Auteur Topic: probleem met digitale koppeling roco sik  (gelezen 7033 keer)

Offline benkesseler

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 47
  • Waardering: 0
probleem met digitale koppeling roco sik
« Gepost op: 2022-04-16, 19:26:36 »
Hallo spoorvrienden,
Hierbij wil ik de volgende vraag aan jullie voorleggen. Ik ben opnieuw begonnen met een spoor nadat ik mijn hele verzameling incl.  scenery had verkocht wegens medische redenen. Berouw komt na de zonde  dus ondanks mijn beperking(en)  toch weer opnieuw begonnen. Tja het bloed kruipt waar het niet gaan kan….toch. Dus weer een startset aangeschaft van ROCO HO 51333 met een sik daarin. In de ROCO cat staat hij onder nummer 78012. Extra railmateriaal bij gekocht en weer een baan uitgelegd en rijden maar. Dat rijden gaat prima en ook alle opties werken. Echter heb ik een probleem met de digitale koppelingen. Ze werken goed op commando alleen als de sik met wagens erachter bv over een wissel (met name een meegebogen wissel) rijdt verliest hij de wagens. Ook zonder een wissel in de buurt wil hij nog als eens de wagentjes verliezen. Niet handig en helemaal als je met een schaduwstation werkt. Met een felle lamp eens goed gekeken waar het aan lag. Als je de koppeling goed bekijkt zit er maar een heel klein pinnetje op de koppeling om de wagens de koppelen. Dus zodra er maar enig onbalans in het spoor is worden de wagentjes verloren. Tevens valt het mij op dat als de loc over wissels rijdt hij erg hobbelt. Waarschijnlijk ligt dat in het feit dat het een twee assige loc is en die asjes (logisch bij een sik) dermate geplaatst zijn dat er sprake is van hobbelen. Maar toch het staat raar en het dreigt steeds naar ontsporen. Mijn vraag is dus heeft iemand van jullie ook een sik (of loc die ook dergelijke  digitale koppelingen heeft) hier last van en weet eventueel een oplossing voor dit probleem. In de instructie lees ik wel dat ik de koppelingen kan vervangen door “gewone koppelingen”. Vraag is dan of de functie van het ontkoppelen hier ook op werkt. ik heb deze set juist aangeschaft vanwege de digitale koppeling en het rangeren hiermee. Dus jullie zullen wellicht begrijpen waarom ik deze vraag(vragen) stel. Ben benieuwd naar de antwoorden op mijn vraag. Vriendelijke groet van een herintrede ouwe spoorgek.

Offline Waalspoor

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 83
  • Waardering: 0
Re: probleem met digitale koppeling roco sik
« Reactie #1 Gepost op: 2022-04-17, 10:23:25 »
Hallo Ben,
Ik heb hetzelfde met mijn Sik. De baan moet goed vlak zijn, anders verliest hij soms zijn wagons doordat het pennetje van de digitale koppeling zo kort is en het minilokje zoveel schommelt door de korte wielbasis. Dat is een constructief gegeven waar weinig tegen te doen is, behalve dan door ervoor te zorgen dat er geen oneffenheden in de baan zijn.
Je zou inderdaad de digitale koppelingen kunnen vervangen door gewone koppelingen, maar dan werkt de digitale afstandsbediening natuurlijk niet meer.
Groeten,
Bas

Z21, Sprog3, Rocrail,
NS III, IV

Offline benkesseler

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 47
  • Waardering: 0
Re: probleem met digitale koppeling roco sik
« Reactie #2 Gepost op: 2022-04-17, 14:31:25 »
Hallo Bas,

Bedankt voor je snelle reactie. Het is jammer te moeten lezen dat ook jij hier last mee hebt. Aan de andere kant ben ik blij dat het niet aan mij ligt. Ik vind het overigens wel een tekortkoming van de loc c.q. ROCO zelf. Hebben ze zelf wel eens goed proef gereden hiermee? Ik denk dat ik overweeg om een mail te sturen naar ROCO. Heb al jaren ROCO gereden en nooit problemen gehad (behoudens dan de oude uitvoeringen van de rails die al afbraken als je er naar keek  :'(). Jammer dat het nu wel het geval is. En ik had hem juist aangeschaft voor het rangeerwerk. Ik heb nl wel in het verleden de ontkoppelaars in de railbedding gehad. Maar in vind het jammer dat deze niet meer via de muis zijn te bedienen. Maar goed ik weet in ieder geval dat ik niet gek ben en kijk wel eens verder naar mogelijkheden. Ondanks dit toch ook veel spoor plezier gewenst en geniet van het mooie paasweer. Groet Ben

Offline trikers

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 131
  • Waardering: 0
Re: probleem met digitale koppeling roco sik
« Reactie #3 Gepost op: 2022-04-18, 11:26:26 »
Hallo Ben,
Heb je dit probleem ook met de nieuwe kortkoppel beugel koppeling van ROCO. mvg Henk

Offline benkesseler

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 47
  • Waardering: 0
Re: probleem met digitale koppeling roco sik
« Reactie #4 Gepost op: 2022-04-22, 14:26:54 »
Hallo Henk,

Sorry voor de late reactie. Vraag is van mijn kant welke koppeling bedoel je en welk artikel nummer is het en is deze ook geschikt om op afstand te ontkoppelen?. Alvast bedankt. Met. vr.gr Ben

Offline trikers

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 131
  • Waardering: 0
Re: probleem met digitale koppeling roco sik
« Reactie #5 Gepost op: 2022-04-23, 15:23:37 »
Beste Ben het artikel nr is 40395 mvg Henk

Offline benkesseler

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 47
  • Waardering: 0
Re: probleem met digitale koppeling roco sik
« Reactie #6 Gepost op: 2022-04-24, 11:53:10 »
Hallo Henk,
Ik denk niet dat dit het probleem zal verhelpen. Het is ook een standaardkoppeling alleen anders uitgevoerd. Of heb jij hier ervaring mee dat het wel kan functioneren bij de digitale koppelingen. Alvast dank.