Auteur Topic: Wissel aandrijving  (gelezen 3825 keer)

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Wissel aandrijving
« Gepost op: 2023-05-15, 21:18:17 »
Beste , ik wil in de toekomst de wissels graag digitaal besturen , alleen is dit me niet geheel duidelijk welke en hoe je alles aansluit
Ik zie namelijk op de Roco site twee versies  : 42620  universele bedwisselaandrijving  en 42624 Digitale wissel
Ik zie er stekkertjes aan zitten waar worden die op aangesloten en wordt dat niet een groot aantal draden

Mvg Hans
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 839
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Wissel aandrijving
« Reactie #1 Gepost op: 2023-05-15, 21:47:09 »
De digitale sluit je gewoon op de rail aan daar zit nl een decoder in.
De gewone daar moet je nog een wisseldecoder op aansluiten.
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Wissel aandrijving
« Reactie #2 Gepost op: 2023-05-15, 21:53:48 »
Hansw,
De beide wisselaandrijving 42620 en 42624 zijn geschikt voor wissels van Roco line met bedding, het verschil van beide is dat de 42620 in combinatie wordt gebruik met een wisseldecoder, Die je er nog bij kopen  (roco heeft decodrts voor 9 of 16 wissrlaandrijvingen) en bij de 42624 zit in iedere wisselaandrijving  een wisseldecoder in en daardoor heb je ook minder bedrading nodig

Er kunnen bij de 42620 ook decoders worden gebruik van andere merken als Roco als her maar dcc is.
Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Re: Wissel aandrijving
« Reactie #3 Gepost op: 2023-05-15, 22:09:18 »
Dus als ik het goed begrijp is de digitale uitvoering het makkelijkste om aan te sluiten en ook geen draden naar buiten
Als je dan de wissels wil bedienen hoe weet je dan welke ( werkt dit net zo als de toekenning van de volgorde van loc,s in de bibliotheek ) .
Moet je dan volgnummers op de wissels aanbrengen of een tekening met nummers  .

Mvg Hans
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Wissel aandrijving
« Reactie #4 Gepost op: 2023-05-15, 22:24:05 »
Hansw,
Bij de 42620 gebruik je een wisseldecodet en daaraan ken je de wisseladressen aan toe en bij de de 42624 ken je aan iedere aandrijving een adres toe je moet wel onthouden welk nummer je hier aan toekent, dat moet je bij een lok ook, overigens zijn de adressen van een lok anders dan die van de wisselaandrijving, je hebt dus wisseladressen en je hebt lok adressen, een lok kan bv adres 1 hebben maar een wissel kan ook adres 1 hebben, er kunnen meestal max 1024 wissel worden aangesloten maar dat kan per systeem anders zijn  1024 is wel genoeg den ik
Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 790
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Wissel aandrijving
« Reactie #5 Gepost op: 2023-05-16, 10:43:15 »
Hans,


Het voordeel van de 42620 is, dat je die met een andere voeding (trafo=) kunt voeden, zodat de "duurdere digitale spanning beschikbaar blijft voor je Loks.
De 42624 wordt nl gevoed met de DCC spanning.
Heb je een aantal 42624-ers, dan betekent dat je een lok minder kunt laten rijden.
Digitrax e.d. hebben DCC wisseldecoders (8 of 16 wisselaansturingen) die relatief goedkoop zijn. Dit in combo met de 42620-ers is goedkoper dan een aantal 42624-ers.

Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Re: Wissel aandrijving
« Reactie #6 Gepost op: 2023-05-16, 15:39:54 »
Beste Dirk ,

Ik heb nog een trafo van de Geoline waar je de rode mouse met draad op aansluit , zou ik die dan kunnen gebruiken icm de 42624

Mvg Hans
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Wissel aandrijving
« Reactie #7 Gepost op: 2023-05-16, 16:48:45 »
Hansw
Kort antwoord, nee
Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 790
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Wissel aandrijving
« Reactie #8 Gepost op: 2023-05-16, 17:46:14 »
Hans,


De 42624 heeft drie draden: zwart rood en groen.
De zwarte en groene hebben schuifschoentjes, die je op de rails schuift. De groene is je programmeerdraadje.
Vandaar Piet z'n antwoord.
Als je 42620-ers aanschaft, kun je die trafo wel gebruiken.
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Re: Wissel aandrijving
« Reactie #9 Gepost op: 2023-05-16, 17:59:07 »
Beste , waar ik wel tegen aanloop is dat ik mijn treinbaan op een aantal oude eetkamertafels met daarop houten platen van MDF heb opgebouwd
Dit omdat ik totaal niet handig ben met het opbouwen van houten frames zoals gewoonlijk is
Bij het wegwerken van draden voor verlichting etc moet ik dan eerst door de plaat en tafel gaten boren en omdat ik vanwege ruimte gebrek de baan tegen muren geplaatst heb er op het achterste gedeelte alleen bij kom door eerst alle rails en treinen te verwijderen en dan op de tafel kan zitten .
Maw  als ik de optie van DIRK toepas voor de aansturing van de wissels moet ik veel gaten boren om deze te kunnen wegwerken
En qua kosten ben ik dan niet duurder uit omdat ik dan ook nog trafo,s moet kopen  voor de aansluiting van de decoder
Of zie ik dit verkeerd

Mvg Hans   
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 839
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Wissel aandrijving
« Reactie #10 Gepost op: 2023-05-16, 18:19:43 »
Hansw
Als je je baan in meerdere blokken indeelt en daar boosters bij gebruikt dan is de stroomafname totaal geen probleem.
Dan kun je gewoon de digitale wissel aansluiten.
Immers je kan per booster uitgang max 3 amp. afnemen.
Nou ik ben nog geen enkele lok tegen gekomen die meer dan 1 amp. afneemt.
Betekend wel dat je voor iedere booster een aparte voeding moet hebben.
Roco heeft boosters met 4 uitgangen.
Dus dat is een totaal van 12 amp. maximaal!!!!!
« Laatst bewerkt op: 2023-05-16, 18:21:39 door denobis »
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Re: Wissel aandrijving
« Reactie #11 Gepost op: 2023-05-16, 19:26:34 »
Beste Hans ,

Ik denk dat dit voor mij een betere oplossing is en minder risico op het verkeerd aansluiten .

Mvg Hans

Ps  Ik stel het nog even uit omdat ik nog wat ziekenhuis opnames heb
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 790
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Wissel aandrijving
« Reactie #12 Gepost op: 2023-05-18, 15:37:32 »

Hans,


Bijgevoegd het aansluitschema.
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.