Auteur Topic: welk materiaal  (gelezen 2813 keer)

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
welk materiaal
« Gepost op: 2022-11-06, 13:34:31 »
Beste , ik zag gisteren in het tv programma Groot/kleine treinen  met Andre van Duin  dat de bouwers platen op de onderbouw leggen die je heel makkelijk kunt uitsnijden
Nu is mijn vraag hoe heet dit materiaal en waar is het verkrijgbaar 

Mvg Hans
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 789
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: welk materiaal
« Reactie #1 Gepost op: 2022-11-06, 16:44:11 »
Hans,

Dit is een XPS, een veredeld soort piepschuim, welke je kunt bekomen in grote platen bij de bouwmarkten en ondervloerenleveranciers (10 x woordwaarde).
Als er in je buurt gebouwd wordt en ze gebruiken dit product, vraag, of je wat afvalstukken mag hebben. Als je uitlegt waarvoor, doen ze niet moeilijk.
De zg treinenboeren (als Bentink), verkopendit ook voor pittige bedragen. Dus dan is de bouwmarkt financieel dichterbij.
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 789
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: welk materiaal
« Reactie #2 Gepost op: 2022-11-06, 16:48:45 »
Hans,

Ter verwerking: met gloeidraadjes (kijk bij Conrad) of een scherp mes. In tegenstelling tot piepschuim "korrelt" dit niet. Plakken met houtlijm (D2 of D3 van Pattex (Action)) of warmte lijm.
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Re: welk materiaal
« Reactie #3 Gepost op: 2022-11-06, 16:59:00 »
Dank je Dirk , voor je toelichting

Mvg Hans
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Re: welk materiaal
« Reactie #4 Gepost op: 2022-11-06, 20:36:39 »
Beste Dirk ,

De bedoeling is om bij een gedeelte van de baan de rails om te hogen en in het midden ( hoogste gedeelte een boogbrug te plaatsen)
Omdat de rails gedragen moeten worden leek het mij het makkelijkste om het XPS hiervoor te  gebruiken  als drager omdat het  makkelijk is om  de vorm van de rail te copieren (vooral de railbocht).
Ik wil dan wel van hout blokjes zagen die geleidelijk ophogen ik dacht 1,5   2,5  3,5  4,5  5,5  6,5  cm .
Nu had ik een boogbrug gezien van Faller 120536   maar die rust op peilers , die heb ik volgens mij dan toch niet nodig ; of zie ik dit verkeerd
Mvg Hans     
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 789
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: welk materiaal
« Reactie #5 Gepost op: 2022-11-06, 21:53:05 »
Hans,

De pijlers zou ja als landhoofden in de spoordijk/baanlichaam kunnen integreren.

Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 402
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: welk materiaal
« Reactie #6 Gepost op: 2022-11-08, 08:31:49 »
Hans,

je kunt eens kijken op You-Tube naar filmpje van Luke Towan. Hij gebruikt heel veel van dit materiaal ook en laat op een van de filmpjes zien hoe een bruggehoofd kunt maken. Het is ook in de handel maar dan kost het ook wat. Beter is zoals Dirk aangeeft wordt er in de buurt met dit materiaal gewerkt of uit een rondgang langs containers is het vele male goedkoper. zelf heb ik het materiaal wat over was van onze dakisolatie van de container gered. Suk6 ermee.   
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.