Auteur Topic: ontsporen lok bij wissel Roco line met bedding  (gelezen 5161 keer)

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 490
  • Waardering: 0
ontsporen lok bij wissel Roco line met bedding
« Gepost op: 2022-04-18, 21:52:11 »
Beste , omdat een  lok steeds ontspoort bij een wissel en ik  na grondige inspectie van de wissel geen afwijking kon vinden dacht ik dat het aan de lok lag en heb op advies een veertje getracht strakker te buigen bij de voorste wielen . Dit gaf helaas geen resultaat. Omdat ik ook nog een baan heb met de geoline rails/ wissels heb ik de lok verplaatst naar deze baan
En daar gaat passeert hij zonder probleem de wissels

Is dit een bekend probleem of zijn de Roco Line wissels gevoeliger

Mvg Hans
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 757
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: ontsporen lok bij wissel Roco line met bedding
« Reactie #1 Gepost op: 2022-04-19, 13:40:04 »
Beste Hans,

Gelukkig heb ik dit probleem niet; noch op mijn dubbele kruiswissels (Rocoline zonder en met bedding) noch op mijn linker- of rechter wissels.
Is het probleem met alleen die loc of ook met andere?
Is het "goortje" tussen rails en geleider goed schoon en zitten daar geen inkepingen o.i.d. in?
Hoe lopen de wagons (twee- of vier assers)?
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 490
  • Waardering: 0
Re: ontsporen lok bij wissel Roco line met bedding
« Reactie #2 Gepost op: 2022-04-19, 17:10:03 »
Beste Dirk ,
Dank voor je reactie
wat bedoel je met  goortje

Ik heb wat foto,s  gemaakt   :

Het probleem zijn de wissels in de buitenste baan  ( R5  )  zowel links als rechts ( ik heb van beide een foto gemaakt )  .
De rails en wissels heb in dit jaar gekocht en er is nog niet veel gereden op de baan ( nog niet af ) dus vervuiling kan er volgens mij nog niet zijn .
   https://myalbum.com/album/vE29bTCfb4VcM9
Mvg Hans
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 757
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: ontsporen lok bij wissel Roco line met bedding
« Reactie #3 Gepost op: 2022-04-20, 10:00:03 »
Hans,

Dikke vingers: goortje=gootje.
Je baanstukken liggen prima aan elkaar. Daar kan menigeen een voorbeeld aan nemen.
Het enige wat ik zie (maar ik kan het mis hebben) is, dat de wisseltong bij het "kromleggen" een opening vertoont, waar een wiel misschien het spoor bijster zal raken.
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 490
  • Waardering: 0
Re: ontsporen lok bij wissel Roco line met bedding
« Reactie #4 Gepost op: 2022-04-20, 12:00:16 »
Beste  Dirk  ,

Je schreef  :   dat de wisseltong bij het "kromleggen" een opening vertoont, waar een wiel misschien het spoor bijster zal raken.


Bedoel bij de plek waar twee metalen plaatjes zijn bevestigd

Mvg Hans 
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: ontsporen lok bij wissel Roco line met bedding
« Reactie #5 Gepost op: 2022-04-20, 12:41:31 »
Hans,

Ik vind het allemaal maar moeilijk te zien op de foto's.
Geef op de foto waar alle wissels opstaan is met bv. een pijl aan om welk wissel het gaat en maak dan van deze wissel  eens een 2 grote foto's van alleen het gedeelte van de wisseltongen afbuigen en rechtdoor.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 490
  • Waardering: 0
Re: ontsporen lok bij wissel Roco line met bedding
« Reactie #6 Gepost op: 2022-04-20, 16:30:59 »
Beste  Piet , het zijn de linker en rechterwissel bij de onderste buitenbaan ( R5 )    als ik daar recht door oprijdt  op de R5  baan
De baan is alsvolgd opgebouwd :   R5 , R4  , R3  en R2 
De uitvergrootte  foto,s  zijn van deze wissels

Ik kan nog wel andere foto,s maken.

Mvg Hans   
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: ontsporen lok bij wissel Roco line met bedding
« Reactie #7 Gepost op: 2022-04-20, 17:45:45 »
Hans,

ik doe er een foto bij met een paar pijlen en nummers, kun je aangeven waar precies het ontsporen plaatsvindt, bij nummer 1, 2, 3, 4 of 5 en zijn dat de kleinen wieltjes die voor aan de lok zitten of zijn dat andere en dan welke.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 490
  • Waardering: 0
Re: ontsporen lok bij wissel Roco line met bedding
« Reactie #8 Gepost op: 2022-04-20, 19:40:07 »
Beste Piet  ,

Bij nummer 4 en 5

Mvg Hans
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 757
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: ontsporen lok bij wissel Roco line met bedding
« Reactie #9 Gepost op: 2022-04-21, 09:36:59 »
Hans, Piet,


Lijkt op een probleem met de strijkregel. Misschien iets open buigen?
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 490
  • Waardering: 0
Re: ontsporen lok bij wissel Roco line met bedding
« Reactie #10 Gepost op: 2022-04-21, 10:49:42 »
Beste Piet,
Het wordt nu een raadsel. Ik heb een Brawa lok op de nieuwe baan geplaatst en die rijdt er probleemloos overheen.
Dan zou het toch aan de Roco lok moeten liggen ,alhoewel hij op de oude geoline rails wel goed rijdt over de wissels,, je hoort dan wel een klikje als hij over de wissel rijdt
Bij de nieuwe wissel loopt het eerste grote wiel na de kleine voorste wieltjes eruit
Mvg Hans
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 757
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: ontsporen lok bij wissel Roco line met bedding
« Reactie #11 Gepost op: 2022-04-21, 13:48:43 »
Hans,

Kijk of je de afstand tussen de flenzen (gemeten aan de binnenzijde) zichtbaar kunt maken (schuifmaat).
De strijkregelmaat/rail staat in NEM127.

https://www.nproject.org/nl/wp-content/uploads/2007/08/nem_127_nl.pdf
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.