Auteur Topic: Digitaal geneuzel  (gelezen 4667 keer)

Offline Aart

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 181
  • Waardering: 1
Digitaal geneuzel
« Gepost op: 2022-10-22, 06:25:37 »
Geachte,

Een vraagje:

Is het mogelijk om een exacte kopie te maken van de software op een decoder.
En met een kopie bedoel ik dat alles wat er origineel op staat zoals rijeigenschappen, verlichting en geluiden.
De bedoeling hiervan is dat als ik weer eens wat verpruts dat ik dan het origineel weer terug op de decoder kan zetten zonder tussenkomst van een andere persoon of firma.

Ik gebruik Traincontroller 9 Gold
En Trainprogrammer 9
En ik heb ook de ESU Lokprogrammer.

Sommige digitale dingen zijn simpel voor mij en dat snap ik ook, maar er zijn nog meer digitale dingen waar ik geen ruk van snap. Dat is voor mij echt abakadabra ;D
De kunst is dus om met een persoon in contact te komen die het op een dusdanige manier kan uitleggen zodat ik het ook snap. Jip en janneke taal heeft de voorkeur ;D
Op Youtube staat echt heel veel informatie maar iets wat ik wil weten dat kan ik niet vinden.

Gr,
Aart
Roco z21 start + router, Digikeijs DR4088RB-CS, Digikeijs, DR4018.
TC Gold 9

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 789
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Digitaal geneuzel
« Reactie #1 Gepost op: 2022-10-22, 19:23:17 »
Aart,

De software wordt "gebrand" in een e-prom, welke doorgaans eenonderdeel is van de decoder chip. Hier kun je ook het RAM vinden (of de RAM?).
En dit isdan de crux. Vindt op zo'n chip de adressen, waar de software staat.
Maar... waarom je dit wilt doen, schrijf al in de eerste alinea.
De software kunje niet verprutsen, zoals je dat noemt. Als je op een gegeven moment door jouw instellingen de decoder niet meer ziet (zitten), ga je terug naar de fabrieksinstelling. Deze is doorgaans CV8= ?. Kijk hiervoor in de bijgeleverde cv lijst.
Als de instelling bijvoorbeeld 8 is (CV8=8), dan voer jedit in. Na met OK te bevestigen, staat alles weer als van ouds. Doedit alles wel op een apart spoor (het programmeerspoor), anders wordt alles, wat een decoder heeft en op de treinbaan staat ook gewijzigd.

Ik hoop, dat dit je kan helpen.

Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline Aart

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 181
  • Waardering: 1
Re: Digitaal geneuzel
« Reactie #2 Gepost op: 2022-10-23, 07:55:37 »
Hoi Dirk,

Bedankt voor je reactie,

De software kan ik wel verprutsen ;D Lees het vorige topic van mij maar eens. http://www.dutchroco.nl/index.php?topic=2370.0

Helaas heb ik nu nog geen antwoordt op mijn vraag.

Met vriendelijke groet,
Aart
Roco z21 start + router, Digikeijs DR4088RB-CS, Digikeijs, DR4018.
TC Gold 9

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 789
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Digitaal geneuzel
« Reactie #3 Gepost op: 2022-10-23, 17:24:32 »
Aart,

Wat het probleem was in de "oude" decoder is niet bekend.
Maar normaal gesproken is de programmatuur van de decoder deels vast (in een ROM) en deels schrijfbaar (E-PROM). De processor in de decoder heeft een "kladblok" nodig om zijn systeemvariabelen weg te schrijven.
Wat wel kan gebeuren is het overschrijden van de maximale stroom. Een decoder kan bijv. max 1000 mA aan. Dan krijg je het volgende: de motor consumeert 500 mA, boordverlichting 100 mA, dus over 400 mA. Nu staat er bij de AUX uitgang volgens despecs maximaal 500 mA. En daar kan het fout gaan. Die 500 mA is het maximale wat de AUX kan uit sturen. Hangt er bijvoorbeeld binnenverlichting aan en die vreten 500 mA, dan wordt de decoder aardig heet (wat heet). Dit kan invloed hebben op de inwendige prgrammatuur.

Gr,

Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline Aart

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 181
  • Waardering: 1
Re: Digitaal geneuzel
« Reactie #4 Gepost op: 2022-10-24, 14:37:05 »
Hoi Dirk,

Dank je voor je reactie :D

De technische uitleg van je is top, want dat soort dingen weet ik normaal gesproken niet. (nu dus wel) ;D
Maar om een lang verhaal heel kort te houden, ik heb nog steeds geen antwoordt op mijn vraag.

Nogmaals de vraag:
Kan ik een exacte kopie maken van alle software die op een decoder staat.

Met vriendelijke groet,
Aart
Roco z21 start + router, Digikeijs DR4088RB-CS, Digikeijs, DR4018.
TC Gold 9

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 789
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Digitaal geneuzel
« Reactie #5 Gepost op: 2022-10-24, 15:58:14 »
Aart,

Theoretisch wel. Maar dan moet je speciale apparatuur hebben, die de decoder volledig kan uitlezen. Dit soort programmers zijn pittig geprijsd. Froeguh heb ik eens een ROM van de Sinclair ZX80 uitgelezen en gekopieerd. (1984). De programmer was destijds een Altair systeem uit USA 💸, dus prijzig. Voor ons hobbyisten is dit onbereikbaar, maar als je in je kennissenkring een pro hebt en die heeft een PIC, kan hij (of zij) je misschien helpen. Maar het is een uitdaging.
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline Aart

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 181
  • Waardering: 1
Re: Digitaal geneuzel
« Reactie #6 Gepost op: 2022-10-24, 20:49:42 »
Hoi Dirk,

Dank je wel voor je antwoordt :D

Gr,
Aart
Roco z21 start + router, Digikeijs DR4088RB-CS, Digikeijs, DR4018.
TC Gold 9