Auteur Topic: Esu Lokprogrammer  (gelezen 4174 keer)

Offline Aart

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 170
  • Waardering: 1
Esu Lokprogrammer
« Gepost op: 2022-05-29, 19:27:33 »
Heren,

Wie werkt er hier met een Esu Lokprogrammer en heeft verstand van zaken?

Ik ben zelf aan het stoeien met een lok om de verlichting goed te krijgen, maar het wil nog niet zo goed lukken.
Als de lok vooruit rijd branden de witte koplampen aan de voorkant en de rode achterlichten aan de achterkant. Dit is gelukt.
Als de lok achteruit rijd dan brand aan de achterkant van de lok de witte en rode, en aan de voorkant niets. Snap er niets van, en ik doe ongetwijfeld iets verkeerd. Helaas is het kwartje bij mij nog niet gevallen.
Is er iemand hier die mij hierbij wil en kan helpen?

Gr,
Aart
« Laatst bewerkt op: 2022-05-29, 20:17:27 door Aart »
Roco z21 start + router, Digikeijs DR4088RB-CS, Digikeijs, DR4018.
TC Gold 9

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Esu Lokprogrammer
« Reactie #1 Gepost op: 2022-05-30, 11:07:34 »
Aart,
Mogelijk kun je iets meer info geven zoals, welke decoder zit erin, welke trein of lok is het en mogelijk zit erwel een extra decoder achter in de trein die de achterlichten omschakelen als hij van richting veranderd.
Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Aart

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 170
  • Waardering: 1
Re: Esu Lokprogrammer
« Reactie #2 Gepost op: 2022-05-30, 16:27:36 »
Hoi Piet,

Het gaat om de Roco 114-203-3, de originele decoder is eruit gehaald en er zit nu een ESU lok 5 sound decoder in. De decoder heb ik in laten bouwen bij een winkelier en alles werkte perfect. De rode achterlichten kon ik toen aan en uit zetten met toets 8  op de multimaus.
Sinds 2 weken heb ik nu de ESU lokprogrammer in huis en dus van alles wat uitproberen, helaas ging het niet wat ik wilde dus uiteindelijk de decoder gereset naar fabrieksinstellingen. Maar dan staat er niets meer op en werkt er dus niets meer.
Bij Esu op de site een loksound file gedownload en deze weer op de decoder gezet. Bijna alles weer aan de gang gekregen behalve de rode achterlichten.Dit is nog een dingetje wat ik niet helemaal snap.
Ik heb dus gekeken hoe dat met de witte koplampen zit in Lokprogrammer, en heb dus hetzelfde maar gedaan met de rode achterlichten (met verschillen variaties). Helaas werkt het dus niet zo. Abakadabra voor mij, heb iemand nodig die mij dat in jip en janneke taal kan uitleggen.

Ik ben dus op zoek naar iemand die mij kan en wil helpen om het programma Lokprogrammer uit te leggen. Heb al veel filmpjes gekeken op youtube maar ik mis teveel informatie, de dingen die volgens mij belangrijk zijn worden in die filmjes niet verteld.

Gr,
Aart

Roco z21 start + router, Digikeijs DR4088RB-CS, Digikeijs, DR4018.
TC Gold 9

Offline Aart

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 170
  • Waardering: 1
Re: Esu Lokprogrammer
« Reactie #3 Gepost op: 2022-06-02, 16:36:50 »
Heren,

Probleem opgelost.
Even een belletje gedaan naar de winkelier, die was zo vriendelijk om het uit te leggen.
Voor de mensen die meer willen weten laat het maar weten, misschien kan ik je daar bij helpen. Ik ben geen deskundige maar alles wat ik hier van weet wil ik wel delen met de liefhebbers.

Gr,
Aart
Roco z21 start + router, Digikeijs DR4088RB-CS, Digikeijs, DR4018.
TC Gold 9

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Esu Lokprogrammer
« Reactie #4 Gepost op: 2022-06-02, 18:38:01 »
Aart 
Je zou ook de oplossing in het kort kunnen beschrijven en hier op het forum kunnen zetten zodat het voor iedereen kan worden geraadpleegd.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Aart

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 170
  • Waardering: 1
Re: Esu Lokprogrammer
« Reactie #5 Gepost op: 2022-06-02, 18:46:54 »
Hoi Piet,

Ga ik doen Piet, zal ook even wat plaatjes erbij doen.
Hier alvast een link naar het filmpje van hoe het er uit ziet.

https://www.youtube.com/watch?v=LTPSst52d34&ab_channel=OpaAart

Gr,
Aart


Roco z21 start + router, Digikeijs DR4088RB-CS, Digikeijs, DR4018.
TC Gold 9

Offline Aart

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 170
  • Waardering: 1
Re: Esu Lokprogrammer
« Reactie #6 Gepost op: 2022-06-03, 09:03:29 »
Heren,

Ik heb een filmpje gemaakt van hoe het nu is ingesteld. In de 2e regel van F8 stond dus iets verkeerd waardoor het niet werkte zoals ik het wilde hebben.

https://www.youtube.com/watch?v=I9bNXIBnvfA&ab_channel=OpaAart


Gr,
Aart
Roco z21 start + router, Digikeijs DR4088RB-CS, Digikeijs, DR4018.
TC Gold 9

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Esu Lokprogrammer
« Reactie #7 Gepost op: 2022-06-03, 13:53:02 »
Aart,

Bedank voor de duidelijke uitleg.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders