wel omhoog, zowel duwend als trekkend. Ook heb ik de rails extra schoongemaakt met alcohol. Dus dat probleem is getackeld. Alleen als ik achter de 1800 alleen de schoonmaakwagen van roco hang komt hij niet eens van zijn plek, zowel duwend als trekkend. Je hoort het wielstel weer doorslaan. Dus dat is nog een punt v

Offline benkesseler

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 47
  • Waardering: 0
Re: loc komt helling niet op
« Reactie #6 Gepost op: 2022-08-23, 19:03:35 »
aandacht. deze tekst moest er  nog bij. Voor de rest ga ik toch eens bekijken of ik bij de zaak waar ik altijd mijn aankopen doe een demo loc kan lenen om te kijken of deze het wel doet. Zodra ik daar geweest ben hoor/horen jij/jullie nader. Tot zover bedankt. Groeten van een treingek

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: loc komt helling niet op
« Reactie #7 Gepost op: 2022-08-23, 19:17:58 »
Ben,

Al eens gedacht om viltjes onder de wagons te plaatsen en die constant mee te laten lopen en deze reinigen dan de rails, een klein beetje rook olie op het viltje, ik heb die ook continu onder een paar wagon zitten,

of open deze link   https://www.noch-store.nl/noch-60157-HO-reiningskabouters-5-stuks

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2022-08-23, 19:21:21 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline benkesseler

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 47
  • Waardering: 0
Re: loc komt helling niet op
« Reactie #8 Gepost op: 2022-08-25, 10:44:25 »
Hoi Arie, Dirk en Piet.
Om met Piet te beginnen, bedankt voor de tip ga ik zeker gebruiken. Tevens was ik er achter gekomen dat als ik de veertjes van de roco schoonmaakwagen verwijderde de druk van het schoonmaakrubber op de rails verminderde maar nog voldoende was om schoon te maken. Maar jouw tip vind ik wel echt een aanrader, simpel en betaalbaar.

Nu wat betreft de loc. Ik ben naar mijn vaste adres geweest en wat bleek, de aandrijving van het draaistel was defect. Moet dus gerepareerd worden. Helaas duurt dat een tijdje want hij heeft het razend druk. Maar goed het probleem is wel opgelost. Dus mannen bedankt voor al jullie oplossingen, suggesties en tips. We gaan weer vrolijk verder.

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 790
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: loc komt helling niet op
« Reactie #9 Gepost op: 2022-08-25, 11:46:02 »
Fijn, bedankt voor de reactie.
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.