Auteur Topic: Dubbeltractie  (gelezen 7180 keer)

Online denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 840
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Dubbeltractie
« Reactie #30 Gepost op: 2023-06-07, 18:27:38 »
Hansw.
jmri werkt alleen onder windows.
Je zou ook kunnen overwegen om inplaats van je witte z21 een zwarte aan te schaffen daar kun je een apart programmeer spoor op aansluiten.
Maar het handigste is ook met oog op toekomstige veranderingen een windows laptop of pc aan te schaffen.(gebruikt hoeft niet duur te zijn ik kocht in de kringloop een prima i7 pc met 16 Gb werkgeheugen en 500 gb harde schijf voor 125 e).
Geloof me met een laptop en sprog3 en jmri gaat er een wereld voor je open.
Dit is echt de laatste x dat ik je dit zeg want ik word er een beetje moe van dat alle adviezen die diverse mensen je hier geven totaal niets opleveren. (je gaat het toch weer anders proberen en dan klaag je dat het niet werkt).
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Re: Dubbeltractie
« Reactie #31 Gepost op: 2023-06-07, 20:57:05 »
Beste Hans, ik neem echt wel je advies ter harte maar ik zie er nu een beetje tegenop nu ik net een beetje de boel op de rit hebt . Dat komt omdat ik eerst druk was met de omschakeling van twee banen naar een baan ( Wat jij me ook geadviseerd had ). Het probleem met de railverbindingen en omdat ik niet overal goed bij kan komen ( vanwege ruimtegebrek ) meerdere malen alles weer van de baan moeten afhalen.
Daarna  probleem met de functies ( na advies inmiddels opgelost ) . Ik heb al veel gebruik gemaakt van je advies zoals wisselen antislipbandjes etc
Ook door mijn gezondheidsprobleem ben ik soms snel ge-irriteerd  zoals gisteren weer alles van de baan afhalen . Dat neem ik natuurlijk niemand kwalijk
Mvg Hans   
       
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Online denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 840
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Dubbeltractie
« Reactie #32 Gepost op: 2023-06-07, 21:10:52 »
Ik denk dat je eens minder lok's moet kopen en wat meer geld aan de besturing van je baan moet uitgeven.
Verdeel je baan in blokken en zet er melders in.
Dan kun je zonder problemen met 2 of meer treinen op het zelfde spoor rijden zonder dubbel tractie en dergelijken .
Ik heb hier nu 4 sporen werkend verdeeld in 36 blokken met in ieder blok 3 melders.
Een melder meld aan de centrale dat er een trein aanwezig is in het blok en houd de trein in het voorgaande blok tegen.
Zolang je je baan niet in blokken verdeeld en er geen melders in zet dan werkt geen enkel advies naar behoren.
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Re: Dubbeltractie
« Reactie #33 Gepost op: 2023-06-07, 21:48:04 »
Hans , je schrijft 36 blokken voor 4 sporen  ; dan neem ik aan dat dit erg lange sporen zijn
Mijn baan ( L vorm ) is maar 350  x 320   ik neem aan dat ik dan veel minder blokken  hoef aan te leggen

Mvg Hans
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Online denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 840
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Dubbeltractie
« Reactie #34 Gepost op: 2023-06-07, 22:05:18 »
Nee zijn niet erg lange sporen.
Tafel is 4 x 2.6 m en er liggen 4 ovalen op.
het 5e spoor gaat onder de tafel door maar die is nog niet aangesloten.
Ik heb 2 stations met ieder 4 perrons dat zijn alleen al 8 blokken ( bij mij stoppen de treinen automatisch op het station).
Voordeel wat ik met dinamo heb is dat elke booster uitgang 4 ingebouwde melders heeft. (en elke tm 44 module heeft 4 uitgangen en dus 16! melders in zich).
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Waalspoor

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 88
  • Waardering: 0
Re: Dubbeltractie
« Reactie #35 Gepost op: 2023-06-08, 10:01:46 »
De basis is dat er tussen je wissels minimaal één blok ligt. Per blok heb je vervolgens, afhankelijk van het besturingsprogramma, één, twee, of drie terugmeldersecties nodig.
De Roco terugmeldmodules hebben 8 of 16 ingangen die je met de terugmeldersecties verbindt. De terugmeldmodule sluit je aan op je z21 (R-bus) die verbonden is met de pc waarop het programma draait.
Je werkt al met de app, dus de ethernetpoort van je z21 is vrijgeschakeld zodat je de z21 kunt verbinden met een pc, via wifi of bedraad.
Voor de prijs van één loc met geluid kan je denk ik aardig wat spullen, terugmeldmodules, draden enz., kopen. En dat is beslist de moeite van het aanleggen van je blokken en terugmeldersecties waard.
Groeten,
Bas

Z21, Sprog3, Rocrail,
NS III, IV

Online denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 840
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Dubbeltractie
« Reactie #36 Gepost op: 2023-06-08, 10:11:05 »
Dat is helemaal correct wat je schrijft bas.
Ik heb wat meer blokken tussen de wissels maar dat heeft de reden dat ik in de bochten een andere snelheid wil hebben dan op de rechte stukken.
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Re: Dubbeltractie
« Reactie #37 Gepost op: 2023-06-08, 19:27:46 »
Beste , weer een stukje wijzer  . Ik heb alles weer teruggebracht naar de vorige situatie ( uniek cv1 nummer per loc ).   
Na de zomer ga ik met de blokken en terug melders aan de slag ( ivm ziekenhuisopname  ) en in die tussentijd moet ik de treinwinkels vermijden , want ik ben erg gevoelig voor mooie loc, s
Er later achter komend dat ik ze eigenlijk niet goed kwijt kan op de treinbaan
Ik heb een paar foto, s bijgevoegd om het te verduidelijken

Het kleine baantje rechts is alleen voor de tram, die stuur ik aan met de oude geoline apparatuur

Mvg Hans
[/img]https://myalbum.com/album/wvkdwPZwLPhx/?invite=dd845585-50fe-4f9c-b96d-55dcbed27257



 
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 402
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: Dubbeltractie
« Reactie #38 Gepost op: 2023-06-09, 09:11:53 »
Ach wie is er niet gevoelig voor een mooie locomotief? Maar er zijn grenzen en dan eerst maar eens aan de slag om wat er is werkend te krijgen. Sterkte met je ziekenhuisopname.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline Aart

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 181
  • Waardering: 1
Re: Dubbeltractie
« Reactie #39 Gepost op: 2023-11-22, 21:25:17 »
Roco z21 start + router, Digikeijs DR4088RB-CS, Digikeijs, DR4018.
TC Gold 9

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Re: Dubbeltractie
« Reactie #40 Gepost op: 2023-11-23, 15:53:19 »
Beste Aart ,
Bedankt voor de tip   . Het is inderdaad een mooie  oplossing als je de loc, s aan elkaar koppelt  maar mijn uitgangspunt  was dat ik  zonder ze aan elkaar te koppelen  dit met de bediening van een mouse kon aansturen  .

Ik denk dat ik er dan toch niet onderuit kom om met blokken te werken

Mvg Hans   
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails