Auteur Topic: KPF-Zeller RS-H0-Maxi Rollenbank 800mm 10 rollers  (gelezen 5792 keer)

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 499
  • Waardering: 0
KPF-Zeller RS-H0-Maxi Rollenbank 800mm 10 rollers
« Gepost op: 2023-05-10, 12:46:55 »
Beste , omdat ik laatst een loc moest inrijden zag ik een apparaat dat je hiervoor kunt gebruiken :

KPF-Zeller RS-H0-Maxi Rollenbank 800mm 10 rollers

Heeft iemand hier ervaring met dit apparaat

Mvg Hans 

Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: KPF-Zeller RS-H0-Maxi Rollenbank 800mm 10 rollers
« Reactie #1 Gepost op: 2023-05-10, 13:23:45 »
Hans,
Kijk eens hier op het forum onder het kopje Winkels en dan KPF Zeller.

Ik gebuik de rollebank van Marion Zeller en wel de lange uitvoering van 100 cm en ook de korte uitvoering van 50 cm met 10 rolbokjes die op beide bruikbaar zijn.
Marion Zeller en KPF Zeller waren vroeger broer en zus  1 firma maar zijn door onenigheid uit elkaar gegaan en ieder voor zichzelf verder gegaan.
Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2023-05-10, 13:39:57 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 798
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: KPF-Zeller RS-H0-Maxi Rollenbank 800mm 10 rollers
« Reactie #2 Gepost op: 2023-05-10, 13:59:39 »
Piet,


Net Aldi-Nord en de Aldi-Süd  8)

Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 499
  • Waardering: 0
Re: KPF-Zeller RS-H0-Maxi Rollenbank 800mm 10 rollers
« Reactie #3 Gepost op: 2023-05-10, 14:38:18 »
Beste  Piet , ik heb even gekeken op de website van Marion Zeller maar daar zie ik twee modellen voor H0  voor 49 euro ; Welke is nu de speedcat uitvoering 9 (dat staat er niet bij ).
En moet je dit apparaat dan aansluiten op de z21 ( op de railverbinding ) en bedien je hem dan met de mouse .

Mvg Hans 
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: KPF-Zeller RS-H0-Maxi Rollenbank 800mm 10 rollers
« Reactie #4 Gepost op: 2023-05-10, 15:41:19 »
Hans 
Rollebank en speedcat zijn 2 verschillende dingen   op de rollebank kun je de lok laten inrijden en proefrijden en een speedcat is een rolbokje met sensors in of aan de rollers waarmee je de snelheid meet en die moet je appartement kopen bij de rollebank ( ongeveer geschat €80.-) en die sluit je aan op de computer met het bijgeleverde programma, ik heb er ook een maar gebruik hem nooit is niet nauwkeurig genoeg vind ik.
Weet overigens niet of Marion-Zellet dez speefcat nog leverd

Gr Piet
-
« Laatst bewerkt op: 2023-05-10, 15:44:52 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: KPF-Zeller RS-H0-Maxi Rollenbank 800mm 10 rollers
« Reactie #5 Gepost op: 2023-05-10, 15:43:09 »
Dirk.
Ja net als aldi , die gaan binnenkort of zijn al weer samen

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 499
  • Waardering: 0
Re: KPF-Zeller RS-H0-Maxi Rollenbank 800mm 10 rollers
« Reactie #6 Gepost op: 2023-05-10, 15:58:10 »
Beste Piet , ik zag nu de lokale treinboer er ook een heeft namelijk van het merk Mazero  1000  voor 49 euro
Moet je er ook nog een trafo voor aanschaffen of kan je hem op de Z21 aansluiten

Mvg Hans
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: KPF-Zeller RS-H0-Maxi Rollenbank 800mm 10 rollers
« Reactie #7 Gepost op: 2023-05-10, 16:01:34 »
Hans 
Deze dingen sluit je NIET aan op de z21 en je hebt geen trafo nodig.

Mazero is van Marion Zeller
Ma = Marion
ze = Zeller
ro = rollebank
Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2023-05-10, 16:05:45 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: KPF-Zeller RS-H0-Maxi Rollenbank 800mm 10 rollers
« Reactie #8 Gepost op: 2023-05-10, 16:17:38 »
Hans,
Als je deze van Marion Zeller wilt kopen moet je opletten, er zijn er 2 die even duur zijn maar verschillend van lengte, artikelnummer  400200 is 55 cm lang en artikelnummer. 400100 is 33 cm lang  verder hetzelfde

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: KPF-Zeller RS-H0-Maxi Rollenbank 800mm 10 rollers
« Reactie #9 Gepost op: 2023-05-10, 16:37:41 »
Hans,
Sorry maar even een correctie, de rollenbank sluit je met een paar draden aan op het bestaande spoor, dus wel een beetje op de z21 en dan kun je met de multmaus je snelheid regelen. zo doe ik het zie afbeelding
Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2023-05-10, 16:47:05 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 853
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: KPF-Zeller RS-H0-Maxi Rollenbank 800mm 10 rollers
« Reactie #10 Gepost op: 2023-05-10, 16:51:11 »
Heb net even gekeken naar die rollenbank.
vind hem wel heel duur.
Aangezien de rollers er nog bij gekocht moeten worden ( je hebt er minimaal 4 nodig maar beter 8 )Komt er nog eens 8,50 per roller bij .
Dus 49 + 8x 8,50 = 123 euro !
Ze zijn in de zelfde kwaliteit ( waar ik overigens niet over te spreken ben) kompleet te koop voor 59 e.
Ik heb zelf een Zeller maar ook 1 van alie en wat blijkt ze zijn exact gelijk.(https://nl.aliexpress.com/i/33006754731.html)
Er zijn veel betere.
Ik had Hansw aangeraden om een sprog3 aan te schaffen daar kan hij mee programmeren en proefrijden .
Ik heb de sprog3 aangesloten op een rollen bank dat werkt perfect.
Het grote voordeel van de combi jmri-sprog3-rollenbank is dat als je een lok geprogrammeerd hebt je direct op de rollen bank kunt testen of wat je gedaan hebt ook naar wens is.
Je hoeft niets om te schakelen ook geen draden te verwisselen gewoon in de software de throttle inschakelen.
Ook alle schakelfuncties kun je dan uittesten.
Gr
Hans
« Laatst bewerkt op: 2023-05-10, 17:09:24 door denobis »
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: KPF-Zeller RS-H0-Maxi Rollenbank 800mm 10 rollers
« Reactie #11 Gepost op: 2023-05-10, 16:57:47 »
Hans,

ik gebruik de rollenbank maar zelden, doe bijna alles via traincontroller en dan gewoon een rondje op de baan als het nodig is, zelden gebruik vandaar mijn eenvoudige aansluiting met een paar klemmen en de speedcat die ik erbij hebt gebruik ik ook nooit, weet niet meer hoelang ik deze al hebt, denk zeker 15 jaar.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2023-05-10, 17:15:53 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Waalspoor

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 88
  • Waardering: 0
Re: KPF-Zeller RS-H0-Maxi Rollenbank 800mm 10 rollers
« Reactie #12 Gepost op: 2023-05-10, 20:17:55 »
Bij het inrijden van je locomotief kan je deze toch gewoon een tijdje laten rondrijden op je baan? Daar heb je geen rollenbank bij nodig.
@denobis: ik gebruik de Sprog3 op een apart spoortje en controleer daarop het effect van de veranderingen die ik met Decoder Pro heb aangrbracht, dus ook daarvoor is een rollenbank weggegooid geld in mijn ogen.
Groeten,
Bas

Z21, Sprog3, Rocrail,
NS III, IV

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 853
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: KPF-Zeller RS-H0-Maxi Rollenbank 800mm 10 rollers
« Reactie #13 Gepost op: 2023-05-10, 21:20:44 »
Nou daar ben ik het niet helemaal mee eens.
Een rollenbank heeft het voordeel dat hij relatief weinig ruimte in neemt.
In het geval van Hansw zou het wel handig zijn gezien zijn baan en wensen.
Ik gebruik de rollen banken (Ik heb er 2 , 1 voor analoog en 1 voor digitaal) vooral voor reparaties (diagnose stellen bv) en programmeren en controle na ombouw.
Eigenlijk heb ik een compleet test station inclusief decoder tester (esu).
Voor het analoge gedeelte gebruik ik een 5 amp pwm controler met display en amp meter.
Voor het digitale gedeelte een sprog 3 met in de voeding een amp meter en op de rail uitgang een aansluiting voor mijn scope.
Natuurlijk werkt een apart spoortje ook prima.
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 499
  • Waardering: 0
Re: KPF-Zeller RS-H0-Maxi Rollenbank 800mm 10 rollers
« Reactie #14 Gepost op: 2023-05-10, 21:53:08 »
Beste ,

Bij het inrijden van je locomotief kan je deze toch gewoon een tijdje laten rondrijden op je baan? Daar heb je geen rollenbank bij nodig.

Dat is natuurlijk een goede oplossing maar mijn angst is dat als ik een loc langdurig wil inrijden hij kan ontsporen en ik er dan constant bij moet zijn .
Vandaar dacht ik aan deze oplossing . 

Mvg Hans     
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails