Auteur Topic: Dubbeltractie  (gelezen 7177 keer)

Online denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 840
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Dubbeltractie
« Reactie #15 Gepost op: 2023-06-06, 13:26:39 »
Dit moet voor elke lok apart
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Re: Dubbeltractie
« Reactie #16 Gepost op: 2023-06-06, 17:02:35 »
Ik maak een denkfout, als ik beide loc,s op een baan wil laten rijden met een vaste afstand tussen beide dan hoef  ik toch maar een loc zo aan te passen dat hij de gelijke snelheid heeft als de andere loc op de baan .
Toelichting ik wil dus niet de dubbel  tractie  rijden want dat vindt ik te complex ,ik wil met meerdere loc,s op een baan rijden ,max 2
Mvg Hans

P.s  Ik zie nu dat ROCO verschillende decoders gebruikt in mijn  loc,s  ESU. ZIMO  hebben  de CV , s  voor snelheid , rem vertraging etc dan wel het zelfde nummer

Ik heb ook nog TRIX  BRAWA  loc,s  als dat maar geen problemen  geeft met de decoder instellingen

 
« Laatst bewerkt op: 2023-06-06, 17:28:56 door Hansw »
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline Waalspoor

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 88
  • Waardering: 0
Re: Dubbeltractie
« Reactie #17 Gepost op: 2023-06-06, 19:26:32 »
De CV-nummers voor acceleratie, remvertraging en snelheden (2, 3, 4, 5 en 6) zijn wel dezelfde, dit zijn standaard door de NMRA vastgelegde nummers, maar hun waarden zijn bijna altijd anders. Met andere woorden, is CV4 bij je Zimo-decoder bijvoorbeeld 3, dan kan dit bij je Esu-decoder misschien 6 om hetzelfde effect te krijgen.
En  CV's voor andere motorregelingen hebben per merk bovendien verschillende nummers, daarvoor moet je echt de handleiding van de betreffende decoder raadplegen.
Vandaar dat we al zeiden dat dit lastig is en veel geduld vraagt.
Als je je locomotieven achter elkaar op hetzelfde spoor wil laten rijden kun je beter een computerprogramma gebruiken, zoals Rocrail (gratis en zeer compleet) of iTrain. Dan zorgt het programma ervoor dat je treinen niet op elkaar botsen.
Je moet dan wel blokken maken en investeren in terugmelders, maar daar krijg je erg veel plezier voor terug.
Groeten,
Bas

Z21, Sprog3, Rocrail,
NS III, IV

Online denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 840
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Dubbeltractie
« Reactie #18 Gepost op: 2023-06-06, 19:39:21 »
Klopt wat je daar schrijft waalspoor bij mij werkt het ook zo 8 treinen op 4 sporen en aankomende winter 12 op 5 sporen.
Inderdaad is wel de voorwaarde dat je blokken maakt en een goed besturings programma gebruikt.
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Re: Dubbeltractie
« Reactie #19 Gepost op: 2023-06-06, 21:43:22 »
Ik ga dit in de toekomst uitvoeren  .  Moeders begint nu te piepen omdat ik de laatste tijd wel erg veel stoomloc,s gekocht hebt :
 Betreft instelling CV waarden  , er zit inderdaad een enorm verschil in de decoder waarden  van TRIX  en ROCO

De Trix  cv 2  ( optreksnelheid ) is ingesteld op 5
De Roco stond op 1   die heb ik  verhoogd naar 110 en dan haalt de TRIX met 4 wagons de ROCO nog in  (  73029  BR 86 ).
Ik heb de TRIX verlaagd naar 2 en dat scheelt aanzienlijk   maar het is inderdaad een klus
Gelukkig kun je wel de CV 2 aanpassen op de hoofdbaan 
Moet ik misschien ook CV5  wijzigen maximale snelheid   ( dat kun je toch met de mouse ook regelen )
Mvg Hans   
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline Waalspoor

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 88
  • Waardering: 0
Re: Dubbeltractie
« Reactie #20 Gepost op: 2023-06-07, 09:33:30 »
Beste Hansw,
Voor dit soort beginnersvragen kun je de antwoorden vinden in de boekjes van Roco over digitaal rijden, bijv. nr. 81391 (Engels) of 81385 (Duits). Deze zijn te koop in je treinenwinkel.
Of kijk eens op het beneluxspoorforum in de enceclopedie. Daarin staat een heleboel uitgelegd, ook over de verschillende CV's die voor jou van belang zijn.
Het adres is
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Hoofdpagina
Groeten,
Bas

Z21, Sprog3, Rocrail,
NS III, IV

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Re: Dubbeltractie
« Reactie #21 Gepost op: 2023-06-07, 12:47:40 »
Beste ,  ik ga daar kan kijken.
Ik wil niet te negatief overkomen maar ik liep tegen een aantal dingen op die ik niet kan verklaren
Een loc sloeg weer op onverklaarbare wijze op hol 
Ik heb twee loc, s op een apart spoor hetzelfde adres ( CV 1 ) toegekend, als ik nu gelijktijdig wil rijden met beide loc, s reageren ze alleen bij de keuze van een naamstelling in  de bibliotheek
Dus bij keuze TRIX loc rijden ze allebei bij keuze  ROCO loc geen van beide
ik wilde bij de TRIX loc CV5  wijzigen maar dan krijg ik een onterechte melding kortsluiting op de mouse
Ik wilde met de APP het rijgedrag controleren  maar dan geeft hij een melding geen loc gevonden met dit adres , maar ik kan wel bij keuze voertuigen gewoon rijden met bediening van uit de APP
Ik heb zowel op de mouse als  in de APP de CV adressen van de loc, s identiek ingevoerd

Mvg Hans
       
     
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline Waalspoor

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 88
  • Waardering: 0
Re: Dubbeltractie
« Reactie #22 Gepost op: 2023-06-07, 13:37:58 »
Blijkbaar heeft ROCO het adres van CV1 niet meegekregen. TRIX bestuurt nu met zijn CV1 waarde zowel de Trix als de Roco loc, maar omgekeerd bestuurt ROCO geen van beide locs.
Je hebt ROCO dus niet nodig om met beide locs te rijden en je kan ROCO dus maar beter wissen.
Handiger is het om als je met twee locs tegelijk met dezelfde muisknop wilt rijden om een nieuwe loc aan te maken met bijv. de naam "Duo" en daarvan CV1 in te stellen op een door jou gekozen waarde terwijl beide locs op de baan staan.
Als je daarna alleen in de Trix loc een CV wilt veranderen moet je wel de Roco loc van de baan halen, en andersom de Trix weghalen als je een CV in de Roco wilt veranderen.
Groeten,
Bas

Z21, Sprog3, Rocrail,
NS III, IV

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Re: Dubbeltractie
« Reactie #23 Gepost op: 2023-06-07, 14:17:56 »
Beste Bas ,
Bedankt voor de info . Waar ik nu wel tegen aanloop is dat ik nu niet de geluiden apart kan aansturen  ; bij een FUNCTIE keuze geven beide loc, s gelijktijdig geluid
Dat is niet zo erg maar de  F1 functie is bij de TRIX de stoomgenerator en bij ROCO de rijgeluiden
Weet je ook misschien waarom ik in de APP het rijgedrag niet kan uitlezen alhoewel ik wel gewoon met alle loc, s kan rijden  met de App
Hij geeft de melding geen loc gevonden met het CV nummer .  Dat is toch vreemd

Mvg Hans

P.s Ik heb gekeken op BENELUX spoor bij electronica maar dat gaat meer over schakelingen ik kan in de index geen info vinden over de instelling van decoders
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Dubbeltractie
« Reactie #24 Gepost op: 2023-06-07, 14:24:43 »
Hansw,
Als je bij de multumaus je lok hebt ingevoerd via de bibliotheek dan hun je geen 2 loks op hetzelfde adres invoeren,  dit kan alleen in de rijmode en in de app kan dat ook.
Als je bij de bibliotheek het bericht negeert dat er al een lok is methetzelfde adres dan zal hij later deze lok met dit adres niet vinden
Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2023-06-07, 14:27:42 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Waalspoor

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 88
  • Waardering: 0
Re: Dubbeltractie
« Reactie #25 Gepost op: 2023-06-07, 15:10:16 »
Hoi Hans,
Dan moet je de functies gaan "mappen", met andere woorden de toewijzing van de verschillende functietoetsen van elke loc aanpassen.
Hiervoor kan je het programma Decoder Pro op je pc zetten en moet je z21 verbonden zijn met je pc.
Dat is dan weer een volgende hindernis voor je.
Het zal ook wel met de muis kunnen, maar hoe dat weet ik niet.
Dus misschien toch maar elke loc een eigen adres (CV1) geven... Daarmee ben je weer terug bij af.
Het is allemaal niet zo eenvoudig, maar het kan wel....
Groeten,
Bas

Z21, Sprog3, Rocrail,
NS III, IV

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Re: Dubbeltractie
« Reactie #26 Gepost op: 2023-06-07, 17:25:29 »
Beste ,  ja dat lijkt mij het beste want ik loop nu tegen een aantal problemen op waar ik geen rekening mee gehouden had
Piet schreef  : Als je bij de bibliotheek het bericht negeert dat er al een lok is methetzelfde adres dan zal hij later deze lok met dit adres niet vinden
Deze melding heb ik niet gekregen omdat ik het oude geoline baantje met de rode mouse ( waar ik alleen een tram heb oprijden) gebruik als programmeer spoor voor Cv 1
In de App vindt  hij voor geen een loc het CV adres dus ook de loc, s met een identiek CV  nummer  maar bij railvoertuigen kan ik gewoon rijden met alle loc,s
 
Ik denk dat ik de oorzaak van het op hol slaan van sommige  treinen  heb gevonden : Ik had ergens gelezen dat je voor de wijziging van CV2  tm CV 5  de loc, s gewoon op de hoofdbaan kon laten staan na wijziging van bv een CV 2 waarde bij een loc ging hierna spontaan een andere trein rijden
Soms kreeg ik de melding als ik een CV wilde wijzigen de melding kortsluiting maar als je hierna op ok drukt kwam hij wel in het menu voor de aanpassing
De melding kortsluiting gaf hij zowel op de hoofdbaan / zwarte mouse  als op het oude roco geoline/ rode mouse
Als ik alles van te voren geweten had was ik er niet aan begonnen maar ivm het aantal loc, s wat ik heb en maar 4 rijbanen wilde ik dit voorlopig zo oplossen totdat ik het advies van BAS en Hans  in de toekomst ga invoeren 
Het is me ook nog niet helemaal duidelijk welke investering ik hiervoor moet doen maw loopt dat niet op tot een paar duizend euro met de aanschaf van boosters en terug melders
Zoals ik al een keer heb aangegeven heb ik ook de rare kronkel dat ik liever geld uitgeeft voor een mooie stoomloc als electronica , dit komt omdat mijn interesse niet ligt bij techniek
Maar zoals Hans ook al een keer aangaf bij deze hobby ontkom je er niet aan

Mvg Hans

P.s   Ik heb het CV 1  adres voor alle loc, s op het oude ROCO geoline baantje uitgevoerd met de rode mouse . Daarna heb ik alleen de bibliotheek op de zwarte mouse ingevoerd en ook in de App Zou dit de oorzaak kunnen zijn dat de App de CV nummers niet vindt  omdat ik ze daar niet heb ingevoerd 
« Laatst bewerkt op: 2023-06-07, 17:34:59 door Hansw »
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Online denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 840
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Dubbeltractie
« Reactie #27 Gepost op: 2023-06-07, 17:32:03 »
Hansw
ik heb je al zo vaak gezegd dat je een apart programmeer spoor moet gebruiken.
En nogmaals schaf een programmer aan bv. de sprog 3 en zet dan jmri pro op je laptop dat programmeert veel makkelijker en overzichtelijker met veel minder risico's.
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Re: Dubbeltractie
« Reactie #28 Gepost op: 2023-06-07, 17:47:25 »
Beste Hans , daar heb je volkomen gelijk in ;  maar hoe kunnen ze dan vermelden dat de wijziging  voor de CV, s  ( muv  van CV 1 ) gewoon op de hoofdbaan kan omdat dit wel afzonderlijk per loc werkt  .  Anders had ik dit ook op een apart spoor gedaan .

Mvg Hans   

P.s   Ik heb alleen een vaste PC in de woonkamer en een tablet , werkt het ook op een tablet
« Laatst bewerkt op: 2023-06-07, 17:50:47 door Hansw »
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Dubbeltractie
« Reactie #29 Gepost op: 2023-06-07, 18:02:19 »
Hansw.
Kun je ook even aangeven waar dat staat, is zo moeilijk te vinden en mogelijk staat er iets bij wat je mogelijk over het hoofd heb gezien.
Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders