Auteur Topic: Kortsluiting bij overgang op wissel  (gelezen 4279 keer)

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 490
  • Waardering: 0
Kortsluiting bij overgang op wissel
« Gepost op: 2022-11-17, 11:49:16 »
Beste , ik heb op de buitenste baan  R5   de Stoomlok Br 44  +  5  erts wagons  rijden  . In de deze baan zijn twee gepolariseerde  wissels geinstalleerd .

Als ik langzaam rijdt krijg ik toch op de wissel kortsluiting  , als ik hard rijdt geeft hij geen kortsluiting 
Komt dat door de lengte van de trein   

Mvg Hans   
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 757
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Kortsluiting bij overgang op wissel
« Reactie #1 Gepost op: 2022-11-17, 23:33:08 »
Hans,

Je geeft het zelf al aan, de treinlengte speelt je parten.
Mijn idee is om de baan, met de maximale treinlengte, voor de wissel te isoleren. De polariserende wissel stuurt de baan dan aan. Je trein rijdt dit deel op. De wisselzorgt dat, zolang hij nog in de juiste stand staat, dat de voeding correct is. Is de laatste wagon de isolatie gepasseerd, enn de wissel wordt omgelegd, zal het spoor nog steeds goed gevoed worden.

Misschien helpt dit je.
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 490
  • Waardering: 0
Re: Kortsluiting bij overgang op wissel
« Reactie #2 Gepost op: 2022-11-18, 10:49:07 »
Dank je  Dirk voor je advies 

Wat ik vreemd is dat ik met deze trein eerst op mijn oude Roco geoline heb gereden en daar dit probleem niet had alhoewel daar ook wissels zijn opgenomen .
 

Misschien een domme vraag maar hoe kan ik het makkelijkste de baan voor de wissel isoleren

Mvg Hans 
« Laatst bewerkt op: 2022-11-18, 11:43:59 door Hansw »
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 757
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Kortsluiting bij overgang op wissel
« Reactie #3 Gepost op: 2022-11-18, 17:42:46 »
Hans,

Zaag voorzichtig met een fijn zaagje een rail door (niet beide rails). Maar bepaal eerst de maximale treinlengte. Zet deze trein voor de wissel en markeer de rail voor de trein (zo'n gekleurde punaise). Daar zaag je dus de rail door. Als het goed is, wordt de rails na de zaagsnede door de wisselstand van spanning voorzien.
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 490
  • Waardering: 0
Re: Kortsluiting bij overgang op wissel
« Reactie #4 Gepost op: 2022-11-18, 17:55:31 »
Beste Dirk , dus als ik het goed begrijp moet ik de rails doorzagen bij de laatste wagon van de trein  . Alleen komt na de wissel  op korte afstand weer een wissel
Geeft die dan ook niet hetzelfde probleem 

Ik heb een foto bijgevoegd het gaat om de onderste ( buitenbaan ) .

https://myalbum.com/album/vE29bTCfb4VcM9/?invite=aaad655b-c506-4cfe-b6fe-6acd75fd6044

Mvg Hans
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 757
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Kortsluiting bij overgang op wissel
« Reactie #5 Gepost op: 2022-11-18, 18:00:42 »
Tja,...
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: Kortsluiting bij overgang op wissel
« Reactie #6 Gepost op: 2022-11-18, 21:48:33 »
Beste Hans,

als ik zo naar je vraag en de foto kijk denk maak van al die wissels een wisselstraat door aan beide zijde alle rail te isoleren dan wel onderbreken dmv een zaagsnede. Zorg voor een treinlengte die als het even kan niet in de wisselstraat (zie je foto) staat. Maar als je alle wissel hebt geïsoleerd zou het niet moeten uitmaken dat er nog een wagon op een wissel staat.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 490
  • Waardering: 0
Re: Kortsluiting bij overgang op wissel
« Reactie #7 Gepost op: 2022-11-19, 13:20:32 »
Beste , de werking van mijn baan wordt mij steeds onduidelijker  :

Als ik eveneens met een lange trein  op de tweede buitenste baan ( R4 )  rijdt heb ik het probleem bij de wissels niet  ( de trein rijdt wel contra ivm de Br44 )l
Vandaag nog even de Br44  ( buitenste baan getest ) .  Hij stopt bij de wissel met de aanduiding kortsluiting op de mouse , als ik nu op stop druk op de mouse gaat hij vanzelf weer rijden .

Volgens Piet zou  gepolariseerde wissels mijn probleem juist moeten voorkomen .

Bij mijn oude Geoline baan heb ik nooit problemen gehad met de wissels nu weet ik niet of deze toen ook al gepolariseerd waren door Roco  ( jaar 2006).
Ik heb op de oude baan zelfs een driewegwissel en van die lange bochtwissels ( weet niet hoe die ook alweer heten ) .     

Mvg Hans

 
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline trikers

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 131
  • Waardering: 0
Re: Kortsluiting bij overgang op wissel
« Reactie #8 Gepost op: 2022-11-20, 22:35:27 »
Beste Hans, je hebt het probleem bij een gepolariseerde wissel. Rij je toevallig het wissel open dan krijg je inderdaad kortsluiting. Bij hoge snelheid is dit van korte duur en zal de centrale niet uitschakelen. Bij lage snelheid sckakelt de centrale uit. Dus zorg ervoor dat de wissel ALTIJD in de goede rijstand staat. Mvg Henk

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 490
  • Waardering: 0
Re: Kortsluiting bij overgang op wissel
« Reactie #9 Gepost op: 2022-11-21, 13:07:08 »
Beste Henk,
Bedankt voor je reactie

Ik begrijp de term niet :  De wissel opensnijden 
Ik heb de betreffende 2  wissels op de buitenbaan R5 op de stand rechtdoor  staan ,als ik hem in de andere stand zet gaat de trein naar de baan R4
Bij de trein die op de R4 rijdt heb ik de wissels eveneens op de stand rechtdoor staan en dat gaat goed
Dus nog even voor de duidelijkheid:  Op baan R4 en R5 rijden lange treinen die in hun eigen baan blijven  R4 trein rijdt tegen de klok in eb R5 trein met de klok mee
Mvg Hans

Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: Kortsluiting bij overgang op wissel
« Reactie #10 Gepost op: 2022-11-22, 08:48:43 »
Dag Hans,

"een wissel open snijden": als je van je baan R5 naar R4 wil en je heb het wissel in baan R5 afbuigend staan en het wissel in baan R4 niet dan duwen de flensen van de wielen van de lok de wisseltongen om  dus open. Zijn het wissels met een gepolariseerd punt/hartstuk dan krijg je zeker kortsluiting omdat de polariteit van het punt/hartstuk verkeerd is.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 757
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Kortsluiting bij overgang op wissel
« Reactie #11 Gepost op: 2022-11-22, 11:09:24 »
En, Hans, dit hoor je wel eens in Amsterdam, waar wissels uitgevoerd worden als veer-wissels. Je hoort dan het geklepper van de tong, die terug veert.
Dit wordt ook gedaan in Zwitserland bij uitwijksporen.
Alleen, waar het nuttig en veilig is.
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 490
  • Waardering: 0
Re: Kortsluiting bij overgang op wissel
« Reactie #12 Gepost op: 2022-11-22, 13:26:42 »
Beste , Dank  , weer wat geleerd 
Maar dat speelt bij mij niet omdat ik niet van baan wissel en in de R5  blijf rijden

Gisteren advies gekregen van Piet om de zwarte draden onder de wissel los te maken en zodoende de polarisatie uit te schakelen om te testen wat de oorzaak is
Ik kreeg ook nog de tip van Piet om op meerdere delen van de baan met stroom te voeden,

Mvg Hans   
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 757
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Kortsluiting bij overgang op wissel
« Reactie #13 Gepost op: 2022-11-22, 13:39:23 »
Hans, kllnkt helder. Wel een klus. Wordt dusweer kruipen. Sterkte.
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.