Auteur Topic: Roco 72248 S3/6  (gelezen 4921 keer)

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 497
  • Waardering: 0
Roco 72248 S3/6
« Gepost op: 2022-10-28, 19:09:37 »
Beste ,
Ik ben een liefhebber van de S3/6  stoomloks  ( niet perse van Roco  ). Omdat ik een leek ben op de werking van een stoomlok ben ik mij nu aan het inlezen .
Nu lees ik dat de S3/6   door 4 cilinders wordt aangedreven 
Als ik nu bij de specificatie van de Roco S3/6  op de Roco site kijk staat daar :   Aandrijving op twee assen van de tender en via cardanas op alle drie aandrijfassen van de locomotief.
Misschien zie ik dit helemaal verkeerd maar dat klopt dan toch niet met de werkelijke aandrijving 

Mvg Hans 
 
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline Waalspoor

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 86
  • Waardering: 0
Re: Roco 72248 S3/6
« Reactie #1 Gepost op: 2022-10-29, 10:37:55 »
Beste Hans, wil je soms ook nog een stoomketeltje in de lok hebben voor de aandrijving? In het model gaat het om het uiterlijk, en dan kan iniet alles volgens de werkelijkheid van het grootspoor
Groeten,
Bas

Z21, Sprog3, Rocrail,
NS III, IV

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 782
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Roco 72248 S3/6
« Reactie #2 Gepost op: 2022-10-29, 10:43:50 »
Beste Hans,

De S3/6 was een compound machine. Dit houdt in, dat dehete stoom eerst door een (hoge druk) cilinder gaat en daarna niet "ins Blaue hinein" wordt los gelaten , maar naar een tweede (lage druk) cilinder gaat. Je kunt het hier zien: https://en.wikipedia.org/wiki/Bavarian_S_3/6#/media/File:Joseph_Anton_von_Maffei_03.jpg
De hoge drukcilinder drijft het voorste wiel aan, terwijl de lage druk de drie wielen aandrijft.
Hier zijn de beide cilinders in één behuizing onder gebracht om zo min mogelijk thermische verliezen te hebben.

Ik hoop, dat dit het antwoord is, wat je hoopt.
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 782
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Roco 72248 S3/6
« Reactie #3 Gepost op: 2022-10-29, 11:05:04 »
Hans,

Ter aanvulling.
Compound loks hadden een smalle hoge druk cilinder en een dikkerelage druk. De stoomdruk was bij dehge druk cilinder flink hoog en de stoom moest droog zijn, dus een hoge temperatuur.
De lage druk kreeg dus afgewerkte stoom (lager in temp en dus lager in druk). Deze was nat. Het rijden met een compound was niet voor jonge machinisten met nog met rijervaring. Rijden met lage druk was bij aanvang pittig. Door de lage temperaturen kon er water in de cilinders komen. En water kun je niet samen persen (natuurkunde).
 
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 497
  • Waardering: 0
Re: Roco 72248 S3/6
« Reactie #4 Gepost op: 2022-10-30, 18:13:33 »
Dank voor de reacties
Ik begrijp  dat je  de werking van een modelspoor stoomlok niet kan vergelijken met de werking van grootspoor maar bij een modelspoorlok zonder tender zit de aandrijving wel in de lok zelf ingebouwd .
Ik leg er uiteraard niet wakker van maar ik vindt het soms een beetje storend .omdat ik bij een stoomlok  ( roco 03.10) een ratelend geluid hoor door de tenderaandrijving
Ik zet dan het geluid aan om het niet te horen
 Mvg Hans


Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 782
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Roco 72248 S3/6
« Reactie #5 Gepost op: 2022-10-30, 19:06:07 »
Vierkante wielen?
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 497
  • Waardering: 0
Re: Roco 72248 S3/6
« Reactie #6 Gepost op: 2022-10-30, 19:53:44 »
Nee, het is  zuiver het aandrijfasje vanuit de tender die dit storend geluid maakt

Mvg Hans
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails