Auteur Topic: stroomvoorziening baan  (gelezen 10490 keer)

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 499
  • Waardering: 0
Re: stroomvoorziening baan
« Reactie #15 Gepost op: 2023-02-25, 17:55:48 »
Beste, ik heb in de oude ROCO bijlagen en catalogus inderdaad  deze schema,s gezien maar ik heb totaal geen kennis en aanleg voor elektronische aansluitingen en omdat ik niet wist dat je stroomverlies krijgt bij een lange baan nooit verder in verdiept totdat Piet mij dit advies gaf .
Bij mijn andere baan z21 heeft Piet mij ook geholpen met de aansluitingen ( alhoewel ik de gebruiksaanwijzing wel had doorgelezen ) omdat ik de verkeerde aansluitingen op z21 had gebruikt waardoor er niets functioneerde  .
Ik kreeg ook een keer constant kortsluiting bleek dat ik een keerlus had aangelegd .
Mijn zoon heeft in de ROCO TEE ledstrips voor mij gesoldeerd want daar waag ik mij ook niet aan .

Als ik nu alles op een rijtje zet kan ik dan toch niet beter gewoon meerdere stekkertjes van de stroomvoorziening rails op een booster aansluiten  bij de aansluiting voor de baan
Of wordt de stroomvoorziening  dan ook minder bij de stroomvoorziening rails door de meerdere aansluitingen .
Want wat is dan het voordeel om meerdere boosters aan te sluiten
Mvg Hans
 
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 853
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: stroomvoorziening baan
« Reactie #16 Gepost op: 2023-02-25, 18:33:46 »
Het voordeel is dat je per railstuk (wat we blok noemen) 3amp kan af nemen (max) en dat je de snelheid per blok kan instellen.
En het allergrootste voordeel behaal je als je de boosters dicht bij de aansluitrail plaatst waar door de draden kort worden.
Dan heb je wel wat langere netwerkkabels nodig maar daar verlies je niks in.( ik zal je zeggen dat ik met mijn systeem draden van 5,5 m heb liggen en er nagenoeg geen verlies is te meten).
En als je er melders op aansluit dan kun je ook bepalen waar je trein stopt en dergelijken.
Het spanningsverlies op een lange baan is verwaarloosbaar als je raillassen maar goed zijn.
Wat veel kwalijker is zijn lange draden naar eventuele melders aangezien die verschil meten in millivolts.
Je kan ook 1 booster met meerdere aftakkingen gebruiken maar ik zie daar echt geen voordeel in.
Kijk maar op de pdf die ik je gestuurd heb daar staat heel duidelijk in hoe een en ander aangesloten dient te worden.
Met beelden.
Ik heb hem er nogmaals bij gezet klik op de pdf en download hem kan bijna niet missen.
« Laatst bewerkt op: 2023-02-25, 18:43:25 door denobis »
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 853
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: stroomvoorziening baan
« Reactie #17 Gepost op: 2023-02-25, 19:18:14 »
Even een opschudder voor alle lezers.
Waar gaat de stroom makkelijker door een dunne of een dikke draad?
Natuurlijk de dikke.
Wat is dikker de rail of het draad?
Natuurlijk de rail.
Waar kan je in je rails spanningsverlies krijgen?
In slechte raillassen.
Dus als de raillasen goed zijn (wat zo wie zo een voorwaarde is voor een goed functionerende baan) Zul je weinig spanning verliezen.
Dus ergo conclusio meerder aftakkingen van af de booster naar de rails hebben geen voordeel sterker nog kan zelfs wat nadeel geven.
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 499
  • Waardering: 0
Re: stroomvoorziening baan
« Reactie #18 Gepost op: 2023-02-25, 19:22:54 »
Beste Hans , dank voor de uitgebreide info
Ik hoop niet dat je een punthoofd van mij krijgt maar een aantal opmerkingen begrijp ik niet helemaal :
Het voordeel is dat je per railstuk (wat we blok noemen) 3amp kan af nemen (max) en dat je de snelheid per blok kan instellen.

De snelheid kan ik toch ook al onafhankelijk per trein instellen met de mouse

Het spanningsverlies op een lange baan is verwaarloosbaar als je raillassen maar goed zijn.
Dus dat is niet de grootste oorzaak dat de trein bij mij bij de wissels stilstaat maar ligt aan de wissels zelf .
Ik weet ook niet of de oude GEOLINE wissels gepolariseerd zijn . ( Piet had mij bij de andere baan ( z21 ) geadviseerd die uitsluitend te kopen .
MVG  Hans   
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 853
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: stroomvoorziening baan
« Reactie #19 Gepost op: 2023-02-25, 19:33:19 »
Ah daar komt de aap uit de mouw.
Stilstaan op de wissels.
Ik rijd zelf ook op roco line en gelukkig niet op geoline.
Geoline staat er om bekend dat het nogal breekbaar is.
ik zelf gebruik niet gepolariseerde wissels maar bij mij blijven de treinen gewoon op de wissels rijden mits de wissel in de goede stand staat.
Wat ik bedoelde met snelheid regelen is dat je in ieder blok een andere snelheid zou kunnen instellen.
Dus de zelfde trein kan dan bv in blok 1 120km per uur rijden en in blok 2 afzakken naar bv 80 km per uur (handig en korte bochten of bij wissels).
Ik rij dan wel met een totaal ander systeem maar het principe is het zelfde.
Maar geloof deze bejaarde Electro techneut maar het zit in je wissels.
Wat ik je zeker wil aanraden is je wat verdiepen in de elektrische kant van de modelsporen (er zijn prima boeken over geschreven).
En geloof me ook ik zit soms met vraagstukken maar dan onderzoek ik het en vind de oplossing.
Kun je een foto maken van onder en bovenzijde ven de wissel?
Het probleem van stilstaan op de wissels is eenvoudig op te lossen hoor.
« Laatst bewerkt op: 2023-02-25, 19:42:13 door denobis »
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 499
  • Waardering: 0
Re: stroomvoorziening baan
« Reactie #20 Gepost op: 2023-02-25, 20:32:42 »
Beste  Hans ,

Ik kan me voorstellen dat het voor jou gesneden koek is en je misschien niet kan voorstellen dat er A technische mensen rondlopen op deze aarde
Ik heb vaak geprobeerd wat technische boeken te lezen dan is het op zich duidelijk maar mijn probleem is dat ik het niet in praktijk kan brengen
Ik heb laatst voor mij vrouw een badkamer lamp aangesloten de aansluiting zit boven de spiegelwand
Lamp brandt als je schakelaar aanzet maar het stopcontact dat op dezelfde muur zit werkt niet meer  ( geen stroomtoevoer ).
Betreft Roco Geoline baan  :  Een aantal jaren geleden ben ik met deze rails een baan begonnen en alles functioneerde naar behoren , maar door een verhuizing en ruimtegebrek hebben de treinen een aantal jaren in een vitrinekast gestaan . Door het Tv programma van Andre van Duin prikkelde het weer . Toen liep ik tegen het probleem op dat de Roco geoline rails spontaan afbraken  bij het in elkaar zetten , vooral bij wissel aansluitingen en gebogen wissels ( alhoewel ze altijd in een afgesloten doos lichtvrij zijn opgeborgen ).
Met veel moeite heb ik toch weer een baan kunnen realiseren 
Maar omdat ik niet meer wilde investeren in Geoline ben ik met een tweede baan begonnen met ROCO line met zachte bedding Ik kon voordelig een z21 startset kopen
Ik wilde eerst de twee banen op elkaar aansluiten maar dat oogt niet dus houdt ik ze maar gescheiden
Op de nieuwe baan rijden de treinen goed tenzij ik te langzaam rijdt dan stoppen ze ook bij de wisselstraat als ik ze dan weer activeer op de mouse gaan ze weer rijden ( dus ik krijg niet  de melding kortsluiting ) .
Ik kreeg last ook de tip de oude geoline rails schoon te maken met wat remmenreiniger om te ontvetten maar bijt dit niet uit
Mvg Hans
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 853
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: stroomvoorziening baan
« Reactie #21 Gepost op: 2023-02-25, 20:48:05 »
Geen remmen reiniger gebruiken!
Beter wat Remolie gebruiken.
Wel handschoenen aan is erg slecht voor je huid.
En daarna droog wrijven want anders lossen je antislipbandjes op.
Ik zal je vertellen ik rijd nog met 2 km per uur over de wissels geen enkel probleem.
Het probleem zit hem in dat het beweegbare stuk (de wisseltong) geen of slecht kontakt maakt tegen de aanliggende rail.
Neem eens een watten tip met een heel klein beetje alcohol en reinig dan het stukje tong wat tegen de rail aan gaat.
Dat zou het kunnen oplossen.
Ik had dat vroeger met lima wissels(dat waren echt krengen) daar soldeerde ik dus een draad aan de wissel tong en aan de aanliggende rail probleem opgelost.
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 499
  • Waardering: 0
Re: stroomvoorziening baan
« Reactie #22 Gepost op: 2023-02-26, 09:06:21 »
Beste Hans,

Kan ik ook de booster van de oude Geoline combineren met de nieuwe z21 booster 

Mvg Hans 
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 853
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: stroomvoorziening baan
« Reactie #23 Gepost op: 2023-02-26, 09:37:29 »
Zoals ik het begrijp op de roco site zou dat kunnen.
Maar ik ben niet voldoende ingevoerd om je daar een definitief antwoord op te geven.
Gewoon aansluiten op je z21 en kijken wat er gebeurd.
Volgens mij kan dat geen kwaad hoog uit dat het niet werkt.
Rail is rail dus of je nu geoline hebt of line maakt voor de booster niets uit.
Ik vraag me af of je de oude boosters kunt combineren met de z21.
Dat zou best eens mogelijk kunnen zijn.
Wat heb je aan modules liggen van de oude set?
Stuur de nummers daar eens van?
« Laatst bewerkt op: 2023-02-26, 09:50:27 door denobis »
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 499
  • Waardering: 0
Re: stroomvoorziening baan
« Reactie #24 Gepost op: 2023-02-26, 10:36:05 »
Beste Hans ,

Op het oude Roco geoline kastje staat nr 10764   

Bij de startset z21   staat   :  1 z21
■ 1 Z21 WLANMAUS
■ 1 WLAN-router
■ 1 plug-in voeding

Mvg Hans
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 853
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: stroomvoorziening baan
« Reactie #25 Gepost op: 2023-02-26, 10:59:26 »
Ik bedoel de type nrs van de boosters ( de oude boosters)
De 10764   is geen booster maar versterker.
Dit is dus vergelijkbaar met de centrale.
Hier sluit je je muis op aan en het eerste blok en de boosters voor de andere blokken.
De 10765   is een booster.
Per booster heb je een voeding nodig zie gebruiks aanwijzing.
Dus als je alleen de 10764 en een muis hebt dan heb je te weinig voor een wat uitgebreidere baan met wissels.
Als ik je dan een advies mag geven :
Vergeet die oudere spullen en ga geheel over op het z21 systeem.
Is wel weer een investering maar gezien jouw technische kennis is dat een betere optie.
En ga naar de komende beurs in Houten daar kun je veel kennis op doen.
Is wel aardig ritje voor jou maar echt de moeite waard.
« Laatst bewerkt op: 2023-02-26, 11:21:24 door denobis »
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 499
  • Waardering: 0
Re: stroomvoorziening baan
« Reactie #26 Gepost op: 2023-02-26, 11:50:24 »
Beste Hans ,

Dat was ik ook niet meer van plan , maar de oude ROCO geoline baan is het grootst  300 x 200  ( L  vorm )
De z21  baan is 240  x 122   met 4 cirkels  R2 , R3 , R4  en R5  verbonden door een wisselstraat
Kan ik dan niet beter vast een booster voor de z21 kopen  om straks bij uitbreiding van de z21 baan een scheiding te kunnen maken zoals je eerder aangaf 
Mvg Hans

P.S  Ik heb  net even naar de z21 Booster gekeken  schrok wel van de prijs   . Wat mij ook niet duidelijk is ROCO maakt onderscheid tussen z21 en Z21    ( van Piet vernomen ).
Ik heb de z21   , maar bij de boosters staat overal  Z21   Is er geen booster voor de z21 of kan je die voor beide systemen gebruiken
Ik vind de naamgeving wel enigszins verwarrend 
« Laatst bewerkt op: 2023-02-26, 12:00:34 door Hansw »
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: stroomvoorziening baan
« Reactie #27 Gepost op: 2023-02-26, 11:55:20 »
denobis Hans,

Inderdaat de 10764 is een versterker en geen booster maar deze wordt door diverse mede spoorders gebruikt als booster, niet mijn voorkeur en ook niet van Roco, deze geeft aan in zijn voorwaarde dat het gebruik van de 10764 als booster de garantie vervalt.
Bij het gebruit van de 10764 als booster is er geen kortsluit of overbelasting beveiligeing aanwezig en moet dan op een andere wijze worden opgelost of als je het risico neemt helemaal niet en dat doe er toch vele.

Bij gevoegd een paar afbeeldingen hoe het eventueel aangesloten wordt.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 499
  • Waardering: 0
Re: stroomvoorziening baan
« Reactie #28 Gepost op: 2023-02-26, 12:08:24 »
Beste Piet , je schreef

Bij het gebruit van de 10764 als booster is er geen kortsluit of overbelasting beveiligeing aanwezig en moet dan op een andere wijze worden opgelost of als je het risico neemt helemaal niet en dat doe er toch vele.


Niet dat ik het uit ga proberen  maar wat is de schade in het ergste geval  bij kortsluiting gaat alleen het kastje dan kapot of ook de treinen

Mvg Hans
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: stroomvoorziening baan
« Reactie #29 Gepost op: 2023-02-26, 12:23:09 »
Hans,
Tot nu toe heb ik alleen nog maar het kastje kapot zien gaan.
Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders