Auteur Topic: Raar geluid Roco stoomloc 70331  (gelezen 7357 keer)

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 839
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Raar geluid Roco stoomloc 70331
« Reactie #15 Gepost op: 2023-11-02, 19:37:46 »
Dirk
De alom geprezen pannekoek motoren waren in principe oer degelijk en bijna niet kapot te krijgen.(ik heb hier 2 1200 loks die 55 jaar oud zijn en nog steeds zonder reparaties rond rijden).
En mochten ze kapot gaan waren ze simpel te herstellen.
Maar er zat ook een grote maar aan;
Ze maakten veel herrie en langzaam rijden was wat lastig en ging met horten en stoten.
Nu is dit vrij simpel te verhelpen maar wel een kostbare ingreep ( +/-80 euro).
Ik heb hier een koploper van lima met een pannekoek geval en als je die ziet en hoort rijden dan denk je dat er een moderne cardan aandrijving in zit.
Maar niets is minder waar ik heb nl de e motor vervangen door een 5 polig flachmotor van faulhaber en de tandwielen ge polijst.
Nu dus stil mooi optrekken mooi afremmen en een kruipsnelheid van ong 100 m per uur (omgerekend naar h0).
Dit kan ook met de fleischmann pannekoek motoren (is wel wat lastiger omdat er wat uit het motor huis gefreesd moet worden).
Nu kan dit ook goedkoper met een cd motor maar daar zit ook een maar aan, nl. het worden formule 1 treinen ofwel ze gaan veel te hard aangezien een cd motor het juiste max. toerental al afgeeft bij 5 volt.
Nu is dit voor digitaal rijden niet zo'n probleem , gewoon de decoder aanpassen en klaar.
Voor analoog rijden is dit een heel ander verhaal.
« Laatst bewerkt op: 2023-11-02, 19:57:48 door denobis »
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 790
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Raar geluid Roco stoomloc 70331
« Reactie #16 Gepost op: 2023-11-02, 23:02:22 »
Hans,

Je geeft het al aan, je moet goed in de buidel tasten (€80). Dit doet pijn, als je al een aardig bedrag hebt neergeteld. Ook het polijsten van de tandwielen e.d. is frustrerend.
Je mag van een lok, van vele honderden euri, eigenlijk wel een puike machine verlangen.
De pannenkoek motor is doorgaans drie polig, dus een klassiek school(boek) voorbeeld. Bekijk je de spannings/toeren kromme, dan  zijn dit soort (serie) gelijkstroommotoren niet echt geschikt voor langzaam rijden. Dit wordt opgevangen door een aantal tandwielen. Dus een hogere wrijving met als gevolg schokken bij optrekken en bij langzaam rijden. Er zijn vijfpolige platte motoren, die een betere karakteristiek bieden. Maar ja, 💰💰
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 839
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Raar geluid Roco stoomloc 70331
« Reactie #17 Gepost op: 2023-11-03, 09:47:13 »
Wat ik wel vind is dat de robustheid van de moderne aandrijvingen veel minder is dan die pannekoek motoren.
Ook de reparatie mogelijkheid is veel minder makkelijk.
Stel dat ze die pannekoek aandrijvingen van fabriekswege uitgerust hadden met een 5 polige motor dan waren het ideale aandrijvingen.
« Laatst bewerkt op: 2023-11-03, 10:11:32 door denobis »
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Re: Raar geluid Roco stoomloc 70331
« Reactie #18 Gepost op: 2023-11-03, 17:51:34 »
Beste Hans ,  ik zie wel bij de specificatie van de TRIX Flying  Scotsman  het volgende staan  :  Geregelde hoogvermogenaandrijving met vliegwiel in de ketel. 3 assen aangedreven. Tractie banden.
Is dit  misschien een reden dat hij een geruislozer rijdt ,

Mvg Hans 
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 839
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Raar geluid Roco stoomloc 70331
« Reactie #19 Gepost op: 2023-11-03, 19:04:01 »
Geen idee Hans.
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 790
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Raar geluid Roco stoomloc 70331
« Reactie #20 Gepost op: 2023-11-03, 20:22:36 »
Hans,

Vliegwielaandrijving zorgt voor een goede "vlekkeloze" loop. Onregelmatige loop (stotteren e.d.) levert wat meer geluid op dan de vliegwielwijze.
Je beschrijft geregelde hoogvermogenaandrijving. Ik weet niet 1, 2, 3 wat dit voor motor is, maar wel een moderne en waarschijnlijk borstelloos. Dus geen slijpgeluiden van de borstels. Ook dempen de bandjes de contactgeluiden. Kortom erg veel positieve zaken om het "storende" geluid te verminderen.
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 839
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Raar geluid Roco stoomloc 70331
« Reactie #21 Gepost op: 2023-11-03, 21:47:10 »
Het is maar wat je storend geluid noemt.
Een echte trein maakt ook (bij) geluiden.
Maar goed elke aandrijving is weer anders en wat opvallend is dat de diverse fabrikanten voor ieder model een andere aandrijving gebruiken.
Dat was vroeger met die onvolprezen pannekoek motoren anders.
Allemaal vergelijkbaar hooguit verschil tussen 2 en 3 assen.
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 790
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Raar geluid Roco stoomloc 70331
« Reactie #22 Gepost op: 2023-11-03, 22:35:49 »
Hans, froeguh had ik een Lima 1200 en mat'54, allebei met een pannekoekmotor en... 2- en 3 assig 🤣👍🏻
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 839
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Raar geluid Roco stoomloc 70331
« Reactie #23 Gepost op: 2023-11-04, 09:37:56 »
klopt ik heb er hier nog 3 met 3 assen en 2 met 2 assen dart waren de enige type motors die lima had.
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans