Auteur Topic: momentary en occupancy sensors  (gelezen 2521 keer)

Offline vanslambrouckr

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 20
  • Waardering: 0
momentary en occupancy sensors
« Gepost op: 2023-10-08, 20:32:02 »
Hallo,

Als voorbeeld om mijn vraag te kunnen stellen, neem ik het volgende:

stel k heb een rijspoor bestaande uit 4 rails.
1|2|3|4

Zoals onze baan opgesteld is, hebben wij een 1 blok op dit spoor
Hierbij zit een sensor in spoor1 & spoor 4.
Maw, van zodra een trein contact maakt met spoor 1 of 4, licht de bijhorende sensor op.
Volgens mij maken wij dus gebruik van "occupancy sensors"

In mijn traincontroller block stel ik dus 2 sensors in (deze van spoor 1 en die van spoor 4)
Stel nu dat de trein van links naar rechts rijdt: hij paseert spoor 1 (sensor licht op), en stopt dan ergens tussen spoor 2 & 3.
Op die moment is de trein de sensor gepasseerd, dus de block staat niet meer op occupied.
Stel dat wij via verstrooidheid de trein in het traincontroller plan uit de blok halen, en een andere trein naar deze blok laten rijden, is traincontroller niet meer op de hoogte van het feit dat er zich een trein bevindt in het blok tussen spoor 1 en 4.

Na het lezen van de handleiding veronderstel ik dat ik eigenlijk per blok slechts 1 occupancy sensor nodig had, ipv de 2 die we nu per block ingesteld hebben.
Mijn vraag is:
1) zijn de start en eind melders die ik overal voorzien had, eigenlijk overbodig, en kon ik 1 melder per blok gebruiken? ik veronderstel dat meer melders altijd beter is?
2) als ik de start & eindmelders wil blijven gebruiken, hoe kan ik zorgen dat de blok bezet blijft als hij tussen spoor 1 & 3 staat (dus in het blok)? (zodat traincontroller altijd op de hoogte is dat het blok bezet is, ookal zouden wij uit verstrooidheid de train uit het blok verwijderen op het plan?


Alvast bedankt voor de info!

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: momentary en occupancy sensors
« Reactie #1 Gepost op: 2023-10-09, 14:15:22 »
Hallo David

Als ik het allemaal goed begrijp heb je dus een spoor van 4 stukjes rails 1,2,3 en 4, uitgaande dat dit het stuk spoor is die je gebruikt om een trein te laten stoppen bv. Voor een station, dit noemt men een blok en die zit meestal tussen  twee wissel maar er kunnen ook meerdere blokken tussen de wissels zitten, afhankelijk van de lengte van je spoor en hoe lang je de blokken wilt hebben.

Een blok is aan beide zijde aan minstens een spoorstaaf (die je gebruik bij de aansluiting op je melder) onderbroken, het blok zelf kan ook nog weer ingedeeld worden in meerdere stuken en dan ook met onderbreking in de spoorstaaf.

Het meest gebruik is stoomdetectie maar het kan ook met momentcontacten zoals met reedcontacten en nog andere

Een paar voorbeelden,

Mogelijkheid 1

 jij heb je blok ingedeeld in 3 stukken ook wel secties genoend, 1 voor het binnen rijden, 2 en 3 voor het stoppen van de trein en 4 voor het binnen rijden (of uitrijden) vanaf de tegengestelde richting en je gebruikt 2 melders, 1 voor binnen komen en een voor binnen komen van de andere richting

Mogelijkheied 2

Je gebruik bij het bovenstaande 3 mleders waarbij dan iedere stuk wordt gedetecteerd, 3 melders nodig.

Mogelijkheid 3

Je laat het blok een geheel en je gaat in het blok je melders indelen zodat de melder voor vele functies kan worden gebruik, dus 1 melder voor het gehele blok en je deze melder voor vele dingen kunt gebruiken en toekennen, is de goedkoopste oplossing en werkt prima

In jouw schrijven gaf je al aan dat je veronderstelde zoals in de handleiding staat dat je slecht 1 melder per blok nodig hebt en dat is juist (ik rij al jaren met 1 melder per blok, enkele uitzonderingen maar dat zijn speciale gevallen)

Jouw vraag

zijn de start en eind melders die ik overal voorzien had, eigenlijk overbodig, en kon ik 1 melder per blok gebruiken? ik veronderstel dat meer melders altijd beter is?

Antw, 1 melder is voldoende

 

Vraag, 

als ik de start & eindmelders wil blijven gebruiken, hoe kan ik zorgen dat de blok bezet blijft als hij tussen spoor 1 & 3 staat (dus in het blok)? (zodat traincontroller altijd op de hoogte is dat het blok bezet is, ookal zouden wij uit verstrooidheid de train uit het blok verwijderen op het plan?

Antw,

Traincontrooler houd dit zelf bij en weet exact wwor de trein is en in welk blok hij staat, als een trein stopt in  bv stuk 2en 3 dan weet traincontroller dat en het blook zal normaal verkleuren maar als dat niet blijft dan nog weet traincontrollr dat de trein daar staat, een blok wordt binnen traincontroller pas vrijgegeven las deze gaat rijden en hij in het volgende blok de stopmelde heeft geachtiveerd en er wordt verwacht dat de gehele trein in dat volgende blok is en dan kan pas een wissel dat tussen twee blokken inzit worden vrijgegeven om bv om te schaklelen, als dit eerder zou gebeuren dan kan het wel een zo zijn dat de helft van je trein nog op het wissel rijd en deze wordt geschakeld en dat is niet de bedoelin

 

David ik hoop dat je hier iets aan hebt, ik weet niet of het zo de bedoeling is maar als er nog vragen zijn dandeze beslist stellen, we moeten ergens beginnen, maar kun je iets meer vertellen wat je bv aan terugmelders gebruik en zoiet dat kan makkelijk zijn om de vragen volledig te beantwoorden, nu moet ik oen anderen maar gokken wat je gebruik

Groetjes Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline vanslambrouckr

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 20
  • Waardering: 0
Re: momentary en occupancy sensors
« Reactie #2 Gepost op: 2023-10-10, 21:09:17 »
Hallo, alvast bedankt voor jouw antwoord.

Wij gebruiken een marklin s88 decoder aangesloten op een marklin s3.

Wat wij dus tot nu toe geconfigureerd hadden:
Rail1 en rail 4 bevatten een melder.
Er is 1 blok (rail 2&3) gedefinieerd tussen deze 2 rails.

In traincontroller hebben wij in die blok dus de 2 melders toegevoegd.

Wanneer de trein van links naar rechts rijdt en ergens binnen blok stopt (spoor 2 en 3), is het blok niet rood (niet occupied)

Ik weet dat traincontroller weet dat de trein in dit blok staat, zolang je deze niet handmatig uit het blok verwijderd.

Stel nu dat wij per ongeluk de trein uit het blok verwijderen, weet traincontroller volgens mij niet meer dat daar een trein staat, aangezien het blok zelf niet meer occupied staat. Maw, als wij daarna een andere trein naar dit blok laten rijden, botsen de treinen.

Als het blok bezet blijft via de melder, kan dit probleem volgens mij niet voorvallen (zelfs als doen wij iets fout en gaan uit verstrooidheid de trein uit het blok verwijderen), aangezien het blok altijd occupied zal blijven via de melder.

We zouden bvb ook hetvolgende kunnen doen:
Spoor1&2 = blok1
Spoor3&4 = blok2
Op die manier staat de trein altijd in een blok op een van de 4 rails, en zal 1 van de 2 blokken altijd occupied blijven.

Hiervoor moeten wij echter meerdere rails doorknippen (massadetectie), wat we liever beperken.

Denkt u dat dit toch een betere optie zou zijn?


Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: momentary en occupancy sensors
« Reactie #3 Gepost op: 2023-10-12, 10:31:10 »
Hoi David,

 

Citaat, Stel nu dat wij per ongeluk de trein uit het blok verwijderen

Je kunt met traincontroller je baan op 3 manieren (instellingen) rijden, 1e geheel handmatig waardoor traincontroller niets hoeft te doen en ook niet bij houd waar bv treinen zijn 

2e handmatig maar onder controle van Traincontrolle waardoor je je met je handregelaar rijd en traincontroller bij hout waar de treinen zich bevinden in ingrijpt als er een botsing aan zit te komen en de trein stopt

3e geheel volledig automatich met traincontroller

Dit kun je instellen in traincontroller

Als het goed is en je verwijderd een trein uit een blok, (als je deze eruit rijd) dan zal de afbeelding van de betreffende trein mee gaan naar bv het volgende blok en weet traincontroller dat daar een trein is, niet alls je deze handmatig van de baan verwijder en er een ander plaatst maar rijdend

Als je zo min mogelijk rails wilt doorknippen (onderbreken) en zo min mogelijk draden wilt hebben op of onder de baan dan zou ik adviseren om met 1 melder per blok te werken en dan is het gehele blok ook altijd rood als deze bezet is, ook bij 2 mekders per blok heb je altijd een rood blok bij bezet,

Nu is het gebruik van Marklin niet mijn strekste kant omdat ik met een ander systeem werkt (2rail DCC) Roco maar voor traincontroller maakt dat niets uit

Zelf werk ik met 1 melder per blok en dat gaat prima, als uitzondering heb ik bij een paar eindsporen om te rangeren een 2e melder in het blok staan maar dat is iets voor mij om te experimenteren, ik heb ongeveer 80 blokken oop de baan die allemaal werken met 1 melder

Vragen laat het weten

Groetjes Piet

 
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders