Auteur Topic: Draad voor wissels strippen  (gelezen 4384 keer)

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Draad voor wissels strippen
« Gepost op: 2022-07-09, 13:48:50 »
Hallo,

Ik wou met de bedrading van de wissels beginnen en had hiervoor naast de (dure) Roco kabel 10623 een gelijkaardige, soepele kabel van Schönwitz aangeschaft (beide afbeeldingen in bijlage).

De bedoeling was om de Roco stekkertjes 10603 te gebruiken met een kort stukje draad van Roco en om daar dan de andere draad aan te solderen en met krimpkous te isoleren.

Ik heb hiervoor een automatische striptang Knipex 12 42 195 aangeschaft maar die stript geen van beide kabels: de tang glijdt over de kabel heen ipv door de mantel te snijden.
Met de individuele draadjes lukt het wèl, maar niet met de 3 samen, wat toch een enorm verschil in werk betekent.

Hebben jullie hier ervaring mee? Hoe strippen jullie dergelijke kabeltjes? Bestaat er een beter geschikte tang?

Groeten, Bert
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Draad voor wissels strippen
« Reactie #1 Gepost op: 2022-07-09, 16:17:24 »
Bert,
ik gebruik hiervoor een striptang, PTS4 maar dit zegt mij niets gewoon ergen gekocht voor weinig maar dat gaart prima, een paar opmerkingen, roco heeft twee soorten kabels, een met vaste kern en een met meerdere draadjes als kern en dat zijn nu juist de moeilijkste, die met meerdere draadjes doe ik altijd licht vertinnen zodat ze nog wel buigen maar niet uit elkaar rafelen.
Verder als ik ze hebt lang genoeg hebt afgestript dan snij ik ze schuin af omdat 3 draadjes die even lang zijn bijna niet gelijktijdig in drie gaatjes kunt steken, daarna als ze erin zitten knip ik ze op lengte en buig ze om of eerst een beetje ombuigen.
Ik gebruik heel vaak oude telefoonkabel zoals die vroeger werd gebruikt toen we nog een telefoon aan de kabel zat en die in bijna iedere huiskamer ergen op de plint was gespijkerd, deze heeft maar een kern als draad en dat werkt veel makkelijker en kost kost bijna niets, ik denk dat iedereen wel ergens een tiental meters nog heeft liggen.

bijgevoegd een foto, deze is niet al te duidelijk maar ik hoop dat je het kunt zien en ander wil ik wel een paar andere maken als ik bij mijn baan komt.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re: Draad voor wissels strippen
« Reactie #2 Gepost op: 2022-07-10, 11:05:52 »
Piet,

Opmerkelijk dat het met die tang wèl lukt terwijl de duurdere Knipex er niet in slaagt.
Ik zie dat de PTS4 nog steeds bestaat, alleen zegt de éne website dat die vanaf 0,2 mm² stript en een andere vanaf 0,1 mm².
Veel gebruikte draad is 0,14 mm²: kun je die ook vlot strippen met de PTS4?
Voor ik de Knipex terug stuur moet ik dat wel zeker weten  ;)

De tip met het schuin afknippen is goed gevonden, dat ga ik zeker proberen.

Groeten, Bert
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re: Draad voor wissels strippen
« Reactie #3 Gepost op: 2022-07-14, 18:53:12 »
Bedankt Piet,

Ik heb na veel omzwervingen eindelijk zo'n PTS4 tang op de kop kunnen tikken (niet eenvoudig om die naar België te krijgen).
Die werkt werkelijk voortreffelijk en stript zowel de soepele kabel als die met vaste kern. En nog goedkoper ook!
Echt een aanrader!

Nog een vraagje: om de krimpkous aan het andere einde van het kabeltje te kunnen aanbrengen moeten de aders van de Roco kabel van elkaar gescheiden worden
en dan is het plastic tussen de aders echt hinderlijk. Ik heb al geprobeerd met een scherp mes maar het blijft knoeien.
Heb je daar nog een goede tip voor?

Groeten, Bert
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Draad voor wissels strippen
« Reactie #4 Gepost op: 2022-07-14, 19:17:27 »
Bent,
Ik weet niet goed wat je bedoelt met het aanbrengen van krimpkous aanbrengen aan de andere kant, is het de bedoeling dat de kabel wordt verleng of zo? Geef iets meer info



Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re: Draad voor wissels strippen
« Reactie #5 Gepost op: 2022-07-14, 20:41:38 »
Hallo Piet,

Zoals ik in het begin van dit draadje aan gaf maak ik aan weerszijden van een wisselkabel een kort (+/- 10 cm) stukje Roco kabel met aan één zijde een Roco stekkertje en aan de andere zijde soldeer ik de soepele Schönwitz kabel die dan de grootste lengte van de wisselkabel vormt.

Voor die soldering moet ik een stukje Krimpkous over beide types draad kunnen schuiven, dus moet ik de Roco kabel enkele centimeters opsplitsen.
Die heeft echter een strook plastic tussen de aders zitten en die hindert de krimpkous: dat zou vlot verwijderd moeten kunnen worden.

Ik moet 32 wisselspoelen aansluiten, dat zijn dus 64 verloopkabeltjes (één aan elk uiteinde).
Daarom dat één en ander zo vlot mogelijk zou moeten kunnen.
Het strippen is al opgelost, nu nog het verwijderen van het overtollige plastic.

Groeten, Bert
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Draad voor wissels strippen
« Reactie #6 Gepost op: 2022-07-14, 21:07:53 »
Bert,

ik hoop dat ik je nu goed begrijp,
probeer eens voor je stript, knip met de punt van een schaar eens een stukje in de lengte van de kabel (lengte denk ik ongeveer de striplengte) en kijk dan eens of het tussenliggende plastic makkelijk mee los laat.
  knippen Tussen beide draadjes knippen

Let niet op de schaar deze zit nog vol met lijm

gr piet
« Laatst bewerkt op: 2022-07-14, 21:19:05 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders