Auteur Topic: Broodje aap verhaal wat rondgaat op diverse fora  (gelezen 3766 keer)

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 834
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Broodje aap verhaal wat rondgaat op diverse fora
« Gepost op: 2023-02-27, 09:28:08 »
Op diverse fora gaat het verhaal rond dat wat langere draden veel spooktreinen en storingen op leveren door verliezen in de draden.
volgens mij is dit grotendeels een broodje aap.
Ik heb draden liggen langer dan 6 m en nergens last van.
Naar aanleiding van deze verhalen ben ik maar eens gaan testen.
Bi mij liggen de draden gewoon in 3/4 Electra pijp en bij de kast alles opgebonden,
Juist apart liggende draden werken als antenne.
Het verlies in de draden is niet meetbaar.
Ik heb het geprobeerd te meten met multimeter en scope.
Met de scope (dubbel straals ) en functie generator gemeten met 20hz , 1000hz , 10000hz en 1v, 5v (zowel blok golf als sinus).
0,14 mm had op 10m ( 2x 1+en 1-) draad 0,5 mv verlies , 0,5 mm kon ik al niet meer meten.
Ik kon invoer en uitgangs signaal op de scope op elkaar leggen zonder verschil te zien.
Dus al die verhalen van verlies en interferentie vind ik veel te ver gezocht.
Goede verbindingen zijn wel noodzakelijk (ik gebruik ader eindhulzen of vertin de uiteinden).
En uiteraard een goede voeding.
Doordat ik 1 centrale voeding gebruik (16v 12 amp) heb ik dus ook geen verschillen in de voedings lijnen.
Meerdere voedingen gebruiken levert daar wel verschillen op immers er is geen voeding gelijk.
« Laatst bewerkt op: 2023-02-27, 09:56:04 door denobis »
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Jan S

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 193
  • Waardering: 7
Re: Broodje aap verhaal wat rondgaat op diverse fora
« Reactie #1 Gepost op: 2023-08-15, 10:05:12 »
Beste Allen,

Als onderzoeker gedurende 43 jaar bij de KEMA, kan ik bevestigen dat het verhaal omtrent storingen en spookmeldingen die de ronde is gegaan, echt een broodje Aap verhaal is.

Op mijn treinbaan dat 9 meter lang is en 5 meter breed is zijn daar in het gehele omtrek van kabels voorzien. Men praat dan over totaal van 45 meter kabel verwerkingen. En momenteel 288 bezetmelders die de ogen zijn voor het treinverkeer.
En terecht de opmerking, gebruik ik kabelschoentjes voor de goede verbinding naar de bezetmelders.

Mijn ex-collega's hebben zich 10x om de aarde zich rot gelachen. Niet negatief bedoeld, maar we hebben van diverse digitale leveranciers, die adviezen hebben afgegeven, compleet niet over de kennis beschikken, van lengte, dikte, isolatie en diens meer van dat soort getalletjes. Ze hebben wel verstand van hun eigen producten, maar wat daar buiten valt, zitten ze naast.
Voorbeelden daarvan genoeg zien.

Mvg,

Jan S
TC Gold 9.0 B2, Trainprogrammer, Animator. WDP 2018.2C. H0 2 spoor, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule. LoDi-Rektor, LoDi-s88 Commander, LoDi-Shift Commander.

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 834
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Broodje aap verhaal wat rondgaat op diverse fora
« Reactie #2 Gepost op: 2023-08-15, 10:24:41 »
Beste Jan
Helaas heb ik moeten constateren dat sommige leveranciers (ik zal ze niet bij name noemen) wel degelijk kennis van zaken hebben maar uit winstbejag gewoon adviezen geven die niet geheel juist zijn.
De verhalen over spooktreinen etc daar ligt de oorzaak veelal ergens anders aan.
Als ik zie hoe sommigen de draden aan de rails solderen dan zakt mijn broek er van af.
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 788
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Broodje aap verhaal wat rondgaat op diverse fora
« Reactie #3 Gepost op: 2023-08-15, 11:53:06 »
Hans,

Froeghu leerde je, dat geleiders gezien moesten worden als RC-netwerkjes, zowel de geleiders als tussen deze.
Voor optimale energie overdracht moest er met een weerstand (belasting) worden afgesloten. Tot zover klas 1 van de UTS.
Coax kabels waren 100 Ohm voor computerapparatuur en 75 Ohm voor tv.
Bij Lenz is de afsluitweerstand 120 Ohm. Ook werd voorheen gewezen op de Fan-out van de 7400 serie IC-s.
Ik denk, dat dit soort info de "ruis veroorzaakt. Wel is mijn ervaring, dat geleiders voor een 485 interface, niet afgeschermd en niet getwist, goede antennes kunnen zijn, tenminste in een bepaalde situatie liepen ze door een tramremise, en iedere keer als er een tram ging rijden (600 V) kwam er een "heerlijke" stootpuls op de lijn. Verder heb ik eigenlijk geen problemen mee gemaakt, mede doordat ik met getwiste aders werkte.
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 834
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Broodje aap verhaal wat rondgaat op diverse fora
« Reactie #4 Gepost op: 2023-08-15, 12:17:46 »
Dirk wat jij vroeghu geleerd heb dat klopte toen wel.
Maar voor modelspoor gaat dat niet op.
De vele problemen worden vaak veroorzaakt door :
1 slechte verbindingen.
2 meerdere voedingen gebruiken , bv. 1 voeding voor het blok( centrale) de andere voor de terug melders.
3 condensator over de motor aansluiting van de lok.
Er zijn geen 2 voedingen gelijk aan elkaar er zit altijd wel een aantal millivolts verschil in.
En ja een niet getwiste draden paar kunnen als een antenne gaan werken.
Maar hoe het ook zij het lange draden verhaal blijft een broodje aap.
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 788
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Broodje aap verhaal wat rondgaat op diverse fora
« Reactie #5 Gepost op: 2023-08-15, 12:37:02 »
Hans, wat jij aangeeft, klopt als een zwerende vinger.
Je geeft al aan, dat je met een dubbelstraal scoop en een functie generator getest hebt, dus dan zou een afwijking gezien moeten zijn.
Ik heb destijds ook in een telefooncentrale gewerkt. Overspraak was een vervelend fenomeen.
Oorzaak was te wijten aan vochtigheid (>65%), isolatie beschadiging, slechte verbinding (geen soldeerverbinding, maar "plakken") maar geen "antenne" werking.
UTP kabels zijn ook geen antennes.
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 834
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Broodje aap verhaal wat rondgaat op diverse fora
« Reactie #6 Gepost op: 2023-08-15, 12:40:23 »
Het ergste vind ik nog dat sommige leveranciers die echt wel kennis van zaken hebben hier onjuiste informatie over verstrekken uit pure verkoop woede.
Immers 2 kleine voedingen leveren meer winst op dan 1 grotere.
« Laatst bewerkt op: 2023-08-15, 12:50:51 door denobis »
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans