Auteur Topic: Tuinbaan met door zender bediende loc  (gelezen 3982 keer)

Offline HdB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 79
  • Waardering: 1
Tuinbaan met door zender bediende loc
« Gepost op: 2022-04-24, 12:09:44 »
Na een verhuizing waarbij mijn binnenbaan afgebroken moest worden, heb ik een nieuwe baan in de tuin aangelegd.
Dit blijkt een hele andere tak van sport, met name door de voortdurende aanval op de elektrische verbindingen van de locomotieven met de rails, door corrosie, blaadjes tot aan overstekende slakken toe.
Mijn ecos systeem kan e.e.a. goed aan, ik heb het voltage wat hoger ingesteld om de wat grotere schaal van de spoor G locs voldoende kracht te bieden, toch blijft er geregeld noodzaak bestaan om de baan tussendoor weer schoon te vegen.
Daarvoor heb ik een Piko cleanmachine gekocht, een batterijaangedreven zendergestuurd klein locje dat makkelijk een uur of 2 rondjes kan rijden en daardoor de hele baan weer keurig laat glimmen.
Alle andere locs moeten aan de kant want het ecos systeem kan de schoonmaakloc niet integreren in het overige treinverkeer…
Nu is mijn vraag: kennen jullie een manier om via de ecos een zendertje (als vervanging van de sleutelhangerachtige zender die standaard door piko wordt geleverd als bediening) aan te laten sturen zodat dit zeer zinvolle locje mee kan draaien met het overige treinverkeer…

Ik ben benieuwd!
« Laatst bewerkt op: 2022-04-27, 10:43:04 door HdB »
Tc Gold8, Ecos 50200, DigiKeijs terugmelders, Roco geoline baan,  LGB buitenbaan

Offline HdB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 79
  • Waardering: 1
Re: Tuinbaan met door zender bediende loc
« Reactie #1 Gepost op: 2022-04-24, 12:50:59 »
Voor de volledigheid: traincontroller moet weten waar het locje is, dat lijkt geen probleem met het huidige bezet/terugmelding systeem waar b.v. een wagon met extra batterijen achter het locje gesignaleerd kan worden.
Daarnaast moet het locje rij/stop/snelheid opdrachten krijgen van een zendertje dat op zijn beurt weer opdrachten moet krijgen van traincontroller via de ecos
Tc Gold8, Ecos 50200, DigiKeijs terugmelders, Roco geoline baan,  LGB buitenbaan

Offline HdB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 79
  • Waardering: 1
Re: Tuinbaan met door zender bediende loc
« Reactie #2 Gepost op: 2022-04-25, 23:33:57 »
Ik denk even hardop: als ik een funktiedecoder ergens langs de rails aansluit, zodat die signaal kan ontvangen van de door de traincontroller aangestuurde signalen en deze funktiedecoder de vlakbij liggende handbediening van de piko loc aanstuurt via wat draadverbindingen, ben ik er lijkt me…

Het zou nog mooier zijn als die funtiedecoder een losgekochte rc zendprintplaat zou kunnen aansturen, dan hoef ik de handbediening van de loc niet open/kapot te maken, weet iemand wat meer van zendprintplaten?
Tc Gold8, Ecos 50200, DigiKeijs terugmelders, Roco geoline baan,  LGB buitenbaan

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 782
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Tuinbaan met door zender bediende loc
« Reactie #3 Gepost op: 2022-04-26, 09:41:43 »
Beste HdB,


Zo'n 25 jaar terg reed ik met LGB door de tuin en zat te zoeken naar afstand bedieningen.
De volgende tip vond ik destijds: Koop een goedkoop Nikko wagentje (RC controlled). Kijk eens op de vrijmarkten e.d.
Gebruik de ontvanger (vaak 1 kanaal) en bouw die in de loc.
De kosten zijn dan dus laag.


Misschien heb je hier wat aan.
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline HdB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 79
  • Waardering: 1
Re: Tuinbaan met door zender bediende loc
« Reactie #4 Gepost op: 2022-04-27, 00:20:35 »
Dank voor je reaktie, het punt is hier dat de huidige loc al prima aangestuurd wordt door de huidige zender, alleen is hij niet aan te sturen via traincontroller, voor zover ik begrijp zal dat met jouw tip niet anders worden met een andere zender/ontvanger combinatie.
Er moet een aansturing van de stuurzender komen vanuit TC zodat je de loc naar wens kunt laten stoppen en starten door TC…
« Laatst bewerkt op: 2022-04-27, 10:45:30 door HdB »
Tc Gold8, Ecos 50200, DigiKeijs terugmelders, Roco geoline baan,  LGB buitenbaan