Auteur Topic: Boogwissel Roco Geoline aanpassen  (gelezen 11351 keer)

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Boogwissel Roco Geoline aanpassen
« Gepost op: 2023-08-04, 20:49:13 »
Beste , ik heb het volgende ook al aan Hans voorgelegd omdat die meestal een oplossing heeft .
Omdat ik wat heel oude analoge loc, s heb gekocht vanwege hun uiterlijk  ( uit de jaren 70, en 80 ) en niet van plan ben deze te digitaliseren , heb ik met mijn oude Geoline rails die ik nog had een apart baantje aangelegd  om met de oude analoge loc,s te kunnen rijden . Nu heb ik een oude Fleischmann loc 4147 G8.1  van ongeveer 1980 die nog prima rijdt alleen als hij bij een Geoline boogwissel komt stil blijft staan .
Nu had Piet mij in het verleden al eens uitgelegd dat je gepolariseerde en niet gepolariseerde wissels hebt , op zijn advies heb ik toen voor mijn Z21 Roco Line wissels aangeschaft die gepolariseerd zijn .
Kan ik nu op een eenvoudige wijze de Geoline boogwissels polariseren zodat de loc niet meer stopt . Wat mij ook opvalt is dat de wisseltong van een ander soort metaal is  ( donkerder kleur ).

Mvg Hans     
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 848
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Boogwissel Roco Geoline aanpassen
« Reactie #1 Gepost op: 2023-08-04, 20:51:22 »
Hans ik zou die wisseltong eens goed schoonpoetsen.
Hij hoort dezelfde kleur te hebben als de rest van de wissel.
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Boogwissel Roco Geoline aanpassen
« Reactie #2 Gepost op: 2023-08-04, 21:17:03 »
Hansw,
Mogelijk is er nog een ander probleem dan alleen het schoonmaken van de rails, zoals je aangeeft zijn de oude loks uit de jaren 70 en 80, het zou wel eens zo kunnen zijn dat er wielen onder zitten voor de oude rails met een hogere spoorstaafhoogte en dat daar door de wielen (loopvlak) niet de rails raken en daardoor op de flens van de wielen rijden en daardoor vooral op de wissels en bochten geen goed contact maken, er xit een verschil in de hoogte van de tegenwoordige gebruikte rails en die van vroeger, vaak kun je dat ook horen tijdens het rijden dat de flenzen op de bielzen rijden.
Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 797
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Boogwissel Roco Geoline aanpassen
« Reactie #3 Gepost op: 2023-08-04, 21:47:23 »
Hans,


Hans de Nobis heeft ergens beschreven, wat te doen bij te hoge flenzen.
Misschien kan hij het hier nog eens beschrijven (kopiëren)
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 848
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Boogwissel Roco Geoline aanpassen
« Reactie #4 Gepost op: 2023-08-04, 22:00:40 »
Ik had Hansw al over de mail geschreven dat de flensen 0,3 mm te groot zijn en dat daar de moeilijkheden vandaan komen.
Wat er vermoedelijk gebeurd is dat het voorste wiel op het puntstuk omhoog gedrukt word waardoor door het stijve chassis het achterste wiel van de rail getild word en dus geen stroom meer opneemt.
« Laatst bewerkt op: 2023-08-05, 10:04:47 door denobis »
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 797
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Boogwissel Roco Geoline aanpassen
« Reactie #5 Gepost op: 2023-08-04, 23:33:52 »
Dus, poot stijf houden.
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 848
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Boogwissel Roco Geoline aanpassen
« Reactie #6 Gepost op: 2023-08-05, 11:13:15 »
Net als een reu (mannelijke hond) die tilt ook zijn achterpoot op.
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 797
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Boogwissel Roco Geoline aanpassen
« Reactie #7 Gepost op: 2023-08-05, 11:35:55 »
't Wordt wel dierlijk 😜. Snelheid als van een schildpad (🐢), een aanduiding bij kinder-DCC. Waggelende gang als van een gans (stijfheid van het frame). Kortom het is weer weekend, dus met de (klein)kinderen naar de kinderboerderij 😀.
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Re: Boogwissel Roco Geoline aanpassen
« Reactie #8 Gepost op: 2023-08-05, 14:17:54 »
Beste Hans  schreef :  Ik had Hansw al over de mail geschreven dat de flensen 0,3 mm te groot zijn en dat daar de moeilijkheden vandaan komen.
Dat klopt  , maar ik dacht dat dit alleen voor het merk Liliput  gold , maar nu blijkt dat dit ook voor alle merken geld uit de jaren 70 en 80  zoals Piet aangaf ..
Daar had ik geen rekening mee gehouden .
Ondanks de afwijkende flenshoogte rijden de Liliput , Trix en Fleischmann prima op de Geoline rails , alleen bij wissels een probleem
Die haal ik dan gewoon weer weg. Maar toch vreemd  dat ze op rechte/ bochten dit probleem niet hebben met de flenshoogte

Nu had ik in het verleden toen ik nog digitaal op Geoline rails reed ook al problemen met vooral 3  weg wissels  ( die nieuw waren ) constant kortsluiting met Roco , Trix  loc,s
Ik heb toch een beetje de indruk dat wissels voor de meeste problemen zorgen  zelfs bij de nieuwe Roco Line bedding wissel blijft de loc bij langzame snelheid stilstaan met kortsluiting als reden .wel of niet gepolariseerd het maakt niets uit .  Bij hoge snelheid gaat  het wel goed

Mvg Hans         

 
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline Waalspoor

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 88
  • Waardering: 0
Re: Boogwissel Roco Geoline aanpassen
« Reactie #9 Gepost op: 2023-08-05, 14:33:47 »
Dat er kortsluiting ontstaat als de loc op het wissel staat komt doordat dit wissel niet (of niet goed) is gepolariseerd. Je schrijft dat het niet uitmaakt of het wissel wel of niet is gepolariseerd. Ik zou daarom nog maar eens goed kijken of de polarisatie wel goed is uitgevoerd.
Groeten,
Bas

Z21, Sprog3, Rocrail,
NS III, IV

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Re: Boogwissel Roco Geoline aanpassen
« Reactie #10 Gepost op: 2023-08-05, 14:49:38 »
Beste , aan de hand van het artikel nummer kun je zien of het een gepolariseerde wissel is of niet, ik heb alle wissels gekocht bij A en W  en die verkopen alleen gepolariseerde wissels .
Artkel nr   532  en 533    De oude Roco ongepolariseerde wissels hadden 537 en 538  als  artikelnummer   

Mvg Hans
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Re: Boogwissel Roco Geoline aanpassen
« Reactie #11 Gepost op: 2023-08-05, 17:47:43 »
Beste , ik heb de oorzaak gevonden na een tip van Hans dat de loc te weinig stroom krijgt op de wisselovergang .
Ik had namelijk 2 oude loc, s  tegelijk op het  geoline  baantje  geplaatst die is aangesloten op een 14.4 trafo  , zodra ik een loc verwijder loopt de andere  wel probleemloos door de wissel omdat hij dan volgens mij meer stroom krijgt   .  Raar dat een trafo van 14,4  volt geen twee loc, s tegelijk aan kan .

Mvg Hans
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 797
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Boogwissel Roco Geoline aanpassen
« Reactie #12 Gepost op: 2023-08-05, 19:08:58 »
Hans,

Je gaf het eigenlijk al aan: " zodra ik een loc verwijder loopt de andere  wel probleemloos door de wissel omdat hij dan volgens mij meer stroom krijgt".
Als je de spanning zou meten, zie je (hoogstwaarschijnlijk) deze ineen zakken als er twee Loks op de baan staan. Oude Loks kunnen soms (met gloeilampjes!) rustig 0,8 - 1,2 A consumeren. Die 14,4 V trafo heeft waarschijnlijk een stroomsterkte van 1 - 1,5 A (14 - 20 Watt).
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline Waalspoor

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 88
  • Waardering: 0
Re: Boogwissel Roco Geoline aanpassen
« Reactie #13 Gepost op: 2023-08-05, 20:06:16 »
Duidelijk dat de voeding te weinig vermogen levert. De spanning is dan wel oké voor één loc, maar zakt in als er een tweede of derde bijkomt. Een zwaardere voeding is dan de oplossing.
Zorg er ook voor dat de spoorstaven, met name van de wissels die problemen geven, en de wielen van je locs schoon zijn.
Groeten,
Bas

Z21, Sprog3, Rocrail,
NS III, IV

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 498
  • Waardering: 0
Re: Boogwissel Roco Geoline aanpassen
« Reactie #14 Gepost op: 2023-08-05, 21:43:05 »
Beste , ik heb de rails goed schoon gemaakt   : De trafo is uit een Roco  startset  :
De specificatie op de website van Roco

10798       Technische gegevens:
■ Baanspanning: 0–14 V=/0,6 A
■ Aparte accessoire-uitgang: 14 V=/0,85 A
■ Automatische overbelastingsbeveiliging
■ Regelaar met nulpuntinstelling

Mvg Hans
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails