Auteur Topic: krijg zwarte muis bij z21 Start niet meer werkend  (gelezen 4665 keer)

Offline benkesseler

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 47
  • Waardering: 0
krijg zwarte muis bij z21 Start niet meer werkend
« Gepost op: 2022-11-03, 18:32:24 »
Hallo allemaal,
Daar ben ik weer. Nog steeds problemen met de z21 Start. Alleen nu met de zwarte muis. Ik heb na veel gekloot eindelijk de tp link router weer op het internet gekregen. Alleen via de range extender kon ik hem via mijn bestaande netwerk weer werkend krijgen (en houden). Ontvangst is goed. En al dat gedoe omdat mijn modem door kpn werd vervangen door box12 in combinatie met glasvezel. Maar nu krijg ik nog steeds de zwarte muis niet aangesloten. Hij vindt wel de netwerken maar als ik het wachtwoord invoer en op OK druk gebeurd er niets. Ook niet na een herstart. Ook de app krijg ik niet aan de praat en ook de maintenance V1-17 geeft een foutmelding . Ook de rode muis doet het niet meer. Krijg ook hier steeds een foutcode (N5368) te zien in het scherm. De loc die daar standaard in vermeld stond als ook de wissels die ik destijds had geprogrammeerd kan ik niet benaderen. Om kort te gaan ik kan geen enkele loc of wissel meer bedienen. Ik word er langzamerhand gestoord van. Het plezier gaat er na-inmiddels zo’n drie maanden gedoe-wel af. Ben bezig een nieuwe baan te bouwen maar kan dus niet eens proefrijden. ATT: wat heb ik inmiddels gedaan; z21 Start diverse malen gereset, router diverse malen gereset (en nu dus werkend!), andere utp kabel ( je weet maar nooit) gebruikt. Wat doe ik hier toch fout!!!!! Weet iemand een oplossing uit de hoge hoed te toveren (en dan graag in jip en janneke taal want ik ben niet zo heel erg technisch) Alvast bedankt.
Ben

Ben


Online Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 757
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: krijg zwarte muis bij z21 Start niet meer werkend
« Reactie #1 Gepost op: 2022-11-03, 20:36:49 »
Ben,

Op afstand een zinnig advies te geven, lijkt mij pittig.
Wat ik zou doen om inzicht te krijgen (en misschien goed voor de communicatie) is een schema te tekenen en daarop aan te geven welke items fouten geven. Scan dit in en zet het hier op het forum. Misschien blijkt, dat de fouten van één punt/item komen.
Je geeft al aan, dat je werkt met Maintenance Tool V1.17. Probeer dit ook voor de andere items (muizen e.d.) te vermelden in het schema.

Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline benkesseler

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 47
  • Waardering: 0
Re: krijg zwarte muis bij z21 Start niet meer werkend
« Reactie #2 Gepost op: 2022-11-04, 14:26:57 »
Hallo Dirk,

Dit is de enige afbeelding die ik je kan geven. Voor wat betreft de rest (muizen) weet ik niet wat je precies bedoelt. Zoals ik al zei de muis vindt de netwerken wel. Het enige wat ik kan bedenken is dat ik alleen het stukje wat netwerken betreft reset maar volgens mij kan dat niet. Als ik dat zou doen schoon ik ook al de locs en wissel die er in staan dus een complete reset.

Online Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 757
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: krijg zwarte muis bij z21 Start niet meer werkend
« Reactie #3 Gepost op: 2022-11-04, 14:33:13 »
Ben, ik bedoel een blokdiagram. Dus bijvoorbeeld centraal de z21 en daaraan een rode muis, als je die hebt en via een bliksemschicht de zwarte muis. Ev. wisseldecoders e.d.
Bij de producten, die storing geven de errorcode, indien bekend, vermelden. Misschien ook de ip-adressen.

Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: krijg zwarte muis bij z21 Start niet meer werkend
« Reactie #4 Gepost op: 2022-11-04, 15:44:37 »
Ben, Dirk,

Ik lees mee maar heb op dit moment nog geen idee en dan et name voor het geval dat de rode multimaus ook niet zou werken als ik dat goed begrijpt, Ben probeer eerst eens de rode multimaus aan de praat te krijgen, lijk mij belangrijk.
Ben, je geeft aan dat je het wachtwoord van de zwarte muis ingeeft, doe je dit via menu 3 van de multimaus en dan bedieningen en dan tot info wlan en dan ssd pastwoort.
in je laatste bericht lijkt het erop dan het IP adres niet meer klopt, probeer eens of je het Ip adres van je router kun achterhalen, normaal zou dat inderdaatd 192.168.0.111 moeten zijn bij de router die bij de z21 hoort.

Blijf mee denken maar weet nu nog geen oplossing

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline benkesseler

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 47
  • Waardering: 0
Re: krijg zwarte muis bij z21 Start niet meer werkend
« Reactie #5 Gepost op: 2022-11-07, 13:54:11 »
Daar ben ik weer. Weekend niets gekomen van frutselen want mijn vrouw was jarig en dan ga je niet op zolder zitten nietwaar. Maar om gedeeltelijk positief te starten de rode muis doet het weer alle locs doen het en de wissels ook …..ppppffffff. Maar die zwarte muis nog niet. Nu heb ik de handleiding van die muis nog eens zitten lezen (en ook de draadjes die eerder op dit forum zijn gepasseerd) lijkt het erop dat het ip adres niet juist is (zie blz 9 en 35 van de handleiding) want zowel de z21(blauw licht) als de lan kabel zijn juist aangesloten. Als ik in de display van de muis kijk knippert de antenne en heeft hij soms 3 streepjes maar de pijltjes blijven knipperen. Heb al diverse ip adressen geprobeerd maar niks dus. Heb de zwarte muis ook al terug gezet naar fabrieksinstellingen (locs blijven te zien) maar ook dit bracht geen verbetering. Ik weet niet hoe ik dit verder duidelijk kan of moet maken. Waar ik ook nog aan dacht is het feit of de router configuratie wel goed is. Zoals ik al eerder zei heb ik hem staan als range extender. Ik kom dan echter niet bij de instellingen genoemd in de bijlage. Als ik de andere instellingen zou gebruiken kom ik daar wel maar dan moet ik eerst de router weer resetten en aan de modem hangen van KPN. Maar dan is het internet weer niet stabiel van de tp link.Mocht er geen snelle oplossing zijn, ik kan in ieder geval de locs/wissels middels de rode muis bedienen en de baan testen. Dat is ook al wat waard. Ik hoor het wel en bedankt voor het brainstormen.

Offline Frans S.

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 8
  • Waardering: 0
Re: krijg zwarte muis bij z21 Start niet meer werkend
« Reactie #6 Gepost op: 2022-11-07, 15:24:58 »
Hey Ben,

Vaak heeft een internet provider een app waarmee je kunt zien wat er op je internet is aangesloten (Ziggo in ieder geval wel).
Hier kun je dan waarschijnlijk je IP adres uitlezen.
Omdat het niet altijd even duidelijk is welk IP adres voor welk apparaat is wordt de keuze in ieder geval beperkt tot een paar mogelijkheden.

succes Frans

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: krijg zwarte muis bij z21 Start niet meer werkend
« Reactie #7 Gepost op: 2022-11-07, 16:11:29 »
Ben,

Om de Wlan Maus te laten werken heb je geen IP adres nodig, ik heb het nu net nog even uitgeprobeerd.
Ik gebruik wel de Zwarte Z21 maar dat zal volgens mij geen verschil maken, wat heb ik gedaan?
Ik heb alle kabels uit de z21 router gehaald en alleen de kabel tussen de router en de Z21 aangesloten en toen werkte de Wlan maus nog niet goed, de Wlan maus uitgezet en weer aan en toen werkte het goed, antenne symbool op het display aan en treinen rijden.
daarna de overige kabels ook maar weer in de router gedaan omdat ik natuurlijk wel internet op min PC wil.

Het geheel is uiteindelijk als volgt aangesloten, van het kastje van de provider kabel naar de router van de Z21 en vandaar een kabel naar de PC en een kabel naar de Z21.

Ik neem aan overbodig om te zeggen maar een vergissing is snel gemaakt, de kabel van het kastje van de provider moet in de aansluiting zitten die anders is gekleurd (daar is er maar een van) en de andere kabel in een van de ander vier die hetzelfde zijn 

Mogelijk moet je de Wlan Maus opnieuw aanmelden op de z21, zie hier voor blz 35 hoofdstuk 3,6 (duitse handleiding)

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2022-11-07, 16:27:23 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline benkesseler

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 47
  • Waardering: 0
Re: krijg zwarte muis bij z21 Start niet meer werkend
« Reactie #8 Gepost op: 2022-11-08, 18:41:55 »
hoi Frans en Piet,
Nou ik heb beide opties geprobeerd maar niets nada noppes. Heb ook de laptop rechtstreeks aan de z21 gehangen. Kwam een heel einde maar toen was weer net niet. Moet ook eerlijk zeggen dat ik bij alle opties zowel van jullie als die van mij zelf nooit de Z21 tegenkom in het internetoverzicht. Maar dat terzijde. Ik ben het onderhand wel een beetje beu aan het worden. Als jullie niks meer uit de hoge hoed weten te toveren dan zal ik het moeten doen met de rode muis. Beetje jammer maar beter dan helemaal niet meer kunnen rijden enz. Als er geen opties meer zijn ondanks alles dank voor jullie inzet. Groeten Ben

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: krijg zwarte muis bij z21 Start niet meer werkend
« Reactie #9 Gepost op: 2022-11-08, 19:51:26 »
Ben,
In het overzicht op internet zul je ook niet de z21 tegenkomenaar wat je wel moet zien bij de internet verbinding is de router en die wordt aangeduid met TP-Link met een nummer er achter.
Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline benkesseler

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 47
  • Waardering: 0
Re: krijg zwarte muis bij z21 Start niet meer werkend
« Reactie #10 Gepost op: 2022-11-10, 14:25:18 »
Piet,

Klopt deze kom ik ook tegen en het internet doet het dan ook (blijvend) goed. Maar daar blijft het dan ook bij. Wat ik al in de mail aan je liet weten denk ik dat het aan het modem van KPN ligt. Of wat ook kan  zijn is dat de router van tp link anders ingesteld moet worden. Blijft allemaal vaag.

Offline benkesseler

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 47
  • Waardering: 0
Re: krijg zwarte muis bij z21 Start niet meer werkend
« Reactie #11 Gepost op: 2022-11-22, 18:22:17 »
De oplossing voor het weer werkend krijgen van de Z21 start en zwarte AB op een onorthodoxe manier (niet zoals door sommigen al is ondernomen) of op internet stonden.

1. reset de Z21 start
2. reset de router van TP-link
3. configureer de router als access point
4. sluit alles weer aan
5. configureer in de zwarte AB van ROCO de Z21 start (ip adres in dit geval 192.168.0.111)
6. configureer in de zwarte AB van ROCO de TP Link router met de code achter op het apparaat

Tadaa!!!!! Alles werkt weer.

Kan alleen de apps nog niet werkend krijgen maar dat vind ik nu even van ondergeschikt belang.

LET OP: Dit geldt dus voor de Z21 start. Ik heb van Piet Heinst al begrepen dat het niet geldt voor de zwarte Z21.

Wilde dit jullie niet onthouden.


Online Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 757
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: krijg zwarte muis bij z21 Start niet meer werkend
« Reactie #12 Gepost op: 2022-11-22, 18:26:54 »
Ben,

👏

PS, Z21 Start is z21 start (klein detail, 😉).
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.