Auteur Topic: Dubbeltractie  (gelezen 5824 keer)

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 488
  • Waardering: 0
Dubbeltractie
« Gepost op: 2023-06-05, 17:22:38 »
Beste , gisteren zaten twee stoomloc,s aan elkaar  ( vergeten dat er twee op een baan stonden )  vast op een punt waar ik niet bij kon
Ik heb toen voorzichtig beide loc, s gelijk aangestuurd  met de mouse  en dat lukte
Dit bracht mij op het idee om dit een keer uit te proberen
Nu heb ik van Hans ( Denobis ) al advies gekregen : Ik moet dan dubbeltraktie instellen en het loc adres gelijk instellen
Moet ik voor beide loc,s dubbeltraktie instellen   en welke CV is dat  voor ROCO loc,s    ( staat niet in de handleiding) .
Kan dit geen schade veroorzaken door bv warmlopen

Mvg Hans 
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Dubbeltractie
« Reactie #1 Gepost op: 2023-06-05, 17:40:16 »
Hansw
Kijk eens op de site van Roco en dan bij download  en kijk dan bij Multimaus Pro 10812 en download die even, is niet in het Nederlands maar in bv Eng  Duits  Frans en nog een paar en kijk dan op nlz 16 en daar staat wat in over dubbel tractie maar ik weet niet of dat ook met de andere muizen werk maar mogelijk vind je hier wat aanwijzingen

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 757
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Dubbeltractie
« Reactie #2 Gepost op: 2023-06-05, 18:18:04 »
Hans,

Bij dubbeltractie dienen het dezelfde Loks te zijn (gelijke karakteristiek en model/type). Anders krijg je de situatie, dat er één trekt/duwt en de ander getrokken of geduwd gaat worden, wat problemen kan geven.
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Dubbeltractie
« Reactie #3 Gepost op: 2023-06-05, 18:51:49 »
Dirk 
Ja normaal zou ik zeggen dat klopt, beide gelijke karakters en loks maar als je de multimaus pro centrale of maus hebt dan is dat niet nodig, je geeft bv 2 verschillende loks in en na het instellen dan wordt de 2e lok vanuit de decoder van de 1e lok aangestuurde, heb daar nog weinig ervaring mee, maar het zou mooi zijn als nu de software van de multimaus pro ook toepasbaar zou zijn op de normale rode muis ( multimaus pro is blauw) toch een aan roco vragen als ik in de gelegenheid kom of misschien wel gewoon proberen of de software ook op de rode muis is te installeren  je weet maar nooit
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 488
  • Waardering: 0
Re: Dubbeltractie
« Reactie #4 Gepost op: 2023-06-05, 20:44:03 »
Beste Piet,

Ik heb de instructie gelezen op de ROCO site  ; het zijn niet dezelfde loc, s in het voorbeeld
Zo te zien hoef je dus niet het loc adres in dezelfde waarde aan te passen 
Ik heb trouwens de zwarte  z21 mouse met centrale   
Een ding is mij niet duidelijk in de tekst  :  bij tekening 1  staat op de 1e lok nummer 1 en bij de tweede nummer 2   en moet je kiezen voor Gleiche Richting

                                                              bij tekening 2  staat op de 1e lok nummer 2 en bij de tweede nummer 2   en moet je kiezen voor Verschiedene Richting
Als ik nu twee ROCO stoomloc,s  met de neus dezelfde kant op ( dus niet contra ) welke keuze moet ik dan maken .
En hoef je ook geen andere cv . s aan te passen zoals optreksnelheid en degelijke

Mvg Hans
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Dubbeltractie
« Reactie #5 Gepost op: 2023-06-05, 21:13:17 »
Hans,
De nummers 1 en 2 hebben betrekking op de voorkant of de achterkant van de lok  als bij de eerst sfbeelding 1 en 2 tegen elkaar aan staan ( dus voor en achterkant of ook wel genoemd vooruit of achteruit rijden), dus staan de 1 enen dezelfde kant op en is het dezelfde richting

Deze handleiding is voor de multimaus pro en ik weet niet of die ook op de andere muizen werk maar het was mij bedoeld als een voorbeeld en mogelijk geeft het wel een idee hoe het ongeveer zou kunnen
Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 488
  • Waardering: 0
Re: Dubbeltractie
« Reactie #6 Gepost op: 2023-06-05, 21:49:48 »
Beste Piet ,

Ik heb even in mijn handleiding gekeken van de zwarte mouse en daar staat deze mogelijkheid niet beschreven , dus waarschijnlijk kan het niet icm de witte centrale
Zou ik het dan met andere handmatige instellingen kunnen realiseren zoals Hans had geadviseerd  CV adres gelijk voort beide lok,s en dubbeltractie instellen
Of kan dit dan alleen met de zelfde stoomloc,s  zoals Dirk beschreef   Dit om geen schade aan de loc,s aan te brengen .

P.s   Ik  liep vandaag tegen een probleem op dat een nieuw geplaatste loc op de R5 baan constant ontspoorde , voorheen geen probleem met de andere loc,s
Omdat het de buitenste baan bij de muur was moest ik alles weghalen bleek toch weer dat er een rail  niet goed aangesloten was in de railverbindingen alhoewel ik met de tip van Hans  overal met met vinger langs was geweest  voordat ik de baan in gebruik nam . Ik vindt dit wel een nadeel van de LINE met bedding , het is vooral heel lastig bij wissel straten om de aansluitingen correct te krijgen
Mvg Hans 
       
« Laatst bewerkt op: 2023-06-05, 22:13:21 door Hansw »
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Online denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 757
  • Waardering: 13
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Dubbeltractie
« Reactie #7 Gepost op: 2023-06-06, 08:27:20 »
Hansw
Mijns inziens werkt dubbel traxi alleen wanneer er twee gelijke loks gebruikt worden met ieder de zelfde decoder.
Of je moet het zo goed afstellen dat beide loks gelijkwaardige rij eigenschappen gekregen hebben (en dat is verrekte lastig).
Met betrekking van de rail lassen , die moet je echt goed controleren desnoods met een muntje over de raillassen schuiven.
Momenteel bezig met bouw ns 3737 stoom loco.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Waalspoor

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 83
  • Waardering: 0
Re: Dubbeltractie
« Reactie #8 Gepost op: 2023-06-06, 10:02:59 »
Zelfs bij identieke locs met dezelfde type decoder is het vaak lastig om ze volkomen gelijk te krijgen. Door de verschillen in bijv.de mechanische weerstand in de componenten, motor, tandwielen enz. rijden ze dan toch niet helemaal gelijk. Veel uitproberen met de verschillende CV's voor de snelheids- en motorregeling en veel geduld hebben,. Mijn advies: begin er in stadium van je hobby nog niet aan.
De railaansluitingen zijn inderdaad kritisch en moet je goed controleren, zoals Hans D. al schreef door bijvoorbeeld er een muntje in twee richtingen overheen te schuiven.
Groeten,
Bas

Z21, Sprog3, Rocrail,
NS III, IV

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 488
  • Waardering: 0
Re: Dubbeltractie
« Reactie #9 Gepost op: 2023-06-06, 10:25:24 »
Beste, als ik het goed begrepen heb werkt het alleen met de Pro mouse zoals Piet aangaf
Maar dan moet ik alles vervangen en dit is het mij niet waard
Mvg Hans
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline Waalspoor

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 83
  • Waardering: 0
Re: Dubbeltractie
« Reactie #10 Gepost op: 2023-06-06, 10:37:31 »
Nee hoor, dubbeltractie kan je met elke muis gebruiken. Het afstellen is alleen een lastig werkje.
Groeten,
Bas

Z21, Sprog3, Rocrail,
NS III, IV

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Dubbeltractie
« Reactie #11 Gepost op: 2023-06-06, 10:44:10 »
Hansw,

De Multicentrale pro en de multimaus pro zijn de voorlopers van de Z21/z21 en is ook niet meer te koop en de terug gaan moet je zo i zo niet doen.
Als je dubbel wilt rijden dan is het beter om dit via de computer te doen met een daarvoor geschikt programma.

Voor die de multicentrale wel hebben en deze werkloos hebben liggen is er een oplossing, de multicentrale pro kun je updaten en dan is hij bruikbaar als slave aan de Z21/z21 en dan kun je de bijbehorende blauwe draadlose muis ook gebruiken en van daaruit in tractie rijden met de blauwe maus

De blauwe muis is ook een draadlose muis maar heeft een andere systeem en kan daardoor niet met de Z21 worden gebruikt, deze werkt met radio signalen (27 Mhz) en de zwarte met wifi
Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 488
  • Waardering: 0
Re: Dubbeltractie
« Reactie #12 Gepost op: 2023-06-06, 11:43:51 »
Beste, met de multimaus pro procedure was het volgens mij niet moeilijk op dubbeltractie in te stellen .Ik heb even op de zwarte mouse en oude rode mouse gekeken als ik op MENU + 0 gelijktijdig druk ook de optie krijg zoals bij de PRO is beschreven . Maar daar kom ik dan in de menu functie ZOEKEN terecht
Piet schreef  :  De Multicentrale pro en de multimaus pro zijn de voorlopers van de Z21/z21 en is ook niet meer te koop
Ik begrijp niet waarom ze deze eenvoudige methode voor dubbeltractie dan niet in de z21  hebben meegenomen
Of zie ik dit verkeerd .

Mvg Hans
 
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Online denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 757
  • Waardering: 13
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Dubbeltractie
« Reactie #13 Gepost op: 2023-06-06, 12:39:24 »
Dubbel traxi is nooit eenvoudig geweest, en niet elke decoder is er geschikt voor.
Met de z21 kun je met iTrain zeer mooie en goede resultaten bereiken.
Vergt wel enige kennis en durf.
Ik rijd zelf met iTrain en elke verandering is weer een leer curve.
« Laatst bewerkt op: 2023-06-06, 12:42:26 door denobis »
Momenteel bezig met bouw ns 3737 stoom loco.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 488
  • Waardering: 0
Re: Dubbeltractie
« Reactie #14 Gepost op: 2023-06-06, 13:02:22 »
Nog even een vraagje voor de zekerheid
Als twee loc,s hetzelfde adres hebben en ik wil de andere cv waarden aanpassen zoals max snelheid ,optrek en remvertraging past hij dit voor beide lok gelijk aan of moet dit toch apart per loc en kunnen de loc,s op de baan blijven staan
Mvg Hans

 
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails