Auteur Topic: Hernieuwde start  (gelezen 4821 keer)

Offline benkesseler

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 47
  • Waardering: 0
Hernieuwde start
« Gepost op: 2021-12-01, 13:43:03 »
Hallo medespoorders,
Graag wil de volgende vraag aan jullie voorleggen. Eerst even wat info vooraf. Een jaar geleden heb ik mijn complete baan verkocht i.v.m. lichamelijke problemen (rugklachten en een tremor aan mij handen door bijwerking van medicijnen die niet meer weggaat en zowaar verergert) het bouwen tot een laten we zeggen een kleine frustratie leidde. Maar soms leidt het ook tot komische situaties. Maar het blijft niet leuk en na rijp beraad met mijn vrouw met pijn in het hart de hele zaak verkocht :'(. Maar zoals altijd bij alles toch wel spijt. Het blijft toch trekken deze mooie hobby. Dus nu eerst begonnen met het ontwerpen van een nieuwe baan. Hierbij rekening houdende met de beperkingen die ik heb. En nu komt dan eindelijk de vraag. Bij mijn vorige baan-bestaande uit drie niveaus en gelegd met 23 wissels-had ik de beschikking over de oude digitale centrale 10761 met de rode multimaus. Echter deze moest ik uitbreiden met de versterker 10764 omdat zonder deze versterker ik niet al de wissels kon aansturen (lees te weinig boost haha). Dit systeem bestaat niet meer (behoudens tweedehands) en ik wil ook wel met de tijd meegaan en beginnen met een startset waarin de z21 start zit. Het is de bedoeling dat de nieuwe baan gaat bestaan uit twee niveaus met 8 wissels en waarop max 3 locs gaan rijden. Plaat 244 x 122. Je ziet ik hou het simpel als ik maar een beetje kan rommelen. En aangezien ik wel over een grote zolder beschik dien ik ook rekening te houden met de hobby’s van mijn vrouw. Dus niet te groot. Nu rijst bij mij de vraag heb ik voldoende aan dit systeem of moet ik hier ook een versterker op aansluiten. De Z21 met router en de “zwarte” Z21 vind ik eigenlijk een beetje te duur en te  hoog gegrepen voor hetgeen ik kan en wil. Ik hoop dat ik mijn vraag duidelijk heb gesteld en zie jullie antwoord/adviezen graag tegemoet.
Met spoorse groet Ben :)
 

Offline Waalspoor

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 83
  • Waardering: 0
Re: Hernieuwde start
« Reactie #1 Gepost op: 2021-12-01, 17:04:35 »
Hallo Ben,
Fijn dat je je hobby weer wil en kan oppakken.
En voor drie locs en 8 wissels is een witte z21 start zeker voldoende, daar heb je echt geen booster bij nodig.
Succes,
Bas
Groeten,
Bas

Z21, Sprog3, Rocrail,
NS III, IV

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Hernieuwde start
« Reactie #2 Gepost op: 2021-12-01, 21:30:07 »
Hoi Ben.
Ik ben het met Bas eens dat je minimaal zeker 3 lok kunt laten rijden met de z21, denk zelf nog wel een paar meer maar dat is ook nog wel een beetje afhankelijk wat er allemaal nog extra bijkomt zoals verlichting in wagens en of er geluid in zit, over de wissels zou ik me niet druk maken, die trekken wel stroom maar dat is slechts een fractie van een seconde  en praktische niet merkbaar en ze gaan niet allemaal te gelijk om, je schakeld ze, een voor een met bv de muis.
Een z21 is beslist een goede keus om weer mee te herstarten.
Groetjes Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders