Auteur Topic: Functies 29 en 30 werken niet  (gelezen 8496 keer)

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Functies 29 en 30 werken niet
« Gepost op: 2023-05-19, 17:29:44 »
Beste ,

Een tijdje geleden heb ik een upgrade gedaan voor de z21   met de zwarte mouse

Nu heb ik een loc met 30  functies ; 1 tm 28   werken goed  , alleen 29 en 30  werken niet
Moet ik hiervoor weer een upgrade uitvoeren of kan ik in de App wel 30 functies kwijt  bij C1  tm C3

Mvg Hans
« Laatst bewerkt op: 2023-05-19, 18:04:41 door Hansw »
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Functies 29 en 30 werken niet
« Reactie #1 Gepost op: 2023-05-20, 10:38:00 »
Hansw,
Voor je zwarte maus heb je geen opdate nodig dat moet werken maar voor je app moet je kijken of bij bij de functie instellingen wel alle 30 functies zijn ingevoerd met het juiste symbool en de juiste F nummer, er staan in de app ongeveer 95 symbolen die kant en klaar zijn en in de app kun je per lok max 31 F toetsen ingeven
Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Re: Functies 29 en 30 werken niet
« Reactie #2 Gepost op: 2023-05-20, 12:46:54 »
Beste Piet  ,  Een tijdje geleden heb ik op advies van jou en Hans  de onderstaande procedure uitgevoerd voor de rode maus met draad ; dit is gelukt want  ik kon hem niet meer aansluiten op het GEOLINE kastje  dan gaf hij een melding V 200  . Nu heb ik hem even als test voor de functies aangesloten op de z21  . Ik kan dan met FG0  tm FG 3  de functies kiezen  .
Nu heb ik een TRIX loc die 30 functies heeft  als ik nu voor FG2  kies  ( 21 tm 30 )  krijg ik alleen de functies 21 tm 28   en 29 en 30  niet
Dit heb ik ook met de zwarte maus die reageert ook niet op  de functies 29 en 30 
Kan het zijn dat  TRIX loc de oorzaak is     

Bij:  https://www.z21.eu/en/products/z21-maintenance-tool    onderaan  staat  :  HANDMATIG  z21 multimaus firmware update V 200   beschreven 

Een ander probleemtje dat ik nu constateer is dat ik niet meer in het loc menu kan komen van de rode maus  op zich niet heel erg want ik heb nu en baan die wordt aangestuurd door de z21

Mvg Hans

« Laatst bewerkt op: 2023-05-20, 12:51:04 door Hansw »
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline trikers

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 131
  • Waardering: 0
Re: Functies 29 en 30 werken niet
« Reactie #3 Gepost op: 2023-05-20, 22:07:46 »
Beste Hans, de rode muis gaat na update niet verder dan 28 mvg Henk

Offline Waalspoor

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 87
  • Waardering: 0
Re: Functies 29 en 30 werken niet
« Reactie #4 Gepost op: 2023-05-21, 10:12:51 »
Als de software van de z21 is geüpdatet naar versie 1.42 en die van de multimaus naar versie 2.00 dan zouden F1 t/m F32 te bedienen moeten zijn.
Dit zoals geschreven staat op de website van de maintenancetool (versie V1.17.2) zoals Hansw al schreef.
Is er misschien iets misgegaan bij het updaten?
Groeten,
Bas

Z21, Sprog3, Rocrail,
NS III, IV

Offline Waalspoor

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 87
  • Waardering: 0
Re: Functies 29 en 30 werken niet
« Reactie #5 Gepost op: 2023-05-21, 10:14:24 »
Sorry, t/m F31  :(
Groeten,
Bas

Z21, Sprog3, Rocrail,
NS III, IV

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Re: Functies 29 en 30 werken niet
« Reactie #6 Gepost op: 2023-05-21, 11:31:48 »
Beste, ik zie in de App dat het versienummer van de z21 1.42  is , en volgens de beschrijving de functies F0 tm F31  zouden moeten werken
Er staat in de gebruiksaanwijzing van de TRIX  :  Digitaal decoder met max 32 functies ; aantal is afhankelijk van de gebruikte besturingseenheid
Zou dat de oorzaak kunnen zijn dat de combinatie ROCO z21 en TRIX decoder niet goed communiceren

Mvg Hans

Ps Ik heb de rare eigenschap dat als ik de mogelijkheden van iets lees en het niet werkt dat het mij niet loslaat ; op zich 2 functies minder  op de 30 is natuurlijk geen ramp   
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Functies 29 en 30 werken niet
« Reactie #7 Gepost op: 2023-05-21, 11:51:33 »
Hansw,
Je schrijft dat in de handleiding van Trix staat dat de decoder max 32 functies heeft maar nu de vraag zijn die ook allemaal in gebruik (voorzien van iets), wat staat er in de handleiding betreffende de toegepaste functies, het zou zomaar kunnen dat er bv 28 functies zijn bezet en dat je de andere 4 zelf nog kunt invullen met bv geluiden of wat je wilt

Met andere woorden hoeveel staan er omschreven in de handleiding, maak er eens een foto van wat er staat bij functies.
Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Re: Functies 29 en 30 werken niet
« Reactie #8 Gepost op: 2023-05-21, 16:49:50 »
Beste Piet,

De TRIX loc heeft 30 functies in gebruik   zie  : https://www.trix.de/de/produkte/details/article/22403\\
Ik heb geen ROCO loc met 30 functies anders kon ik het uittesten
Ik heb in de App  de functies 29 en 30 geactiveerd  ( maximaal kan ik hier nu 31 functies invoeren dus de firmware 142 is goed verwerkt ) ; maar eveneens geen resultaat

Mijn veronderstelling is dat de z21 de functies 29 en 30  van de TRIX decoder niet herkend en dat deze waarschijnlijk alleen herkend worden met een ROCO loc

Mvg Hans 
« Laatst bewerkt op: 2023-05-21, 22:29:32 door Hansw »
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Re: Functies 29 en 30 werken niet
« Reactie #9 Gepost op: 2023-06-01, 15:55:05 »
Beste , ik heb bericht gekregen van Marklin/TRIX ivm de ingebouwde decoder   , er zit in beide loc, s een MSD3  decoder in   .
Kan dit de oorzaak zijn dat de functies 29 en 30  niet communiceren met de z21

Mvg Hans
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Re: Functies 29 en 30 werken niet
« Reactie #10 Gepost op: 2023-07-05, 11:55:07 »
Beste , ik las nu in de beschrijving van de ROCO maintenance tool de volgende opmerking  :

 also F29 to F31 are available here. Note, however, that currently only few
decoders actually understand and execute the DCC commands for F29 to F31.


Dus ligt het probleem toch aan de decoder en niet aan de z21

Mvg Hans
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 789
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Functies 29 en 30 werken niet
« Reactie #11 Gepost op: 2023-12-15, 02:01:14 »
Klopt. De software update werkt toto F28.
Maar, heb je de functies daarboven nodig?
Ik vermoed, dat de adressering van de processor de belemmering vormt.
Dat betekent, of een nieuwe muis, of werken met z.g. "banking". Hierbij gebruik je een multiplex om nog extra adressen te creëren.
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Re: Functies 29 en 30 werken niet
« Reactie #12 Gepost op: 2023-12-17, 19:21:29 »
Beste Dirk , de functies 29 en 30  zijn station aankondigen en bij een Trix lok  geluid : deuren sluiten .
Dus op zich niet essentieel en ik denk als ze wel hadden gewerkt je ze in de toekomst ook niet meer zo vaak gebruikt

Mvg Hans
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Online denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 836
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Functies 29 en 30 werken niet
« Reactie #13 Gepost op: 2023-12-17, 19:45:24 »
Beste Hansw die functie in mijn roco treinen gebruik ik nooit.
Leuk om 1x uit te proberen maar verder ook niet.
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 789
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Functies 29 en 30 werken niet
« Reactie #14 Gepost op: 2023-12-18, 02:03:25 »
Dus, zonde van het geld 💵
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.