Auteur Topic: Verwisselen antislipbandjes bij Roco tram 63097  (gelezen 5246 keer)

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Verwisselen antislipbandjes bij Roco tram 63097
« Gepost op: 2023-03-02, 21:24:16 »
Beste , bij deze tram vielen na het rijden ( na lange tijd ) de rubber bandjes eraf  .
Nu wil ik deze vervangen maar je moet eerst een soort kapje verwijderen , ik zie geen schroefje om het los te draaien
De tram heeft 4 wielstellen  waar moet ik nu de antislipbandjes opnieuw opzetten  ( aan een kant   dus  4 x 2 bandjes 0

Ik heb even wat foto,s meegezonden voor de duidelijkheid

Mvg Hans
https://myalbum.com/album/M7PVPrm5Prnc/?invite=9c62b957-32b1-498c-859c-c2a1c1929bce
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 829
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Verwisselen antislipbandjes bij Roco tram 63097
« Reactie #1 Gepost op: 2023-03-02, 23:04:10 »
Als je op foto 2 kijkt zie je daar aan de voorzijde in het wielstel een rechthoekig gaatje,
Daar moet je voorzichtig een schroevendraaiertje inzetten en dan kun je een lipje iets omzetten en komt hij los.
Maar met een beetje handigheid en wat tandarts haakjes kun je ze er ook omheen doen zonder de boel uit elkaar te halen.
Dat doe ik ook en vooral met Piko loco's dat zijn helemaal krengen om de slipbandjes te vervangen.
Gr
Hans
« Laatst bewerkt op: 2023-03-02, 23:07:04 door denobis »
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Re: Verwisselen antislipbandjes bij Roco tram 63097
« Reactie #2 Gepost op: 2023-03-03, 09:39:00 »
Hans ,dank  voor de uitleg

Maar waar moet ik nu nieuwe bandjes opzetten dat kan ik niet meer goed zien  , ik neem aan dat het niet op alle wielen hoeft ( 16 ) .

Mvg Hans
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Verwisselen antislipbandjes bij Roco tram 63097
« Reactie #3 Gepost op: 2023-03-03, 11:01:54 »
Hans ,

op de aangedreven wielen, andere heeft geen zin, en dat zijn bij jouw de wielen waar in het midden het rode tandwiel op zit, weet niet zeker of dat op beide assen moet ( 4bandjes) of op een as ( 2 bandjes). Bandjes 6,8 tot 8,2 mm artikelnummer 40067

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Re: Verwisselen antislipbandjes bij Roco tram 63097
« Reactie #4 Gepost op: 2023-03-03, 11:48:11 »
Bedankt Piet ,

Ik heb het onderstel met de rode tandjes los gekregen nu alleen nog de vraag of ik er inderdaad 4 of 2 moet aanbrengen , als ik er 4 voor de zekerheid aanbreng kan dit problemen geven met de stroomvoorziening bij het rijden .

Mvg Hans
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Verwisselen antislipbandjes bij Roco tram 63097
« Reactie #5 Gepost op: 2023-03-03, 11:55:11 »
Hans,

Ik denk maar weet het niet zeker dat op een as (2 bandjes) voldoende is en als er bij de wielen ook stroom wordt afgenomen dan moet je daar geen bandjes plaatsen omdat er daar dan geen stroom afname plaatsvindt en dat is niet de bedoeling

Soms kun je het ook aan de wielen voelen of zien dat er bandjes op moeten, er zit dan aan de buitenkant een heeeeel klein randje die moet voorkomen dat de bandjes eraf lopen
Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2023-03-03, 11:57:09 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Re: Verwisselen antislipbandjes bij Roco tram 63097
« Reactie #6 Gepost op: 2023-03-03, 12:42:03 »
Beste Piet ,

Ik zie dat aan beide kanten de wieltjes een opstaande rand hebben . De overige 3 as stellen hebben dit niet . Zou het kunnen zijn dat je dan kan kiezen of je 2 links of rechts opzet .

Ik kan natuurlijk eerst even gaan rijden met twee en als hij niet goed rijdt er nog twee bandjes opzet aan de andere kant

Mvg Hans   

P.s  Het is wel jammer dat Roco geen trams meer maakt  . Deze is van  het jaar  2007   
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Verwisselen antislipbandjes bij Roco tram 63097
« Reactie #7 Gepost op: 2023-03-03, 13:21:16 »
Hans,

citaat,
Ik zie dat aan beide kanten de wieltjes een opstaande rand hebben . De overige 3 as stellen hebben dit niet . Zou het kunnen zijn dat je dan kan kiezen of je dan kan kiezen of je 2 links of rechts opzet.

Ik begrijp deze zin niet helemaal.
Je hebt op een as aan beide zijde een wiel met een heel klein opstaande randje, dan doe je op beide wieltje op deze ene as een bandje, als je deze dan monteerd dan heb je een bandje recht en een bandje link van de trein en dan zal de andere as waar geen bandjes opzitten gewoon stroom afnemen.

Je schrijft ook de overige 3 assen hebben dit niet, maar ik denk dat 2 van deze ook geen tandwieltje hebben of zie ik dat verkeerd.
en dus ook niet worden aangedreven.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Re: Verwisselen antislipbandjes bij Roco tram 63097
« Reactie #8 Gepost op: 2023-03-03, 16:05:08 »
Beste Piet , alleen de voorste 4 wielen hebben een opstandrandje  ( daar waar de tandwieltjes zitten ) . Nu heb ik aan een kant twee wielen voorzien van een nieuw antislipbandje
Nu begrijp ik dat ik het zowel links en rechts va de as had moeten aanbrengen .
Nu loop ik helaas tegen een ander probleem op :  er zit een aandrijfasje van plastic met aan beide zijde een soort vergrendeling die in een gleuf aan beide zijde valt
Deze is er nu bij het demonteren van het onderstel uit geschoten . Om hem er weer in te steken gelijktijdig bij de bevestiging van het onderstel is een ramp.
Dit komt omdat je het asje precies boven de gleuf er in moet schuiven
Kan ik het niet vervangen met iets anders maw wat er in klemt en op zijn plaats blijft zodat je het dan makkelijke aan de andere zijde kan inschuiven

MvG Hans     
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 829
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Verwisselen antislipbandjes bij Roco tram 63097
« Reactie #9 Gepost op: 2023-03-03, 16:54:33 »
Dat is nu de reden dat ik de asb's meestal verwissel zonder het wielstel uit elkaar te halen.
Maar als het uit elkaar moet dan doe ik bij het terug zetten de asjes met tandwieltjes "vastplakken" met vet (wel het juiste vet gebruiken).
Gr
Hans
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Re: Verwisselen antislipbandjes bij Roco tram 63097
« Reactie #10 Gepost op: 2023-03-03, 17:45:20 »
Beste Hans ,

Ik heb eerst geprobeerd de bandjes er  tussen te schuiven maar dat lukte niet omdat er haast geen ruimte was . Toen heb ik het voorste  onderstel los gewipt  dat ging vrij soepel
Ik heb even op de Roco site gekeken bij het artikel 63091  Daar staat een afbeelding met een vermelding dat het een Kardan is .
Omdat hij vrij uit kan bewegen en niet op zijn plaats blijft kun je hem haast niet richten om hem bij de motor erin te schuiven .
Zou ik hem met zuurvrije vaseline op zijn plaats kunnen houden .
Ik heb een foto bijgevoegd voor de duidelijkheid , met de rode cirkel aangegeven ( laatste foto )
Nu moet ik wel zeggen dat hij voor dit tijd niet soepel reed waarschijnlijk werkte het Kardanasje ook al niet goed , je moest hem soms helpen om opgang te kijken

Mvg Hans


https://myalbum.com/album/M7PVPrm5Prnc/?invite=75e3a03f-4cec-45cc-9f97-7e1693961bdb
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 401
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: Verwisselen antislipbandjes bij Roco tram 63097
« Reactie #11 Gepost op: 2023-03-05, 08:38:18 »
"Maar waar moet ik nu nieuwe bandjes opzetten dat kan ik niet meer goed zien"

Dag Hans, het is erg vervelend als je zicht voor het priegelwerk minder wordt. Zelf heb ik daar al wat last van. Ik maak gebruik van een loeplamp of een loepbril met verschillende sterkte opzetglazen. Dat scheelt erg veel stress. Helaas zijn mijn handen ook niet meer zo trillingsvrij als ik zou wensen dus kies ik bij dit soort werk dan toch maar voor een bezoekje aan mijn leverancier in Gorinchem. Maar ja dat is niet gratis natuurlijk. Aan een goed werkend model geef ik dan liever de voorkeur.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.