Auteur Topic: Roco detector 10819 problemen , kan iemand helpen aub  (gelezen 3948 keer)

Offline LK

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 14
  • Waardering: -1
Roco detector 10819 problemen , kan iemand helpen aub
« Gepost op: 2023-05-23, 20:53:32 »
Ik heb enkele 10819 detectoren.
Als die gereset zijn en op adres 1 en 2 staan is er geen probleem .
Van zodra ik een decoder naar een ander adres verplaats, bv 3, 4 of 5 dan heb ik na deze ingreep geen verbinding meer met de de R bus
Dan blijft de blauwe led knipperen , die gaat pas voluit aan bij connectie met de R bus .
Reset ik de decoder weer naar 1 en 2 , werkt alles terug prima …
Iemand een idee wat er fout loopt ?

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Roco detector 10819 problemen , kan iemand helpen aub
« Reactie #1 Gepost op: 2023-05-23, 21:38:58 »
LK,
Ik weet niet hoe het allemaal zit omdat de info wel minimaal is  maar goed een begin maken met wat aanwijzingen of vragen

Als je meerdere modules hebt dan moeten die aan de R bus op volgorde worden aangesloten  beginnen bij 1 en 2 en dan 3 en 4 enz

Bij het programeren wordt er automatisch 2 adressen per module toegekend, dus bij bv de 2e module adres 3 ingeven en 4 gaat automatisch en dan bij de 3e module adres 5 ingeven en adres 6 gaat automatisch.
 Iedere heeft 2 groepen van 8 ingangen en daardoor worden er 2 adressen per module gebruikt.
Kijk maar eens of je hier wat aan hebt en anders kijlen we verder.
Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline LK

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 14
  • Waardering: -1
Re: Roco detector 10819 problemen , kan iemand helpen aub
« Reactie #2 Gepost op: 2023-05-24, 09:44:36 »
Bedankt voor de extra info P.Heinst, kan ik allemaal goed volgen.
Maar ik ben zover nog niet met de detectoren, ze staan nog niet op de baan …
Het probleem begint gewoon al in het begin .
Eerste decoder die op adres 1 en 2  staat en kan ik de bezet meldingen van uitlezen op de maintenance tool R bus .
Bij het verbinden van de R bus gaat het blauwe lichtje ook niet meer knipperen maar aan, wat eigenlijk wil zeggen dat de decoder op de R bus hangt.
Van zodra ik een tweede decoder op adres 3 en 4 ( of 5 en 6) wil plaatsen en R bus aansluit blijft het blauwe lampje aan /uit gaan, dus niet blijvend aan en kan ik de decoder bezet meldingen niet uitlezen op de maintenance tool.
Van zodra ik deze decoder terug op adres 1 en 2 plaats , gaat blauwe lampje aan en kan ik de bezetmeldingen terug uitlezen.
Dus ik graag niet verder, ik heb het zelfde al met een andere 10819  decoder geprobeerd , zelfde probleem
Bedankt om nog mee na te denken

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Roco detector 10819 problemen , kan iemand helpen aub
« Reactie #3 Gepost op: 2023-05-24, 10:16:12 »
LK
Om wat begrippen goed te begrijpen  omdat het mij niet geheel duidelijk is stel ik wel eens wat kort vaag op een antwoordt, zoals ook deze.
Je schreef in je antwoordt, zodra ik een 2e decoder op adres  3 en 4 wil plaatsen en R bus aansluit blijft het blauwe lampje aan/uit gaan.
Antwoordt, als je de 2e aansluit heb je dan de eerste ook aangesloten, dat moet namelijk  alleen bij het programeren sluit je alleen de decoder aan die je wilt programeren en bij gebruik moet je de decoder in volgorde aansluiten, dus niet even de 2e decoder programmeren en dan kijken of het werkt zonder dat je dan ook de eerste weer hebt aangesloten  dat gaat niet.
Dir was mij niet helemaal  duidelijk.laat het horen.
Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline LK

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 14
  • Waardering: -1
Re: Roco detector 10819 problemen , kan iemand helpen aub
« Reactie #4 Gepost op: 2023-05-24, 12:02:59 »
Heel erg bedankt P. Heinst,
Dat de decoders in volgorde moeten worden aangesloten was mijn probleem gewoon, alles dik ok nu, Groeten, Ludo